انهار
انهار
مطالب خواندنی

پيوند زدن و كالبد شكافى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال٢٠۶٠: - حكم كالبد شكافى چيست؟ و اگر ميت غير مسلمانى يافت نشود، چه بايد كرد؟

جواب:باسمه تعالى؛ كالبد شكافى ميت غير مسلمان مانعى ندارد، و كالبد شكافى ميت مسلمان جايز نيست؛ و اگر ميت غير مسلمان پيدا نشود، بنابر احتياط كالبد شكافى ميت مسلمان جايز نيست و بايد كالبد شكافى را تأخير بيندازند تا جسد غير مسلمان پيدا شود، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶١: اگر كالبد شكافى جايز باشد، نگاه كردن به عورت و دست زدن آن را بفرماييد؟

جواب:باسمه تعالى؛ در كالبد شكافى جسد غير مسلمان- كه جايز است- نظر مماثل به مماثل بدون التذاذ، حتى به عورتين ميت و لمس آن با دستكش مانعى ندارد؛ و چنانچه به هنگام كالبد شكافى بدن ميتى كه هنوز غسل داده نشده، و لو ميتِ كافر باشد بدون دستكش و مثل آن مس شود، غسل مسّ ميت لازم مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶٢: آيا كالبد شكافى براى آموزش يا كشف جرايم، جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در مواردى كه احتياج به تشريح و كالبد شكافى باشد، بايد جسد غير مسلمان را تهيه و تشريح كنند، و تشريح جسد مسلمان جايز نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶٣: تشريح ميت مسلمان، چگونه است؟ و در صورت واجب شدن، ديۀ آن را بايد به چه كسى بپردازد؟

جواب:باسمه تعالى؛ تشريح جسد مسلمان جايز نيست؛ و در صورت تشريح، ديۀ قطع كردن اعضاى ميت را بايد بپردازد، و ديۀ مزبور در خيرات براى ميت صرف مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶۴: آيا پيوند اعضاى مردۀ كفار به مسلمان جايز است؟ و اين حكم در مورد اهل كتاب چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه جزء باطنى مسلمان شود مانند كليه، مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶۵: آيا پيوند اعضاى حيوانات به انسان جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه جزء باطنى مسلمان شود، مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال ٢٠۶۶: - پيوند اعضاى مردۀ مسلمان به بدن بيمار جايز است يا بايد با اجازۀ ورثه باشد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بنابر احتياط، و لو با اجازۀ ورثه، جايز نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶٧: بريدن بعضى از اعضا چون چشم، قلب و غيره انسانى كه در شرف مرگ است و پيوند آن به انسان ديگرى كه اگر اين عمل در او صورت نگيرد مى‌ميرد، چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرضى كه شخص هنوز نمرده، درآوردن اعضاء او كه موجب مرگ وى مى‌شود، قتل نفس حساب مى‌گردد و جايز نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶٨: كالبد شكافى جهت تعليم براى نجات جان ديگران، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ براى تعليم، جهت نجات جان ديگران، جسد غير مسلمان را تهيه و كالبد شكافى مى‌نمايند، و الله العالم.

 

سؤال٢٠۶٩: اگر كالبد شكافى صرفاً جهت تعليم باشد حكمش چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و لكن بايد جسد غير مسلمان باشد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٠: شخصى كه در حال مرگ است مى‌توان كليۀ او را به شخص بيمار پيوند زد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اشكال دارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧١: شخصى در حال مرگ است، مى‌توان دو كليۀ او را جهت بيمارى خارج نمود يا درآوردن قلب براى پيوند به بيمار ديگر چطور؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرضى كه شخص هنوز نمرده، درآوردن دو كليه يا درآوردن قلب كه موجب مرگ او مى‌شود، قتل نفس حساب مى‌شود و جايز نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٢: آيا رضايت و عدم رضايت بيمار در جواز و عدم جواز دخالت دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ رضايت و عدم رضايت بيمار در حكمى كه گفته شد تأثيرى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٣: طبق آمار سازمان بهشت زهرا بطور متوسط حدود ۴٠٠٠ نفر در سال به علت سكتۀ مغزى، خونزيزى و يا ضربۀ مغزى فوت مى‌كنند، از نظر پزشكى كليۀ همۀ اين افراد، قابل پيوند به بيماران دياليزى است، آيا حكم شرعى آن چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر ميت مسلمان باشد، قطع كليۀ او اشكال دارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧۴: آيا وصيت ميت جهت پيوند اعضايش بعد از مرگ جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ وصيت مزبور نافذ نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧۵: در صورت قطع عضو بعد از مرگ براى پيوند، ديه تعلق مى‌گيرد يا خير؟

جواب:باسمه تعالى؛ قطع عضو ميت مسلمان ديه دارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧۶: آيا ديه جايز است در بين ورثه تقسيم شود يا بايد به مصرف حج و صدقه و خيرات براى خود ميت برسد؟

جواب:باسمه تعالى؛ ديۀ قطع عضو ميت بين ورثه او تقسيم نمى‌شود، بلكه صرف در خيرات براى خود ميت مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٧: اگر رحم زنى را به زن ديگرى كه بچه دار نمى‌شده پيوند زدند و بچه‌دار شد، از جهت جواز نظر و ساير احكام شرعى، وظيفه چيست؟ احكام مادرى و فرزندى بين كدام زن اجراء مى‌گردد؟

جواب:باسمه تعالى؛ درآوردن رحم اشكال دارد، و لكن پس از پيوند زدن به زن دوم بچه‌اى كه متولد مى‌شود ملحق به زن دوم است و احكام مادرى و فرزندى بين بچه و زن دوم برقرار مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٨: خريدوفروش اعضاء و جوارح انسانى چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اعضاء بدن انسان قابل خريدوفروش نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٧٩: حكم تشريح جسد مسلمان در صورت كمبود جسد غير مسلمان براى تشريح در دانشكده‌هاى علوم پزشكى چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ تشريح جسد مسلمان در اين صورت نيز اشكال دارد، و بنابر احتياط تشريح را تأخير بيندازند و جسد غير مسلمان را هرچند به دادن مال باشد تهيه نمايند و تشريح كنند، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٠: - اساساً چه ملاكى براى جواز و عدم جواز تشريح جسد مسلمان وجود دارد؟ آيا اجازه ولى و وارث و وصى يا حكم حكومتى ولى فقيه حرمت آن را برمى‌دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ تشريح جسد مسلمان اشكال دارد، بلكه در صورت امكانِ تهيۀ جسد غير مسلمان، تشريح جسد مسلمان جايز نيست؛ و اجازۀ ورثه ميت يا ولىّ و يا وصىّ او تأثيرى در اين حكم ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨١: تشريح جسد مرتدّين و مفسدان فى الارض كه در نظام اسلامى اعدام شده‌اند براى آموزش پزشكى چه حكمى دارد، آيا اذن ولى يا وصى يا وارث آنها لازم است؟

جواب:باسمه تعالى؛ تشريح جسد مسلمان جايز نيست، و اگر محكوم به كفر باشند مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٢: آيا مرد مى‌تواند بدن ميت زن و زن بدن ميت مرد را تشريح كند يا خير؟

جواب:باسمه تعالى؛ در تشريح جسد غير مسلمان كه جايز است نظر به مماثل، اگر از روى التذاذ نباشد با لمس از روى دستكش مانعى ندارد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٣: آيا مسلمان حق دارد وصيت كند كه بعد از مرگ، اعضاى بدنش مانند قلب و كبد و چشم و غيره مورد استفادۀ بيمارستانها و مراجع تحقيقاتى پزشكى و يا افراد نيازمند و يا فروش قرار گيرد يا نه؟

جواب:باسمه تعالى؛ وصيت شخص به پيوند زدن عضو او بعد از مرگ، يا فروش آن يا تشريح او نافذ نيست، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨۴: در رشتۀ پزشكى يا قضايى براى تشريح جسد يا تجزيۀ استخوانى به دانشگاه برده مى‌شويم و نمى‌دانيم متعلق به مسلمان است يا كافر، آيا تحقيق لازم است؟ حكم غسل مسّ ميت چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ ميت اگر در بلد مسلمين پيدا شود، محكوم به اسلام است، و مسّ استخوان جدا شده موجب غسل مسّ ميت نمى‌شود، چه استخوان از ميت مسلمان باشد يا از ميت كافر، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨۵: نگهدارى جنين سقط شده چه از حيث جسمى سالم، يا ناقص الخلقه و يا عقب مانده باشد، چه مال خود شخص باشد و يا چه با رضايت آن را پس گرفته باشند بعنوان كلكسيون در شيشۀ الكل جايز است؟ و اگر جايز نيست، آيا موضوع مشمول تعقيب و تعزير است؟

جواب:باسمه تعالى؛ جسد مسلمان چه بالغ و چه نابالغ و جنين سقطشدۀ ملحق به مسلمان مطلقاً بايد دفن شود، و نگهدارى آن به هيچ‌وجه جايز نيست، و هر معصيتى كه با علم و اختيار صادر شود قابل تعزير است، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨۶: جايز است انسان جسد مورّث خود را چه زن باشد چه مرد، به جاى دفن در قبر، بصورت موميايى و يا در شيشۀ الكل نگهدارى نمايد، و اگر كرد، موضوع مشمول تعقيب و تعزير است؟

جواب:باسمه تعالى؛ از جواب قبل روشن شد، و الله العالم.

 

سؤال٢٠٨٧: آيا جايز است انسان جسد مورّث خود را، چه زن باشد چه مرد، به جاى دفن در قبر، به صورت موميايى و يا در شيشۀ الكل نگهدارى نمايد، ؟

جواب:باسمه تعالى؛ ميت مسلمان بايد دفن شود، و الله العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -