انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام كسي كه شغلش سفر است

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 245- در جواب بعضي از استفتائات ميزان در شغله السفر اشتغال اقلا ثلث سال قرار داديد و در كمتر از آن حكم به قصر فرموديد چنان كه در حمله‌دار عصر ما چنين فرموديد، ولي در جواب بعضي از اسفتائات كه سؤال از شخصي شده بود كه در بين چند سال اتفاقاً جهت شغل به شهري سفر كرده و بنا دارد 2 يا 3 ماه در آنجا بماند و هر روزه يا بين دو روز يكبار به خارج آن شهر به قدر مسافت شرعيه براي انجام شغل رفت و آمد مي‌كند حكم به تمام فرموديد در صورتي كه آن مدت كه دو يا سه ماه است به قدر 13 سال نمي‌شود به خصوص با توجه به آن كه ممكن است بين ده سال يا كمتر يا بيشتر چنين اتفاقي بيفتد لطفاً توضيح دهيد و جهت حكم به تمام در فرض دوم چيست؟ چون با توجه به علت و دليل مسئله مي‌توان فروع ديگري كه از اين قبيل است كه شديداً محل ابتلاء است جواب داد.

جواب:  عبرت به صدق عرفي است و ظاهر اين است كه يك ماه كافي نيست مگر اين كه همه روزه رفت و آمد نمايد و بعيد نيست حدود دو ماه كافي باشد مثل كساني كه در خارج از شهرش مزارع دارد و در فصل معيني هر روز يا بيشتر روزها آنجا مي‌رود براي انجام شغلش يا مثل چهار واداراني كه در ايام حج بين مكه و جده است.

سؤال 246- راننده‌اي كه در مادون از مسافت رانندگي مي‌كند چنانچه اتفاقاً دو سه ماه در حد مسافت تردد نمايد تكليف نماز و روزه‌اش در مقصد و بين راه چيست؟

جواب:  در آن دو سه ماه وظيفه‌اش اتمام صلاة و روزه است. واللََّه العالم.

سؤال 247- افرادي از مقلدين حضرتعالي سؤال مي‌نمايند كه ما شغلمان رانندگي در شهر است اما گاهي بر حسب اتفاق به خارج شهر به عنوان رانندگي مي‌رويم به قدر مسافت شرعي اگر هر روز يا دو روز يك مرتبه به خارج شهر به قدر مسافت برويم و برگرديم تكليف ما در سفر خارج راجع به نماز و روزه چيست؟

جواب:  در فرض مزبور كه هر روز يك مرتبه به خارج به قدر مسافت مي‌رود حكمش اتمام و صيام در سفر است.

سؤال 248- مسئله 415 از منهاج الصالحين ص 237: «ومثله ما اذا انكسرت سيارته او سفينته الخ»، چنانچه به دنبال مصلّح [1] يا ماشين ديگر برود وظيفه‌اش چيست؟ آيا به دنبال مصلّح رفتن مقدمه براي سفر است يا نه؟

جواب:  بلي مقدمه شغل او است.

سؤال 249- كسي كه شغلش سفر است مانند سائق اگر مثلاً سياره‌اش را تعمير مي‌كنند و سياره رفيقش را مجاناً يا با مزد به مسافرت (حمل بار يا مسافر) برده آيا در اين سفر نمازش و روزه‌اش قصر است يا تمام؟

جواب:  با داشتن شرايط ديگر سفر شغل، وظيفه‌اش تمام است. واللََّه العالم.

سؤال 250- راننده (سائق) سياره اگر اتومبيل او در بين راه خراب شود و ماشين را

در آنجا بگذارد و براي خريدن اسباب مربوط به اتومبيل به محلي برود و برگردد در اين مقدار از مسافرت آيا وظيفه‌اش قصر است يا تمام؟

جواب:  در صورت مفروضه نماز او تمام است.

سؤال 251- شخصي كه شغلش رانندگي اتومبيل است اگر ده روز در وطن و با قصد در غير وطن بماند سفر اول تكليفش چيست؟

جواب:  تكليف او در سفر اول او هم تمام است.

سؤال 252- افرادي كه شغلشان مسافرت است و يا در حكم كساني‌اند كه مسافرت شغل آنها كه پس از ماندن ده روز در وطن در مسافرت اول نمازشان قصر است آيا منظور از اين مسافرت اول چيست و تا كجا مي‌شود سفر اول؟ آيا به حد مسافت كه رفت سفر اول صدق مي‌كند يا تا هر كجا، ولو تا مكه هم برود و برگردد، سفر اول است؟

جواب:  ميزان سفر اول وصول به مقصد است و اين حكم كه لزوم قصر در سفر اول باشد فقط براي چهار پا داراست كه آن را مكاري گويند و براي غير او از كساني كه شغلشان سفر باشد نيست و اينها اين حكم را ندارد.


[1] مصلّح: تعميركار ماشين


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -