انهار
انهار
مطالب خواندنی

جلوگيرى از حاملگى‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 921 - احتراماً به عرض مى‏رسانم با توجه به بحث‏هايى كه در جهت كنترل جمعيت و بالا بردن سطح كيفى زندگى امروزه مطرح مى‏گردد و با توجه به اينكه وزارت بهداشت كشور راههاى جلوگيرى از حاملگى را در سطح جامعه گسترش مى‏دهد جهت روشن كردن مسائل شرعى مربوط به روشهاى جلوگيرى از حاملگى به كمك و مساعدت آن مقام عاليقدر نيازمندم:

نظر شرع در رابطه با مصرف قرصهاى جلوگيرى از حاملگى؛ در رابطه با استفاده از نورپلنت؛ در رابطه با استفاده از كاندوم ؛ در رابطه با استفاده از عمل توبكتومى (بستن لوله در زنان)؛ در رابطه با انجام عمل وازكتومى (بستن لوله منى در مرد) ؛ در رابطه با انجام عمل انزال منقطع (عزل) جهت جلوگيرى از حاملگى را مبذول فرمائيد؟

جواب: بطور كلى استفاده از قرص‏هاى ضد حاملگى اگر موجب ضرر نباشد اشكال ندارد و استفاده از ساير طرق در صورتى كه موجب عقيم شدن دائمى گردد اشكال دارد و بستن لوله رحم اگر مستلزم ارتكاب عمل حرامى نشود و موجب عقيم شدن دائمى هم نباشد اشكال ندارد.

سؤال 922 - بعضى اوقات به طور ناخواسته بعد از انزال مرد منى وى داخل رحم زن وارد شده و احتمال حاملگى مى‏رود آيا جايز است در اين صورت با مصرف قرص ضد باردارى از انعقاد نطفه و باردارى جلوگيرى نمود؟

جواب: در صورتى كه يقين به حاملگى ندارد جايز است.

سؤال 923 - آيا عزل در اسلام جايز است؟

سؤال 924 - زن و شوهرى فرض مى‏گردد كه هر دو قادر به توليد ماده حياتى نطفه هستند و لقاح هم در رحم زن انجام مى‏گيرد اما رحم زن بدلايلى قادر به نگهدارى و پرورش نطفه نمى‏باشد و به همين خاطر اين زن و شوهر با زن ديگرى قرار داد مى‏بندد مبنى بر اينكه جنين در همان مراحل اوليه از رحم مادر اصلى به رحم زن بيگانه (مادر جانشين) انتقال يافته و مسير رشد و تكامل را طى كند و بعد از تولد به مادر و پدر اصلى برگردانده شود.

الف: آيا اين قرار داد يا رابطه مشروع است؟ آيا مُجرد و متأهّل بودن زن بيگانه - عالم يا جاهل بودن او - و نسبت قرابتى كه او با مرد دارد و همچنين مجانى يا غير مجانى بودن قرار داد نقشى در مشروعيت آن دارد؟

جواب: در صورتى كه ثابت شود كه طفل از نطفه زن و مرد اوّلى (زوج و زوجه) بوجود آمده ملحق به آن دو مى‏باشد و تمام احكام محرميّت و ارث بر آن مترتّب است.

ب: تكليف فرزند متولد شده از زن ثانى (مادر جانشين) در رابطه با نَسَب، محرميّت و ارث چگونه است؟

جواب: اين طفل با مادر ثانى (جانشين) محرم نيست و از او ارث نمى‏برد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -