انهار
انهار
مطالب خواندنی

تیمّم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تیمّم(آیت الله العظمی فاضل)

جامع المسائل ج1

سؤال 190 :شخص جنب که در شب دسترسى به آب ندارد، آیا مى تواند جهت نماز شب تیمم کند؟

جواب بلى، در صورتى که مى داند تا اذان صبح نمى تواند غسل کند مى تواند با تیمم نماز شب را بخواند.

سؤال191 :کیفیت تیمم دادن نایب را بیان فرمایید؟

جواب: به این طریق است که نایب دستهاى کسى را که نمى تواند تیمم کند در صورت امکان به زمین یا چیزهایى که تیمّم بر آن صحیح است بزند و به پیشانى و پشت دستهاى او بکشد و اگر دستهاى او قابل حرکت نیست نایب دستهاى خود را به زمین بزند و به پیشانى و پشت دستهاى او بکشد.

سؤال 192 :آیا تیمم بر موزاییک و یا بر سنگ مرمر صحیح است؟

جواب: تیمم بر خاک و سنگ و ریگ صحیح است و با نبودن آنها بر موزاییک مانع ندارد.

سؤال 193 :کسى که به خاطر بیمارى، ناگزیر از تیمّم شده است، اگر قبل از شروع به نماز، بتواند وضو یا غسل کند، تکلیف چیست؟

جواب: اگر قبل از شروع به نماز عذر مجوز تیمم بر طرف شود تیمّم باطل مى شود و باید وضو بگیرد

سؤال 194 :شخصى که به علّت بیمارى، براى انجام وضو و غسل، نمى تواند از آب سرد استفاده کند و آب گرم در دسترس نباشد، چنانچه تیمم کرد، تکلیف او در دو مورد زیر، بعد از امکان استفاده از آبگرم چیست؟

الف ـ قبل از نماز صبح؟

ب ـ بعد از نماز؟

جواب: الف: تیمم باطل است.

ب: نماز صحیح است.

سؤال 195 :اگر بیمار به جهت خوف از ضرر، تیمم جبیره اى انجام دهد و پس از نماز معلوم شود خوف او بى مورد بوده است، چه تکلیفى دارد؟

جواب اعاده نماز لازم نیست، ولى اگر اعاده کند بهتر است.

سؤال 196 :آیا توصیه پزشک و پرستار، به بیمار مبنى بر ضرر داشتن روزه و یا حرکت اعضا و استعمال آب براى وضو و نماز، از نظر شرعى مجوّز محسوب مى شود یا نه؟

جواب: چنانچه متخصص و متعهد باشد، گفته وى را لازم است قبول کرد.

سؤال 197 :آیا با تیمم بدل از غسل جنابت مى توان وارد مسجد شد و یا در نماز جماعت شرکت کرد؟

جواب: مادامى که عذر باقى است ورود به مسجد و شرکت در نماز جماعت اشکال ندارد. ولى اگر به علت ضیق وقت تیمم کرده تنها به مقدار خواند نماز واجب مى تواند در مسجد بماند.

سؤال 198 :با توجّه به اینکه برخى از فتاوى، منوط به عنوان «ضرورت» و «عسر و حرج» مى گردد، خواهشمند است مقصود از این دو عنوان را بیان فرمایید

جواب ضرورت به معناى ناچارى و نیاز و احتیاج است و موارد فرق مى کند و داراى مراتبى است.عسر به معناى سختى و فشار و مشکل و دشوار بودن است و مراتبى دارد. حرج به معناى تنگنا و جبر و واداشتن و گناه است. فعل حرجى یعنى کارى طاقت فرسا و مشقّت دار و حرج هم مراتبى دارد و موارد بکار بردن اینها متفاوت است که باید مورد توجه قرار داد، و اثر مترتب کرد.

جامع المسائل ج2-

سؤال 167 ـ کسى که وظیفه اش جمع بین وضو و تیمم است، آیا اول تیمم کند یا فرق نمى کند؟

جواب ـ فرق نمى کند.

سؤال 168 ـ کسى که وظیفه اش تیمم است، آیا مى تواند قبل از وقت نماز، تیمم کند؟

جواب ـ بنابر احتیاط واجب نباید پیش از وقت نماز براى نماز تیمم کند بلى اگر براى کار واجب یا مستحبى مثل خواندن نماز قضا تیمم کند و تا وقت نماز عذر او باقى باشد، مى تواند با همان تیمم نماز بخواند.

سؤال 169 ـ آیا با تیمم بدل از غسل مى شود نماز خواند یا وضو هم لازم است؟

جواب ـ با تیمم بدل از غسل جنابت وضو لازم نیست، ولى با تیمم بدل از غسلهاى دیگر باید وضو بگیرد و اگر نتواند وضو بگیرد باید تیمم دیگرى بدل از وضو انجام دهد.

سؤال 170 ـ شخصى از غسل جنابت معذور است و تیمم کرده و شاید عذرش چند روز باقى باشد،

یا براى نمازهاى بعد، وضو کافى است یا باید در هر وقتِ نماز، تیمم بدل از غسل را تکرار کند؟

جواب ـ اگر عملى که مبطل وضو باشد انجام داده باید وضو بگیرد ولى تکرار تیمم لازم نیست، مگر اینکه دو مرتبه جنب شود.

سؤال 171 ـ کسانى که دور از شهر کار مى کنند و عادتاً دسترسى به آب ندارند و بدن و مخرج بول آنها نجس است و اگر بخواهند به شهر یا به جایى که آب هست بروند، نماز قضا مى شود، چه وظیفه اى دارند؟

جواب ـ در فرض سؤال تیمم کنند و با همان بدن نجس نماز بخوانند و نماز آنها صحیح است و قضا هم ندارد.

سؤال 172 ـ اگر عضو صحیح است ولى نجس شده و تطهیر آن ممکن نیست یا مشقت دارد، وظیفه چیست؟

جواب ـ در فرض سؤال، وظیفه تیمم است، بلى اگر عین نجاست روى عضو باشد و برطرف کردن آن ممکن نباشد، یا عسر و حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، حکم جبیره را دارد و بهتر است تیمم هم بکند.

سؤال 173 ـ شخصى صبح احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم مى کند آیا صحیح است؟

جواب ـ در مسائل شرعى خجالت، عذر ومجوّز تیمّم نیست ولى اگر وقت تنگ شد، واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.

سؤال 174 ـ کسى است که یک دست او از مچ قطع شده است ولى ذراع او باقى است، لطفاً کیفیت تیمم این فرد را بیان کنید.

جواب ـ در فرض سؤال با دست سالم به زمین بزند و تمام پیشانى را مسح کند و احتیاط کامل استحبابى در این است که علاوه بر این با دست سالم و ذراع دست دیگر به زمین زده و با هر دو پیشانى رامسح کند و بعد اگر دست راست سالم است، پشت دست سالم را به زمین بکشد و ذراع دست دیگر را به زمین زده و با آن پشت دست راست را مسح کند و بعد با دست راست پشت ذراع دست دیگر را مسح کند و اگر دست چپ سالم است اول با دست چپ پشت ذراع دست راست را مسح کند و بعد پشت دست چپ را به زمین بکشد و بعد با ذراع دست راست پشت دست چپ را مسح کند.

سؤال 175 ـ لطفاً کیفیت تیمم کسى که دو دست او از مچ قطع شده ولى ذراع آنها باقى است بیان کنید.

جواب ـ اول پیشانى خود را به نیت تیمم به زمین بکشد بعد با ذراع و دستهاى خود به زمین بزند و پیشانى خود را با هر دو ذراع مسح کند و بعد پشت هر ذراع را با ذراع دیگر مسح کند و ترتیب دست راست و چپ باید رعایت شود.

سؤال 176 ـ لطفاً وظیفه کسى را که هر دو دست او از بالاى آرنج قطع شده در مورد تیمم بیان کنید.

جواب ـ پیشانى را به نیت تیمم به زمین بکشد و نایب نیز بگیرد تا او دستهاى خویش را بر زمین زده و به پیشانى او بکشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -