سؤال 290- شخصي در جايي قصد اقامه كرده تا پنج روز نماز نخوانده الآن راجع به قضاي نمازهاي گذشته و آينده وظيفهاش چيست؟
جواب: اگر از قصدش عدول نكرد واجب است بقيه را تمام ادا كند و نيز قضاي نخواندهها را تمام بجا آورد. واللََّه العالم.
سؤال 291- اگر قصد اقامه نموده باشم در يك شهري ده روز يا بيشتر، و قصد كردم خارج شدن از آن شهر را به يك شهر ديگري كه مجاور آن شهر است و كمتر از مسافت است، آيا با سفر نمودن به آن شهر ديگر اقامت من در آن شهر اوّل قطع ميشود يا خير؟
جواب: مادامي كه قصد نكرده باشيد انشاء سفر به حد مسافت را، اقامت شما قطع نخواهد شد در صورتي كه يك نماز چهار ركعتي تمام در شهر اوّل خوانده باشيد.
سؤال 292- آيا طول كشيدن مكث من در شهر دوّم، يا كوتاه بودن مكث، اثري هست در انقطاع اقامت يا خير؟
جواب: چنانچه يك نماز چهار ركعتي در شهر اوّل خوانده باشيد اثري ندارد در طول مكث در شهر دوّم.
سؤال 293- مسافري كه قصد اقامت در بلدي ده روز يا بيشتر دارد، آيا اگر از اولين روز، قصد خروج به ما فوق حد ترخص و مادون حد مسافت را، در هر روزه از ايام عشره، به مقدار دو الي سه ساعت يا كمتر را داشته باشد مخلّ به نيّت اقامت او يا خير؟ زيرا عبارت منهاج و توضيح نسبت به قصد خروج هر روز مجمل است. ضمناً در فرض فوق اگر هر ورز قصد دو بار خروج از محل اقامه را به مادون مسافت داشته باشد مضر است يا خير؟ آيا در فرض فوق اگر از اول قصد خروج هر روز را پيشآمد، مضر قصد اقامه هست يا خير؟
جواب: معتبر در استثناي مزبور كمي زمان غيبت از محل است به طوري كه صدق (ده روز ماندن در محل) عرفاً محفوظ بماند در صورت تعدد دفعات خروج هر روز، خصوصاً با تعدد در هر روز اگر به وقت كمتر صورت گيرد مانعي ندارد و در صورت سوم اگر قصد، بعد خواندن يك نماز چهار ركعتي ادايي حادث شود هر چند زيادتر از دو سه ساعت هم باشد هيچ اشكالي نخواهد داشت. واللََّه العالم