انهار
انهار
مطالب خواندنی

مطهرات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مطهرات- آیت الله العظمی تبریزی

سؤال106- در مورد ماشین لباسشویی استفتایی به حضرت عالی منسوب است به این مضمون که : (( چـنانچه لباسها به چیزی که با یک بار شستن پاک می شودنجس شده باشند و عین نجاست هم در آنها نبوده و ماشین به آب کر وصل باشد حکم به طهارت آنها می شود ولی اگر به چیزی نجس شـده اند که احتیاج به دوبار شستن دارد درصورتی که آب قطع و وصل می شود پاک شدن لباسها محل اشکال است )) .

سؤال من این است که :ـ منظور از دوبار و یک بار چیست ؟کدام نجاست است که بعد برطرف شدن عین نجاست باید دوبار آب کشیده شود وکدام یک بار ؟

پاسخ:  بسمه تعالی لباس و مانند آن که به بول نجس شده باید دوبار پس ازبرطرف شدن عین نجس شسته شود و در هر بار بفشار مانندآن آب را از لباس خارج کند و لو آنکه بوسیله خود لباسشوئی خارج شود .

سؤال 107 ـ اگر ماشین در حال آب کشیدن طوری لباس را بگرداند که غساله خارج شود و دوبار لباس را آب بکشد آیا لباس پاک می شود ؟

پاسخ: بسمه تعالی چنانچه در حالی که لباس چرخانده می شود تا آب آن خارج گردد آب به اطراف داخل لباسشوئی در بـار اول پـاشـیـده شـود ،باید آب کر در بار دوم تمام مواضع نجس شده ای که با لباس ملاقات مـی کـند فرا بگیرد و لباس در همان حال اتصال شسته شود و پس از آن غساله خارج شود تا لباس پاک شود ، واللّه العالم .

سؤال 108 ـ اگـر بعد از برطرف شدن عین نجاست در حالی که آب وصل است یک بار آب بکشد کفایت می کند ؟

پاسخ:  بسمه تعالی اگر بغیر بول نجس شده یک بار شسته شود و اب خارج شود ازلباس ، کفایت می کند ، واللّه العالم .

سؤال 109 ـ بنابر احتیاط واجب مخرج بول باید دوبار شسته شود .

آیاشستن دوم می تواند بلافاصله بعد از شستن اول باشد یا بایدصبر شود تا غساله شستن اول بول خارج شود ؟

پاسخ: بسمه تعالی باید فاصله بیفتد که دو دفعه صدق کند یک دفعه مستمر کفایت نمی کند .واللّه العالم .

سؤال 110 ـ اگـر به توالت برویم و ببینیم روی آفتابه خیس است درصورتی که شک کنیم خیسی آن از بول است یا نه آیا باید به شک خود اعتناء کنیم یا خیر ؟

پاسخ: بسمه تعالی محکوم به طهارت است ، واللّه العالم

سؤال 111 ـ در حالی که لیوان در دست است قطره ای نجس به دست اصابت می کند و ناگهان آب لیوان ریخته شد حکم آب لیوان چه خواهد بود ؟

پاسخ: بسمه تعالی اگـر آب لیوان با آب نجس یا دست نجس ملاقات نکرده ، مشکوک است محکوم به طهارت است ، واللّه العالم .

سؤال 112 ـ اگر رنگ کار کافر باشد آیا موجب نجاست دیوار می شود ،در این صورت چاره چیست ؟

پاسخ: بسمه تعالی اهل کتاب محکوم به طهارت هستند و اگر کافر غیر اهل کتاب باشد در صورتی که اطمینان دارید که به رنگها دست زده دیواررا آب بکشید ، واللّه العالم .

سؤال 113 ـ اگـر عـمدا تیزی به بدن زد و تکه پوستی یا گوشتی از بدن آویزان شد آیا با آب کشیدن آن تکه پاک می شود ؟

پاسخ: بسمه تعالی بـیـن صـورت عـمـد و سهو در این حکم فرقی نیست .و گوشت وپوستی که متصل به بدن است نجس نیست ، واللّه العالم .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -