سؤال 278- اگر كسي غير محل اولي خود، منزلي بخرد به قصد آنكه آنجا را وطن ديگر خود قرار دهد آيا به مجرد خريد، و چند روز ماندن كفايت است يا همان طوري كه در ساله فرموديد بايد شش ماه متوالي بماند به قصد اقامه توطن؟
جواب: در وطن اتخاذي - چه يكي باشد يا زيادتر - قصد توطن ابدي لازم است ولي بعضي از سال، و ملك داشتن و اقامه شش ماه لازم نيست، بلي بايد مقداري ـ
اقامه كرده باشد كه عرفاً صدق كند آنجا بلد و وطن او است، و اقامه شش ماه با قصد در ملك خود، شرط وطن شرعي است اگر چه قصد توطن دائمي نداشته باشد.
سؤال 279- افرادي هستند كه دو يا سه سال در جايي به عنوان درس خواندن يا غير درس ميمانند بفرمائيد كدام قسم از آنها در حكم وطن ميباشد و نمازش تمام است؟
جواب: در هر سه صورت حكم وطن دارد چنانچه در مسئله 432 صلاة منهاج مذكور است.
سؤال 280- چه ميفرمائيد در اين مسئله كه بنده دو سال براي تحصيل بايد در شهري غير از وطن خود بمانم غير سه ماه تعطيلي تابستان، تكليف ما از نظر نماز و روزه چه ميشود، آيا كمتر از ده روز مانديم بايد شكسته بخوانيم؟
جواب: در صورت مفروضه تكليف شما تمام است و روزه را هم بگيريد و آن محل در حكم وطن است براي شما.
سؤال 281- بعضي از محصلين از اطراف شهر قوچان آمده و در حدود 9 ماه تحصيل ميكنند آيا اين مدت سكونت اين محل را براي آنها در حكم وطن قرار ميدهد يا نه، و همچنين اگر مدت سكونت شخصي در شهري 6 ماه باشد چه ميفرمائيد؟
جواب: ميزان در حكم وطن شدن آن محل اين است كه عرفاً بر او در آن محل صدق مسافر نكند. واللََّه العالم.
سؤال 282- بعضي از طلاب كه از رشت و گيلان و . . . ميآيند مشهد براي درس خواندن نه دائمي، در ضمن هفتهاي يك شب براي تبليغ از حد مسافت از مشهد دور ميشوند، حكم نماز و روزه اينها چيست؟
جواب: در مفروض سؤال مشهد براي آنها حكم وطن دارد چنانچه در مسئله 432 صلاة منهاج مذكور است. واللََّه العالم.