انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه طهارت و نجاست

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسائل متفرقه طهارت و نجاست(آیت الله العظمی فاضل)

سؤال 97 :آیا سوسیسهایى که از کشور اجنبى وارد مى شود پاک است؟

پاسخ: اگر از اجزاء حیوانات حرام گوشت یا حیوانى که ذبح اسلامى نشده در آن باشد حرام مى باشد.

سؤال 98 :کنسرو ماهى که در کشورهاى خارج بسته بندى شده و به فروش مى رسد و همچنین روغن ماهى که از خارج وارد مى شود، آیا پاک است و خوردن آن چه حکمى دارد؟

پاسخ: چنانچه احراز شود که موت آنها در خارج آب یا در تور ماهى گیرى و بدست انسان بوده، پاک و خوردن آن نیز حلال است، ولى مجرد اِخبار کافر به این معنى کفایت نمى کند.

سؤال 99 :آیا غذایى که گربه به آن دهان زده نجس است؟

پاسخ: نجس نیست.

سؤال 100 :آیا داروهایى که در بازار مسلمانان خرید و فروش مى شود و ساخت کفار است

پاک مى باشد؟

پاسخ: محکوم به طهارت است.

سؤال 101 :چیزهایى مانند کاپیشن و کفش که از کشورهاى غیر مسلمان مى آورند و در آنها پوست و چرم حیوانات بکار رفته است چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر از مسلمان خریدارى شود محکوم به طهارت است، ولى اگر بدانند که آن مسلمان از کافر گرفته و رسیدگى نکرده که از حیوانى است که به دستور شرع کشته شده یا نه، نجس نیست، ولى نماز خواندن در آن جایز نمى باشد.

سؤال 102 :بلند بودن موى عورت و زیر بغل چه حکمى دارد؟

پاسخ: ازاله آنها لازم نیست، فقط باید رعایت شود که مانع تطهیر و یا غسل نباشد.

سؤال 103 :آیا بعد از پاک شدن بدن در حمام یا دستشویى قسمتهاى داخلى آن مکانها نیز پاک مى شود؟

پاسخ: موارد مختلف است.

سؤال 104 :ماهیهایى هستند که در پوستشان دانه هاى ریزى مى باشد که در فلس بودن آنها تردید است، خوردن آنها چگونه است؟

پاسخ: اگر افراد موثق اظهار کنند که داراى فلس است حلال مى باشد.

سؤال 105 :اگر سکه اى که روى آن نام امام معصوم (علیه السلام) نقش بسته است در توالت بیفتد و بیرون آوردن آن، موقوف بر هزینه زیادى است که مقدور نیست، با توجه به انحصار دستشویى آیا مى توان از آن استفاده کرد؟

پاسخ: در فرض مذکور مانعى ندارد.

سؤال 106 :شخص وسواسى در طهارت و نجاست، چه حکمى دارد و آیا وسواس داشتن اشکال شرعى دارد؟

پاسخ: وسواسى در حقیقت به منزله قبول نداشتن حکم خدا و رسول خدا (صلى الله علیه وآله)

در مورد طهارت مى باشد و گاهى موجب بطلان وضو مى شود. لذا شرعاً و عقلا لازم است از این تخیلات شیطانى اجتناب شود و ا بى اعتنایى مکرر مى توان آن حالت را از خود دور کرد

سؤال 107 :استفاده از ادکلن و وسایلى از این قبیل که از خارج وارد مى شود و نمى دانیم پاک است یا نجس، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر علم نداشته باشید که از چیز نجس ساخته شده یا با نجسى ملاقات کرده، طاهر است.

سؤال 108 :اگر دست تا آرنج نجس باشد و آنرا تا مچ در آب فرو برده یا زیر شیر بگیرد ـ با توجه به ارتباط بین خشکى و ترى ـ آیا دست از مچ به پایین پاک مى شود یا خیر؟

پاسخ: بلى پاک شده است.

سؤال 109 :گوشه اى از یک هندوانه یا خربزه نجس شده است، آیا تمامى آن نجس مى شود یا خیر؟

پاسخ: خیر، تمامى آن نجس نمى شود مگر اینکه آب قسمت نجس شده به بقیه آن سرایت کند.

سؤال 110 :اگر دست انسان تا آرنج نجس باشد و براى خوردن غذا دستش را با آب قلیل تا مچ آب بکشد، آیا تا مچ دست پاک مى شود یا بخاطر اتصال به بالاى دست که نجس است قابل پاک شدن نیست؟

پاسخ: پاک مى شود چون سرایت، موجب تنجیس است نه اتصال.

سؤال 111 :اگر تمام لباس یا پارچه اى نجس شده باشد; آیا مى شود قسمتى از آنرا آب کشید، به صورتى که نیمى از آن پاک و نیمى دیگر نجس باقى بماند; و آیا در این مورد فرقى بین تطهیر با آب قلیل یا کر و جارى وجود دارد؟

پاسخ: بلى پاک مى شود و فرقى بین آب قلیل و کثیر وجود ندارد. چون ملاک در نجس شدن سرایت است نه اتصال.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -