سؤال٢٠٨٨: - در شرايط فعلى مملكت اسلامى، جلوگيرى از باردارى براى مرد يا زن جايز است يا نه؟
جواب:باسمه تعالى؛ جلوگيرى از حمل بوسيلۀ عزل يا استعمال دارو و امثال آن مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال٢٠٨٩: نظر حضرتعالى در مورد بستن لولۀ رحم زن چيست؟ آيا انزال منى بيرون از رحم، استمناء محسوب مىشود؟
جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه خارج كردن منى بواسطۀ استمتاع از زن به توسط بدن وى باشد، استمناء نيست؛ و اگر لوله بستن به عقيم شدن دائم نيانجامد، در فرضى كه مستلزم كشف بدن پيش اجنبى يا كشف عورت پيش غير شوهر نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال٢٠٩٠: بستن لولهها يا « وازكتومى» در مردان يكى از راههاى جلوگيرى از بارورى زنان است، در اين روش لولههاى منىبر كه در طرفين بيضهها قرار دارند، طى يك عمل جراحى ساده قطع شده و دو سر آنها بسته مىشوند، اينگونه مردان احتمالاً به صورت دائم عقيم مىشوند، زيرا پيوند مجدد لولهها بسيار مشكل و حتى گاهى غير ممكن است، گرچه گاهى نيز لولهها خود به خود بازشده و به حال نخست خود بازمىگردند، به هر روى حكم شرعى بستن لولهها چگونه است؟
جواب:باسمه تعالى؛ عمل مزبور كه موجب عقيم شدن دائمى مىشود، چنانچه مستلزم نشان دادن و لمس عورت براى غير زوجه باشد، جايز نيست بلكه مطلقاً جايز نيست بنابر احتياط، و الله العالم.
سؤال٢٠٩١: آيا براى جلوگيرى از بچهدار شدن مىتوان لولۀ زنان يا مردان را بست؟
جواب:باسمه تعالى؛ بستن لولهها كه موجب عقيم شدن شخص مىشود، چنانچه مستلزم كشف بدن پيش مرد اجنبى يا مستلزم كشف عورت پيش غير همسر باشد، جايز نيست، بلكه بنابر احتياط مطلقاً جايز نيست؛ بلى، اگر زن مرضى داشته باشد كه معالجۀ آن موقوف به بستن لولهها باشد، عمل مزبور مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال٢٠٩٢: « آى. يو. دى.» كپسولى است براى جلوگيرى از باردارى زنان استفاده مىشود و بايد در داخل رحم قرار گيرد، با توجه به اينكه اين كار جنبۀ درمانى ندارد و تنها قابليت رحم را تا مدتى از كار مىاندازد، و لازمهاش لمس بدن زن و آلت اوست، حكم استفاده از آن و لمس نامحرم چيست؟
جواب:باسمه تعالى؛ اين عمل فى نفسه مانعى ندارد، و لكن نشان دادن عورت بر غير زوجه، و لو دكتر باشد جايز نيست مگر در مقام تداوى از مرض، كما اينكه بر دكتر نيز جايز نيست نظر و لمس مگر در مقام تداوى، و الله العالم.
سؤال٢٠٩٣: در چه صورتى گذاشتن مانع حمل جايز است؟
جواب:باسمه تعالى؛ در موردى كه مستلزم نگاه و لمس زايد بر اصل علاج نباشد، يا خود علاج موقوف بر جلوگيرى از حمل باشد، مانعى ندارد، و الله العالم