انهار
انهار
مطالب خواندنی

غصبى نبودن لباس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

همراه بودن اشياى غصبى

سؤال129. اگر چيز غصبى مانند دستمال و مانند آن همراه نمازگزار باشد، آيا موجب بطلان نماز او مى ‏شود؟

جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند، بنابر اظهر نمازش صحيح است، اگرچه با علم به غصبيّت احتياط در اعاده است.

 

نماز خواندن با لباس غصبى از روى فراموشى يا جهل به مسايل

سؤال130. اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله با لباس غصبى نماز بخواند، نمازهايش چه حكمى دارد؟

جواب: در صورت فراموشى، نمازش صحيح است ولى در صورت جهل به مسأله؛ اگر جهل او به جهل به حكم وضعى برگردد، احتياط لازم است وگر نه نماز صحيح است.

 

هديه لباس از طرف افرادى كه وجوهات پرداخت نمى ‏كنند

سؤال131. اگر از طرف اشخاصى كه اهل پرداخت وجوه شرعيه نيستند، لباسى برايمان هديه آورده باشند، مى‏توان با آن لباس نماز خواند؟

جواب: تا علم به تعلق خمس به عين آن لباس نباشد، مى ‏توان با آن نماز خواند و در آن تصرف نمود.

 

فراموش كردن برگرداندن لباس به صاحبش

سؤال132. كسى در زمان حيات خود لباسى را به فقيرى كه لباس پاك نداشته، داد تا نماز بخواند. او لباس را نبخشيده بود، اما آن شخص فراموش كرد لباس را برگرداند و مدتى با آن نماز خواند. اكنون كه جهت برگرداندن لباس مراجعه مى ‏كند متوجه مى ‏شود آن فرد، فوت نموده است. تكليف نمازهايى كه او با آن لباس خوانده چيست؟

جواب: نمازهاى او در حال نسيان و فراموشى صحيح بوده است.

 

شخصى كه شك دارد لباسش غصبى است؟

سؤال133. اگر شخصى نداند لباسش غصبى است يا به غصبى بودن لباس شك داشته باشد، براى نماز چگونه عمل كند؟

جواب: نماز با آن لباس صحيح است.

 

نماز خواندن در لباس خريدارى شده از سارق

سؤال134. آيا خواندن نماز با لباسى كه از دزد خريدارى شده است، اشكال دارد؟

جواب: اگر بداند آن لباس دزدى است، نماز اشكال دارد.

 

نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده

سؤال135. آيا نماز با انگشترى كه با پول غصبى خريدارى شده، صحيح است؟

جواب: اگر با قصد قربت بتواند نماز بخواند بنابر اظهر صحيح است، اگرچه احتياط در اعاده است. بله، اگر معامله به ذمّه باشد و با اين پول طلب خود را پرداخت كرده باشد، انگشترى غصبى نيست.

 

لباسى كه خمس و زكات دارد

سؤال136. آيا مى ‏توان با لباس فرد ديگرى كه خمس و زكات آن را نداده است، نماز خواند؟ و اگر بعد از نماز بفهميم، آيا بايد نماز را قضا كنيم؟

جواب: اگر نمى‏ دانسته ‏ايد، نماز صحيح است.

 

لباس‏هاى كسى كه خمس مالش را نمى‏دهد

سؤال137. كسى كه خمس نمى‏دهد و سال خمسى براى خود معين نكرده است، آيا با لباسى كه مى‏ خرد نمازش صحيح است؟

جواب: به مسأله‏ى 691 رساله رجوع شود. بله، اگر بر ذمّه بخرد، نمازش صحيح است.

 

استفاده ‏ى زوجه‏ ى ناشزه (نافرمان) از لباسى كه شوهر به او داده

سؤال138. زنى كه ناشزه (نافرمان) شده، در صورتى كه در خانه شوهر يا لباسى كه شوهر در اختيار او گذاشته، نماز بخواند؛ آيا نمازش صحيح است؟

جواب: تا يقين به عدم رضايت شوهر ندارد، اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -