انهار
انهار
مطالب خواندنی

پوشش زنان در نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

معناى حجاب در اسلام و ميزان آن در مردان و زنان

سؤال65. حجاب از نظر اسلام چيست و چه نوع پوششى براى زن و مرد حجاب محسوب مى ‏شود؟

جواب: حجاب، پوشاندن محل‏هايى از بدن زن يا مرد است كه در مسأله 1937 رساله ذكر گرديده و هر چه بدن را بپوشاند حجاب است؛ ولى حجاب كامل براى زن چادر است.

 

عدم توجه زن به پيدا بودن مو هنگام نماز

سؤال66. اگر زن در بين نماز، مويش بيرون آيد و عمدا توجهى به آن ننمايد، آيا نمازش باطل است؟

جواب: بله، باطل است.

 

آشكار شدن مو در نماز

سؤال67. اگر مقدارى از بدن يا موى زن هنگام نماز آشكار شود و قبل از تمام شدن نماز يا بعد از آن متوجّه گردد، حكم نمازش چيست؟

جواب: اگر بعد از نماز بفهمد نمازش صحيح است و اگر بين نماز بفهمد، بايد فورا آن را بپوشاند و نماز او صحيح است؛ ولى احتياط مستحب در فرض اخير اين است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند.

 

عدم لزوم پوشاندن چهره‏ ى آرايش شده زنان در نماز

سؤال68. با وجود استثنا بودن صورت زنان، اگر زنان با كارهايى از قبيل زيرابرو برداشتن و زايل كردن موهاى ريز صورت، زينت بكنند، پوشاندن صورت در نماز واجب مى ‏شود؟

جواب: خير.

 

پوشاندن چانه توسط زن

سؤال69. آيا لازم است در هنگام نماز، زن چانه‏اش را بپوشاند؟

جواب: آن مقدارى كه جزو صورت است، لازم نيست.

 

باز بودن ساق زن با وجود نبودن نامحرم هنگام نماز خواندن

سؤال70. آيا در صورت نبودن نامحرم، باز بودن ساق پا در نماز اشكال دارد؟

جواب: جايز نيست.

 

پوشاندن پشت پا براى زنان

سؤال71. پوشانيدن پشت پاشنه‏ ى پاها در خانم‏ها براى خانم‏ها، هنگام نماز خواندن واجب است؟

جواب: اظهر اين است كه قدمين تا مچ پا مستثنى است و مقدارى از آن، براى اطمينان از پوشانده شدن مقدار واجب، بايد پوشانده شود، اگرچه احوط پوشاندن پشت پاشنه است.

پوشاندن كف پاى زن در نماز

سؤال72. در موقع نماز، لازم است كف پاى زن پوشيده باشد يا خير؟

جواب: احتياط مستحب پوشاندن كف پا است.

 

متوجه شدن زن به عدم پوشش برخى اندام‏ هايش پس از نماز

سؤال73. اگر زن بعد از نماز متوجه شود برخى اندام‏ هايش پوشش نداشته است، نمازش چه حكمى دارد؟

جواب: نمازش صحيح است.

 

زنى كه قادر به پوشاندن، اندام‏ها در حين نماز نيست

سؤال74. اگر زن در بين نماز متوجه شود قسمتى از اندام‏هايش كه بايد پوشيده مى ‏شده است، عريان مانده و قادر به پوشاندن آن‏ها نباشد، نمازش چه حكمى دارد؟

جواب: بايد نمازش را قطع كند و با حفظ ساتر و پوشش از اوّل نماز بخواند.

 

نماز خواندن زن در لباس عروسى و لباس زينت

سؤال75. آيا زن مى‏تواند در لباس عروسى و لباس زينت نماز بخواند؟

جواب: بله مى‏تواند به شرط اين‏كه رنگ و شبح را ساتر باشد.

 

نماز بانوانى كه لباس مردانه مى ‏پوشند

سؤال76. آيا پوشيدن لباس‏هاى مردانه و نماز خواندن با آن‏ها براى بانوان اشكال دارد؟

جواب: اگر داخل در لباس شهرت باشد، پوشيدن آن حرام است آيا نماز را هم باطل مى ‏كند؟! و در غير اين صورت، مورد احتياط است؛ اگرچه پوشيدن آن مُضرّ به صحّت نماز نيست و در رابطه با معناى لباس شهرت به مسأله ‏ى 711 رجوع شود.

 

حكم پوشاندن موهاى مصنوعى زنان

سؤال77. آيا پوشاندن موهاى مصنوعى براى زن در نماز و از نامحرمان واجب است؟

جواب: در نماز واجب نيست و پوشاندن آن‏ها از نامحرم به عنوان اوّلى اگر مصداق زينت نباشد، واجب نيست.

 

كيفيّت پوشش زن در نماز

سؤال78. آيا پوشش زن در نماز بايد طورى باشد كه از هيچ طرف بدن او ديده نشود؟ و آيا پوشاندن زينت و زيورهاى صورت و دست در نماز در حالى كه نامحرمى نيست، لازم است؟

جواب: فرق ميان زن و مرد، در ميزان عورت است كه در زن تمام بدن او به غير از موارد استثنا لازم است پوشانده شود و در مرد فقط موارد ذكر شده در مسأله 661 است؛ پس در كيفيّت ستر و پوشش مرد و زن با همديگر تفاوتى ندارند و پوشاندن زينت و زيور در نماز واجب نيست.

 

نماز با چادر بدن‏نما

سؤال79. آيا نماز خواندن با چادرهاى بدن‏نما صحيح است؟

جواب: اگر پوشش صدق نكند، صحيح نيست.

 

نماز با جوراب‏هاى زنانه

سؤال80. آيا جوراب‏هاى زنانه كه مورد استفاده بانوان مى ‏باشد، كفايت از پوشش آن‏ها جهت اداى نمازشان مى ‏كند؟

جواب: اگر پوست پا و رنگ و شبح پيدا نباشد، اشكال ندارد.

 

نماز با چادرى كه زير آن لباس بى‏آستين و جوراب باشد

سؤال81. اگر خانمى در منزل با چادر كلفت و بلند نماز بخواند؛ ولى زير چادر لباس بى‏ آستين پوشيده و بى ‏جوراب باشد، نماز او چه حكمى دارد؟

جواب: با مراعات آن چه در مسأله‏ ى 662 رساله آمده، مانعى ندارد.

 

نماز با غير چادر

سؤال82. اگر خانمى با لباس محفوظ ـ مثل مانتوى گشاد و شلوار و روسرى ـ نماز بخواند و يا با بلوز و شلوار و روسرى ـ بدون چادر ـ نماز بخواند، آيا نمازش صحيح است؟

جواب: با مراعات آن چه در مسأله ‏ى 662 رساله آمده است، مانعى ندارد.

 

تذكّر به پيدا بودن مو در نماز

سؤال83. اگر در حال نماز موى سر خانمى ظاهر شده و متوجّه نباشد، آيا لازم است به او بگويند؟

جواب: لازم نيست به او بگويند.

 

آشكار بودن زيورآلات زن در نماز

سؤال84. اگر زيور آلات زن هنگام نماز، روى لباس باشد، اشكال دارد؟

جواب: خير، اشكال ندارد.

 

لزوم پوشش زن هنگام نماز در جايى كه نامحرم نيست

سؤال85. اگر در جايى نامحرم نباشد، باز هم براى زن پوشاندن غير وجه و كفّين لازم است؟

جواب: براى نماز واجب است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -