ج2:
سؤال١٨۵١ -اگر نطفۀ مرد نامحرمى را بگيرند و در رحم زنى كه شوهرش داراى نطفه است امّا ضعيف است و طبق نظر متخصصين احتمال تشكيل بچه بسيار ضعيف است، بگذارند، آيا اين عمل (گرفتن نطفه از مرد نامحرم و گذاشتن آن در رحم زن) جايز است؟ در صورت تشكيل جنين، آيا فرزند متولد شده متعلق به اين زن و شوهر اصلى مىباشد يا نه؟
جواب: بسمه تعالى -گرفتن نطفۀ اجنبى و وارد كردن آن در رحم زن جايز نيست. و در صورت مخالفت، چنانچه فرزندى متولد شد ملحق به صاحب نطفه است و نسبت به شوهر زن اجنبى است، و لكن آن زن، مادرش مىشود، و اللّه العالم.
سؤال١٨۵٢ -آمپول زدن زن توسط مرد نامحرم چه حكمى دارد؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه خبرويّت مرد بيشتر باشد، يا دسترسى به زن نبوده باشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال١٨۵٣ -در آزمايشگاههاى دانشگاه علوم پزشكى پس از گرفتن خون انسان، آن را بوسيلۀ مادۀ شيميايى و دستگاه به دو قسمت تجزيه مىكنند كه سرم جدا شده به صورت مايع زرد رنگ مىباشد و به صورت (۴۵/٠ گلبول و ۵۵/٠ مايع) مىباشد. سؤال اين است كه احكام خون بر اين مايع صدق مىكند يا نه؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال، حكم خون ندارد لكن نجس است، و اللّه العالم.
سؤال١٨۵۴ -لقاح خارجى در بيمارستانها در اطاقهاى جداگانه توسط پرستاران خواهر و برادر به اين صورت انجام مىشود كه تخمك زن و اسپرم مرد اجنبى از راههاى شرعى گرفته مىشود و در لولههاى مخصوص لقاح انجام مىگيرد، سؤال اين است كه با توجه به ناشناس بودن اسپرم مرد اجنبى براى زن داراى همسر نازا مسألۀ محرميّت در صورت دختر بودن براى همسر زن، ارث و يا محرميّت در صورت پسر بودن براى زن مورد لقاح انجام گرفته نشده چگونه مىباشد؟
جواب: بسمه تعالى -وارد كردن منى مرد در رحم غير همسرش جايز نيست-هر چند وارد كردن منى بعد از لقاح خارجى و انعقاد نطفه باشد-و اگر اين عمل حرام انجام شد و فرزندى متولد گرديد فرزند مذكور فرزند مرد صاحب نطفه و زنى است كه او را زائيده و با همسر آن زن اجنبى مىباشد. و در وارد كردن منى مرد در رحم همسرش هم چنانچه مباشر در بيرون آوردن منى از مرد غير زوجهاش باشد يا مباشر در وارد كردن منى مرد به رحم همسرش غير آن مرد باشد، عمل مزبور جايز نيست، و اللّه العالم.