انهار
انهار
مطالب خواندنی

جلوگيرى از باردارى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال٢٠٨٨: - در شرايط فعلى مملكت اسلامى، جلوگيرى از باردارى براى مرد يا زن جايز است يا نه؟

جواب:باسمه تعالى؛ جلوگيرى از حمل بوسيلۀ عزل يا استعمال دارو و امثال آن مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٩: نظر حضرتعالى در مورد بستن لولۀ رحم زن چيست؟ آيا انزال منى بيرون از رحم، استمناء محسوب مى‌شود؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه خارج كردن منى بواسطۀ استمتاع از زن به توسط بدن وى باشد، استمناء نيست؛ و اگر لوله بستن به عقيم شدن دائم نيانجامد، در فرضى كه مستلزم كشف بدن پيش اجنبى يا كشف عورت پيش غير شوهر نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٠: بستن لوله‌ها يا « وازكتومى» در مردان يكى از راههاى جلوگيرى از بارورى زنان است، در اين روش لوله‌هاى منى‌بر كه در طرفين بيضه‌ها قرار دارند، طى يك عمل جراحى ساده قطع شده و دو سر آنها بسته مى‌شوند، اينگونه مردان احتمالاً به صورت دائم عقيم مى‌شوند، زيرا پيوند مجدد لوله‌ها بسيار مشكل و حتى گاهى غير ممكن است، گرچه گاهى نيز لوله‌ها خود به خود بازشده و به حال نخست خود بازمى‌گردند، به هر روى حكم شرعى بستن لوله‌ها چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ عمل مزبور كه موجب عقيم شدن دائمى مى‌شود، چنانچه مستلزم نشان دادن و لمس عورت براى غير زوجه باشد، جايز نيست بلكه مطلقاً جايز نيست بنابر احتياط، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩١: آيا براى جلوگيرى از بچه‌دار شدن مى‌توان لولۀ زنان يا مردان را بست؟

جواب:باسمه تعالى؛ بستن لوله‌ها كه موجب عقيم شدن شخص مى‌شود، چنانچه مستلزم كشف بدن پيش مرد اجنبى يا مستلزم كشف عورت پيش غير همسر باشد، جايز نيست، بلكه بنابر احتياط مطلقاً جايز نيست؛ بلى، اگر زن مرضى داشته باشد كه معالجۀ آن موقوف به بستن لوله‌ها باشد، عمل مزبور مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٢: « آى. يو. دى.» كپسولى است براى جلوگيرى از باردارى زنان استفاده مى‌شود و بايد در داخل رحم قرار گيرد، با توجه به اينكه اين كار جنبۀ درمانى ندارد و تنها قابليت رحم را تا مدتى از كار مى‌اندازد، و لازمه‌اش لمس بدن زن و آلت اوست، حكم استفاده از آن و لمس نامحرم چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ اين عمل فى نفسه مانعى ندارد، و لكن نشان دادن عورت بر غير زوجه، و لو دكتر باشد جايز نيست مگر در مقام تداوى از مرض، كما اينكه بر دكتر نيز جايز نيست نظر و لمس مگر در مقام تداوى، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٩٣: در چه صورتى گذاشتن مانع حمل جايز است؟

 

جواب:باسمه تعالى؛ در موردى كه مستلزم نگاه و لمس زايد بر اصل علاج نباشد، يا خود علاج موقوف بر جلوگيرى از حمل باشد، مانعى ندارد، و الله العالم

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -