انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجده و رکوع

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 226- در نماز یومیه در رکوع یا سجود یک مرتبه می‌گویم سبحان اللَّه نماز درست است یا خیر؟

جواب:  یک مرتبه سبحان اللَّه کافی نیست نمازهائی که به صورت مذکور خوانده‌اید قضا نمائید. ولی در تنگی وقت و حال ناچاری یک سبحان اللَّه کافی است.

سؤال 227- اگر کسی در نماز به جای ذکر رکوع و سجده بر اثر بی‌سوادی و ندانستن و تعلیم غلط صلوات بفرستد نماز صحیح است؟ و در صورت صحیح نبودن آیا باید قضاء آن را بجاآورد؟

جواب:  در مورد سؤال باید نمازها را قضا کند. و اللّه العالم.

سؤال 228- آیا صلوات جزء اذکار است؟

جواب:  بلی جزء اذکار است ولی در محلی که ذکر خاصّی برای آن معین شده مثل رکوع و سجود و رکعت سوم و چهارم اکتفاء بصلوات جایز نیست و باید همان ذکر خاص خوانده شود.

سؤال 229- می‌توان در رکوع و سجود جای تسبیح صلوات بگوید؟

جواب:  در رکوع و سجود نمیتوان به آن اکتفاء نمود.

سؤال 230- بعضی‌ها بعد از ذکر واجب سجده می‌گویند «وَ عَجِلْ فرجهم و احشرنا معهم و الْعَنْ اعدائهم) آیا گفتن این ذکر و جملات در نماز جایز است یا نه؟

جواب:  اگر گفتن جملات مذکوره مورد داشته باشد مثلًا بعد از صلوات گفته شود و به قصد ورود نباشد اشکال ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 231- اگر اشتباهاً ذکر رکوع «سبحان ربی العظیم و بحمده» را در سجده گفته یا بر عکس «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را در رکوع گفته آیا نمازش اشکال دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال 232- اگر در حال ذکر سجده انگشت ابهام پا را عمداً حرکت دهد نمازش چه صورتی دارد؟

جواب:  اشکال دارد و پس از اعاده ذکر و اتمام صلاة نماز را احتیاطاً اعاده نماید. و الله العالم.

سؤال 233- اگر در حالت رفتن به سجده پیشانی نمازگزار سهواً به مهر بخورد و بعد سر را مقدار کمی بردارد و دوباره با آرامش کامل بر مهر بگذارد اشکال ایجاد می‌کند یا خیر؟

جواب:  در مورد سؤال اگر به اختیار سر را بر دارد و دوباره به مهر بگذارد دو سجده محسوب است ولی اگر بدون اختیار پیشانی به محل سجده بخورد و بلند شود سجده محسوب نمی‌شود دوباره که سجده را با آرامش انجام دهد صحیح است. و اللّه العالم.

سؤال 234- اگر در بین نماز محلّ سجده‌گاه (مهر) با جوشی که روی پیشانی ترکیده نجس شود همان لحظه تکلیف در نماز چیست؟

جواب:  اگر خون تنها باشد و کمتر از درهم و مقداری از پیشانی که نجس نشده بر روی مقداری از مهر که نجس نشده قرار بگیرد بطوری که مسمای سجده بعمل بیاید نماز صحیح است.

سؤال 235- سجده و تیمّم بر شیشه و موزائیک چه حکمی دارد؟

جواب:  سجده و تیمّم بر شیشه صحیح نیست و اما نسبت به موزائیک که مخلوط از سیمان و سنگ ریزه است چنانچه بین سنگهای آن فاصله نباشد سجده و تیمم بر آن اشکال ندارد چون در واقع تیمم و سجده به سنگ است ولی اگر پودر سیمان باعث فاصله بین سنگهای موزائیک بشود تیمم صحیح نیست ولی سجده در صورتی که مقداری از پیشانی که صدق سجده کند بر سنگهای آن واقع شود صحیح است. و الله العالم.

سؤال 236- شخصی نماز می‌خواند چه ادا چه قضا ولی بین دو سجده خوب نمی‌نشیند آیا نمازش باطل است یا نه؟

جواب:  بلی بین سجدتین نشستن با طمأنینه لازم است. و اللّه العالم.

سؤال 237- در آنجا که نمازگزار ناچار است اگر لباسش از پنبه و کتان باشد باید به آن سجده کند آیا اگر جانمازی یا گلیم زیر پایش از پنبه باشد می‌تواند به آنها سجده نماید یا اینکه در این صورت نیز باید به پشت دست سجده کند؟

جواب:  در فرض سؤال باید به جانماز و یا گلیم که از پنبه است سجده کند.

سؤال 238- شخصی مدتی هنگام نماز در سجده دستها را روی زمین نگذاشته آیا نمازهایش صحیح است؟

جواب:  اگر می‌توانسته کف دستها را به زمین بگذارد و نگذاشته باید قضاء کند. و اللّه العالم.

سؤال 239- مشاهده، شنیدن و یا دیدن از طریق نوار کاست و ویدئو و یا استماع از طریق پخش مستقیم رادیو و تلویزیون و نوشتن آیاتی که دارای سجده واجب می‌باشند چه حکمی دارد؟

جواب:  مشاهده آیات سجده و یا نوشتن آنها موجب وجوب سجده نمی‌شود. ولی استماع آن از طریق نوار یا پخش غیر مستقیم رادیو و تلویزیون، باحتیاط واجب موجب وجوب سجده است و استماع از طریق پخش مستقیم آنها موجب وجوب سجده است. و اللّه العالم.

سؤال 240- آیا سجده برای غیر خدا جائز است؟

جواب:  جائز نیست.

سؤال 241- آیا سجده در مقابل قبر امامان و امام‌زادگان جائز است؟

جواب:  جائز نیست مگر اینکه سجده شکر باشد یعنی بخاطر اینکه خداوند او را موفّق به زیارت قبر امام علیه السلام نموده سجده برای خداوند متعال بجهت شکر بجا آورد.

سؤال 242- آیا سجده بعنوان سجده شکر و یا سجده تعظیم و غیره در مقابل قبور امامان و امام‌زادگان جائز است؟

جواب:  سجده شکر بنحوی که در جواب سؤال قبل گفته شد اشکال ندارد.

سؤال 243- در صورتی که این سجده موجب وهن مذهب گردد یا عده‌ای تصور کنند که سجده برای امام (ع) یا امام‌زادگان انجام گرفته جائز است؟

جواب:  چون موارد مختلف است بستگی بمورد دارد پس اگر طوری باشد که موجب وهن مذهب باشد جائز نیست.

سؤال 244- بوسیدن زمین در مقابل حرم و عتبه مقدسه چه حکمی دارد؟

جواب:  بوسیدن عتبه که عنوان سجده ندارد اشکال ندارد.

سؤال 245- در صورتی که اگر توده مردم تفاوت بین بوسیدن و سجده کردن نگذارند این بوسیدن چه حکمی دارد؟

جواب:  توده مردم بین سجده و بوسیدن فرق میگذارند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -