انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام اموات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احکام اموات (آیت الله العظمی تبریزی)

تجهیز اموات

سؤال 291 ـ اگـر شخصی در اثر سوختگی از دنیا رفته به حدی که فقطاستخوان مانده ، غسل و کفن و دفن چگونه است ؟

پاسخ: بسمه تعالی چـنـانـچـه اسـتخوانهای میت باقی باشد ، جمیع احکام میت ـ ازغسل و کفن و نماز و دفن ـ باید مراعات شود ، واللّه العالم .

سؤال 292 ـ مـیـتـی در اثـر سـانحه بدنش قطعه قطعه شده ، و عضو سالم هم برای تیمم کردن ندارد ، وظیفه چیست ؟ اگر غاسل میت دستکش بدست داشته باشد ایا در عین حال غسل مس میت واجب خواهد بود ؟

پاسخ: بسمه تعالی در صـورتـی کـه قـابل شستن ـ و لو با ریختن آب بر آن ـ نباشد ، واعضای تیمم هم باقی نماند ، و تـحـنیط نیز ممکن نباشد ، قطعات بدن او را در مقدار کفنی که ممکن است جمع می کنند و بعد ازخواندن نماز بر آن دفن می نمایند ، واللّه العالم .

 پاسخ: در مفروض سؤال غسل واجب نیست ، واللّه العالم .

سؤال 293 ـ در صورت نبودن آب تکلیف غسل میت چیست ؟

پاسخ: بسمه تعالی میت ـ در صورت فقدان آب ـ تیمم داده می شود ( برای توضیح آن به رساله عملیه مراجعه شود ) ، واللّه العالم .

سؤال 294 ـ در صورت فراوانی مرده ها وضیق وقت و نداشتن امکانات ، چه باید کرد ؟

پاسخ: بسمه تعالی افراد میتی که تاءخیر غسل موجب افساد جسد یا هتک ایشان است یا آب کفاف نمی دهد تیمم داده می شوند ، واللّه العالم .

سؤال 295 ـ در صورتی که محرم و هم جنس نباشد ، برای غسل میت چه باید کرد ؟

پاسخ: بسمه تعالی در مفروض سؤال غسل ساقط است ، واللّه العالم .

سؤال 296 ـ اگر پارچه برای کفن میت نباشد ، تکلیف چیست ؟

پاسخ: بسمه تعالی مـیت را با ستر عورتین عاریا دفن می کنند ، اگر تکفین به پوست حیوان ماءکول اللحم هم ممکن نباشد ، واللّه العالم .

سؤال 297 ـ اگر پارچه ای مجهول المالک باشد ، کفن با آن چه صورت دارد ؟

پاسخ: بسمه تعالی پارچه مزبور را بر ولی میت صدقه می دهند ، و با آن میت را دفن می کنند ، واللّه العالم .

سؤال 298 ـ آیـا تـکـفـین میت با کفنهایی که آیات قرآن و اسم جلاله واسم پیامبران و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ بر آنها نوشته شده ، جایز است ؟

پاسخ: بسمه تعالی مـانعی ندارد ، و بهتر است که آیات و ادعیه بر پارچه دیگری نوشته شود و برسینه یا بالای سر میت نهاده شود ، واللّه العالم .

سؤال 299 ـ کـسـی که گدایی را پیشه خود ساخته و در آمدش از راه تکدی است ، پارچه ای را به عنوان خلعت به کسی هدیه می کند آیا بعد از مرگ وی جایز است او را با همین پارچه تکفین کنند ؟

پاسخ: بسمه تعالی جایز است ، واللّه العالم .

سؤال 300 ـ مومیایی کردن جسد میت جایز است ؟

پاسخ: بسمه تعالی جسد میت مسلمان باید با شرایط مقرر تجهیز شود و مومیایی کردن آن جایز نیست ، واللّه العالم .

سؤال 301 ـ آب ریختن ، گلاب پاشیدن ، گل باران کردن و مانند ان ، برروی قبرها چه حکمی دارد ؟

پاسخ: بسمه تعالی آب ریختن روی قبر خوب است ، و فی الجملة منصوص است ، واشیاء دیگر استحباب آن ثابت نشده است ، واللّه العالم .

نبش قبر

سؤال 325 ـ نبش قبر برای حمل به عتبات بدون هتک حرمت جایزاست ؟

پاسخ: بسمه تعالی اگر فقط استخوان مانده ، مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال 326 ـ در قبرستانی که برای دفن میت وقف شده ، ونیاز فراوانی هم برای این کار است ، آیا درست است ، گروهی پاره ای اززمین را خریداری می کنند و مقبره خانواده و بستگان خودمی کنند ؟

پاسخ: بسمه تعالی اگر مانع از دفن میت دیگران نباشد مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال 327 ـ قـبرستانهای که مدت طولانی است کسی در آن دفن نمی شود آیا شهرداری و یا ارگانهای دیگر می توانند آن جا رافضای سبز ساخته و یا تصرفاتی دیگر در آن بنمایند ؟

پاسخ: بسمه تعالی چناچنه دفن کردن در آن زمینها فعلا ممکن نباشد و قبور هم مندرس شده اند به طوری که اثری از بدنها نباشد مانعی نداردبه شرط این که از قبور علما و معاریف دین و امامزادگان ومنتسبین به ائمه ـ علیهم السلام ـ نباشد ، واللّه العالم .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -