انهار
انهار
مطالب خواندنی

تیمم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 77: آيا تيمّم بر موزائيك و سنگفرش صحيح است؟

جواب:  تيمّم بر سنگفرش صحيح است ولى بر موزائيك اگر از سنگ پخته درست شده است اشكال دارد.

سؤال 78: آيا در تيمّم دست را روى خود بينى كشيدن هم لازم است يا منظور از روى بينى كه مى‏فرمايند، بين دو ابرو مى‏باشد؟

جواب:  مسح روى بينى لازم نيست.

سؤال ‏79: اگر كسى كه وظيفه‏اش تيمّم است به علت شكستگى يك دست، نتواند آن را به پيشانى برساند، آيا براى كشيدن به پيشانى، يك دست سالم كافى است يا اين كه نايب گرفتن لازم است؟

جواب:  در فرض مرقوم با دست سالم تيمّم كند و گرفتن نائب لازم نيست.

سؤال 80: در تيمّم بدل از غسل و بدل از وضو كه از نظر جناب عالى فرق ندارند چند ضرب لازم است؟

جواب:  در هر دو يك ضربت كافى است و شرح آن در مسائل تيمّم است.

سؤال 81: آيا با تيمّم بدل از غسل جنابت مى‏شود به مسجد و يا به مشاهد مشرّفه وارد شد؟

جواب:  اگر تيمّم براى تنگى وقت نباشد بلكه براى عذر ديگرى باشد اشكال ندارد.

سؤال 82: آيا زن حائض بعد از تمام شدن عادت و قبل از غسل مى‏تواند با تيمّم بدل از غسل به مسجد برود؟

جواب:  اگر عذر از غسل كردن دارد مى‏تواند.

سؤال ‏83:  كسى كه جنب است در صورت ناچارى ومثلا ضرر آب بر بدنش يا شكسته و زخمي بودي بدن و  نبودن آب  تيمّم بدل از غسل جنابت آيا بخاطر شركت در مجالس ختم و غيره مى‏تواند وارد مسجد بشود يا خير ؟

جواب:  ورود به مسجد در فرض سؤال مانع ندارد و حكم كسى را دارد كه غسل كرده است.

سؤال  84 :  شخصى آب نداشت و يا آب براى او ضرر داشت و لذا تيمّم بدل از غسل جنابت كرد، آيا مى‏تواند داخل مسجد گشته ،  قرآن بخواند و يا ... ؟

جواب:  مانع ندارد و حكم كسى را دارد كه غسل كرده است.

سؤال 75: در تيمّم بدل از وضوء براى كسى كه اطمينان دارد تا چندين روز ديگر نمى‏تواند وضوء بگيرد، آيا قبل از اذان مى‏تواند تيمّم كند يا بايد بعد از اذان تيمّم كند؟

جواب:  تيمّم قبل از وقت براى نماز بعد از وقت صحيح نيست.

ج2:

سؤال  95 - به نظر جنابعالى يك نفر كه تيمم بدل از غسل كرده چند بار مى‏تواند به مسجد برود يعنى به چه مدّت با توجه به اينكه آب موجود نباشد؟

جواب:  تا هر وقت كه دسترسى به آب پيدا نكرده معذور مى‏باشد و مى‏تواند با تيمّم نماز خوانده و به مسجد برود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -