انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضوء

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وضوء- (آیت الله العظمی تبریزی)

سؤال 153 ـ اگر هنگام مسح پا ، از نوک انگشتان تا قوزک پشت پایکسره مسح نشد و مقداری از وسط آن قطع شد ، آیا این درست است

پاسخ: بسمه تعالی رطوبت مسریه را خشک کند ، و احتیاطا از اول اعاده کند ، واللّه العالم .

سؤال 154 ـ می فرمایید جای مسح باید خشک باشد اگر وقت تنگ است و باران می آید و به هر نحو قبل از مسح خیس می شودچه باید کرد ؟

پاسخ: بسمه تعالی باید تیمم نماید ، واللّه العالم .

سؤال 155 ـ اگر در نماز متوجه چرکی شود که احتمال دارد مانع آب دروضو بود چه باید بکند ؟

پاسخ: بسمه تعالی چـنانچه احتمال می دهد موقع وضو گرفتن ملتفت بود و مانع رابرطرف کرده و بعدا حادث شده نمازش صحیح است ، واللّه العالم .

سؤال 156 ـ آیا مالیدن چیزهای روغنی مثل کرم به صورت ، وضو وغسل را باطل می کند ؟

پاسخ: بسمه تعالی چنانچه جرمی که مانع رسیدن آب به پوست است نداشته باشدمانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال 157 ـ اگر در هنگام مسح سر ، دست به صورت کشیده تکلیف وضو چیست ؟

پاسخ: بسمه تعالی چـنـانچه با قسمت دیگر دست ـ که به رطوبت صورت نخورده آمسح کند وضویش صحیح است ، واللّه العالم .

سؤال 158 ـ چه مقدار جرم از چربی و روغن موجود در سر موجب بطلان مسح می شود ؟

پاسخ: بسمه تعالی اگـر جـرمی که مانع از رسیدن رطوبت مسح ، به پوست سر یاموهای کوتاه سر است نباشد مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال 159 ـ آیا زن در حال عادت می تواند دعاهای وارده را از مفاتیح الجنان و کتب ادعیه دیگر بخواند ؟

پاسخ: بسمه تعالی می تواند بخواند ، واللّه العالم .

سؤال 160 ـ آیـا بـدون وضـو و طـهـارت می توان ترجمه به زبان فارسی ویا به زبان دیگر قرآن و یا اسماء جلاله را لمس کرد ؟

پاسخ: بسمه تعالی تـرجـمه قرآن حکم قرآن را ندارد و اسماء خداوند به هر لغتی باشد بنابر احتیاط حکم اسم جلاله را دارد ، واللّه العالم .

سؤال 161 ـ آیا در وضو می توان یک عضو از اعضای سه گانه را به طریق ارتماسی شست ؟

پاسخ: بسمه تعالی با مراعات ترتیب و اجتناب از ارتماس کف دست چپ مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال 162 ـ وضـو گـرفـتن زن در جایی که نامحرم او را می بیند در حالی که می تواند زن به جای دیگر بـرود و وضـو بگیرد ، ولی در عین حال در همان جا وضو می گیرد آیا وضویش باطل است ، یافق ط گناه کرده است ؟

پاسخ: بسمه تعالی گناه کرده و لکن وضویش باطل نیست ، واللّه العالم .

سؤال 163 ـ وضو با کفش غصبی چگونه است ؟

پاسخ: بسمه تعالی غصب حرام است و لکن پوشیدن کفش غصبی وضو را باطل نمی کند ، واللّه العالم .

سؤال 164 ـ آیا انسان می تواند با وضویی که برای خواندن قرآن می گیرد نماز نیز بخواند ؟

پاسخ: بسمه تعالی می تواند با آن وضو نماز بخواند ، واللّه العالم .

سؤال 165 ـ حد اکثر چقدر قبل از وقت نماز واجب می تواند وضوبگیرد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -