انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام نجاسات‏

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  15 - فضله لاك پشت حكمش چيست؟

جواب:  لاك پشت اگر داراى خون جهنده است يعنى اگر رگ آنرا ببرند خون از آن جستن مى‏كند فضله آن نجس است.

سؤال  16 - مسلمانى براى مسلمان ديگرى از آلمان كفشى بعنوان هديه مى‏فرستد كه آن كفش چرمى بوده و از مغازه غير مسلمان خريدارى شده، با توجّه به اينكه واردات چرم به كشور آلمان از ممالك اسلامى و غير اسلامى صورت مى‏گيرد و ما هم اطلاعاتى از پاك بودن يا نجس بودن چرم نداريم، حكم آنرا بيان فرمائيد؟

جواب:  چنين كفشى محكوم به نجاست است.

سؤال  17 - پوستهاى لب و جاهاى ديگر بدن كه وقت جدا شدن آنها رسيده يا نرسيده است، اگر جدا شوند نجس هستند يا خير؟ اجزاى كوچكى كه از بدن جدا مى‏شود، مثل زيگيل، دانه‏هاى ريز، آبله و چيزهايى كه هنگام خاراندن از بدن جدا مى‏شوند چه حكمى دارند؟

جواب:  در صورتى كه موقع افتادنشان رسيده باشد، پاك مى‏باشند، ولى بنا بر احتياط واجب بايد از چيزهائى كه وقت افتادنشان نرسيده و آن را كنده‏اند، اجتناب نمايند.

سؤال  18 - سرمى كه از فرآورده‏هاى خونى باشد و يا خونى كه بر اثر ريختن دارو در آن رنگش تغيير يافته است نجس است يا خير؟

جواب:  سرم مذكور اگر استحاله شده باشد، طاهر است ولى خون مزبور نجس است.

سؤال  19 - اگر از روى تصادف موش داخل منبعِ بزرگ نفت بيفتد و بميرد كه مسلّماً موجب نجس شدن منبع مى‏گردد حال بدليل پر و خالى شدن اين ظرف از نفت و رسيدن نفت آن به ديگر ظروف كه از پيت‏هاى نفت گرفته تا تهِ سماور و چراغ نفتى و منبع‏هاى بزرگ مانند بشكه‏ها و تانك‏ها، آيا تمامى آنها نجس مى‏شود؟ در اين صورت وظيفه چيست؟ آيا بايد نفت داخل منبع بزرگ را دور ريخت؟

جواب:  ظرفهائى كه نفت نجس به آنها مى‏رسد نجس مى‏شوند ولى دور ريختن نفت نجس لازم نيست بلكه مى‏توان از آن براى روشنائى و... استفاده نمود.

سؤال  20 - اگر انسان در مورد نجس شدن چيزى كوچكترين شكّى كند آيا آنچه قبلاً پاك بوده نجس است؟

جواب:  چيزى كه پاك بوده و در نجس شدن آن شك شود پاك است.

سؤال  21 - اگر انسان شك كند كه چيزى نجس شده يا نه ولى با فكر كردن و تجسّس فيزيكى و مشاهده مى‏تواند بفهمد كه نجس شده، يا خير؛ آيا لازم است كه وارسى كند و فكرِ خود را مشغول سازد كه آن چيز در آن لحظه نجس شد يا خير مثلاً به عين نجاست خورد يا خير يا تر بود يا خير و...؟

جواب:  لازم نيست وارسى كند.

سؤال  22 - چرا شراب نجس و حرام است؟

جواب:  با ادلّه شرعيه نجاست و حرمت آن ثابت شده است و در همه شرايع ممنوع بوده است.

سؤال  23 - نجاست و حرمت استفاده از الكل اتيليك (اعم از منابع تخميرى، شيميايى و صناعى) در طب و داروسازى به صورت موضعى (زداينده، خشك كننده، ضد عفونى كننده) و خوراكى اعم از اينكه خوردن آن جنبه دارويى داشته باشد مثل سم زدايى متانول و يا به صورت جزئى فرعى در يك فرآورده دارويى مايع به عنوان حلال يا محافظ وارد شده باشد را تعيين فرماييد.

جواب:  در صورتى كه مايع و مست كننده باشد، نجس است و خوردن آن هم حرام است مگر اينكه به عنوان دارو مورد استفاده قرار گيرد و راه درمان منحصر به آن باشد. و اگر شك داشته باشيد كه آيا مست كننده هست يا خير، طاهر است و خوردن آن هم اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -