همراه بودن اشياى غصبى
سؤال129. اگر چيز غصبى مانند دستمال و مانند آن همراه نمازگزار باشد، آيا موجب بطلان نماز او مى شود؟
جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند، بنابر اظهر نمازش صحيح است، اگرچه با علم به غصبيّت احتياط در اعاده است.
نماز خواندن با لباس غصبى از روى فراموشى يا جهل به مسايل
سؤال130. اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله با لباس غصبى نماز بخواند، نمازهايش چه حكمى دارد؟
جواب: در صورت فراموشى، نمازش صحيح است ولى در صورت جهل به مسأله؛ اگر جهل او به جهل به حكم وضعى برگردد، احتياط لازم است وگر نه نماز صحيح است.
هديه لباس از طرف افرادى كه وجوهات پرداخت نمى كنند
سؤال131. اگر از طرف اشخاصى كه اهل پرداخت وجوه شرعيه نيستند، لباسى برايمان هديه آورده باشند، مىتوان با آن لباس نماز خواند؟
جواب: تا علم به تعلق خمس به عين آن لباس نباشد، مى توان با آن نماز خواند و در آن تصرف نمود.
فراموش كردن برگرداندن لباس به صاحبش
سؤال132. كسى در زمان حيات خود لباسى را به فقيرى كه لباس پاك نداشته، داد تا نماز بخواند. او لباس را نبخشيده بود، اما آن شخص فراموش كرد لباس را برگرداند و مدتى با آن نماز خواند. اكنون كه جهت برگرداندن لباس مراجعه مى كند متوجه مى شود آن فرد، فوت نموده است. تكليف نمازهايى كه او با آن لباس خوانده چيست؟
جواب: نمازهاى او در حال نسيان و فراموشى صحيح بوده است.
شخصى كه شك دارد لباسش غصبى است؟
سؤال133. اگر شخصى نداند لباسش غصبى است يا به غصبى بودن لباس شك داشته باشد، براى نماز چگونه عمل كند؟
جواب: نماز با آن لباس صحيح است.
نماز خواندن در لباس خريدارى شده از سارق
سؤال134. آيا خواندن نماز با لباسى كه از دزد خريدارى شده است، اشكال دارد؟
جواب: اگر بداند آن لباس دزدى است، نماز اشكال دارد.
نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده
سؤال135. آيا نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده، صحيح است؟
جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند بنابر اظهر صحيح است، اگرچه احتياط در اعاده است. بله، اگر معامله به ذمّه باشد و با اين پول طلب خود را پرداخت كرده باشد، انگشترى غصبى نيست.
لباسى كه خمس و زكات دارد
سؤال136. آيا مى توان با لباس فرد ديگرى كه خمس و زكات آن را نداده است، نماز خواند؟ و اگر بعد از نماز بفهميم، آيا بايد نماز را قضا كنيم؟
جواب: اگر نمى دانسته ايد، نماز صحيح است.
لباسهاى كسى كه خمس مالش را نمىدهد
سؤال137. كسى كه خمس نمىدهد و سال خمسى براى خود معين نكرده است، آيا با لباسى كه مى خرد نمازش صحيح است؟
جواب: به مسألهى 691 رساله رجوع شود. بله، اگر بر ذمّه بخرد، نمازش صحيح است.
استفاده ى زوجه ى ناشزه (نافرمان) از لباسى كه شوهر به او داده
سؤال138. زنى كه ناشزه (نافرمان) شده، در صورتى كه در خانه شوهر يا لباسى كه شوهر در اختيار او گذاشته، نماز بخواند؛ آيا نمازش صحيح است؟
جواب: تا يقين به عدم رضايت شوهر ندارد، اشكال ندارد.