١ – عدم قصاص در سقط جنین
سؤال اگر زن حامله اى براى سقط جنین به طبیب و یا قابله مراجعه کند و او هم، عالماً و عامداً اقدام به سقط جنین کند، اگر روح در جنین دمیده شده باشد، آیا باید قصاص شود یا دیه کامله به عهده اوست؟
جواب:در قتل عمد جنین دیه است و قصاص نیست حتّى جنین کامل، زیرا اوّل این که عمومات قصاص شامل جنین نمى شود. دوّم این که در روایات متعدّدى که در باب دیه جنین وارد شده، تعبیراتى وجود دارد که یا صریح در قتل عمد است و یا اعم از قتل عمد و خطا و شبه عمد مى باشد و در همه آنها تصریح به دیه شده و ثالثاً برفرض که مصداق شبهه شود، حدود و قصاص تُدْرَاُ بالشّبهات به خصوص این که فتواى به جواز قصاص در باب جنین از کسى از مشاهیر فقها دیده نشده است جز در موارد نادر.
٢ – عدم قصاص عاقل به خاطر قتل مجنون
سؤال چرا اگر عاقل عمداً مجنونى را بکشد قصاص نمى شود؟
جواب:اوّلا: این مسأله اجماعى است، و روایت معتبرى دارد.
ثانیاً: مساواتى در میان عاقل و مجنون نیست، به همین دلیل جایز نیست عاقل را به خاطر قتل مجنون قصاص کرد; ولى دیه ثابت است.
٣ – اسلام آوردن قاتل پس از قتل
سؤال با توجّه به عدم جواز قصاص مسلمان در برابر کافر، لطفاً بفرمایید:
آیا اسلام آوردن قاتل پس از ارتکاب قتل، مانع از اجراى قصاص مى شود؟ و بر فرض مثبت بودن پاسخ، آیا بین اسلام آوردن ظاهرى (به انگیزه فرار از قصاص) بااسلام واقعى قلبى تفاوتى وجود دارد؟
جواب:آرى، در صورتى که مسلمان شود مانع قتل اوست. و ما مأمور به ظاهر هستیم، مگر این که یقین به دروغ گفتن او داشته باشیم.