سؤال 15 - فضله لاك پشت حكمش چيست؟
جواب: لاك پشت اگر داراى خون جهنده است يعنى اگر رگ آنرا ببرند خون از آن جستن مىكند فضله آن نجس است.
سؤال 16 - مسلمانى براى مسلمان ديگرى از آلمان كفشى بعنوان هديه مىفرستد كه آن كفش چرمى بوده و از مغازه غير مسلمان خريدارى شده، با توجّه به اينكه واردات چرم به كشور آلمان از ممالك اسلامى و غير اسلامى صورت مىگيرد و ما هم اطلاعاتى از پاك بودن يا نجس بودن چرم نداريم، حكم آنرا بيان فرمائيد؟
جواب: چنين كفشى محكوم به نجاست است.
سؤال 17 - پوستهاى لب و جاهاى ديگر بدن كه وقت جدا شدن آنها رسيده يا نرسيده است، اگر جدا شوند نجس هستند يا خير؟ اجزاى كوچكى كه از بدن جدا مىشود، مثل زيگيل، دانههاى ريز، آبله و چيزهايى كه هنگام خاراندن از بدن جدا مىشوند چه حكمى دارند؟
جواب: در صورتى كه موقع افتادنشان رسيده باشد، پاك مىباشند، ولى بنا بر احتياط واجب بايد از چيزهائى كه وقت افتادنشان نرسيده و آن را كندهاند، اجتناب نمايند.
سؤال 18 - سرمى كه از فرآوردههاى خونى باشد و يا خونى كه بر اثر ريختن دارو در آن رنگش تغيير يافته است نجس است يا خير؟
جواب: سرم مذكور اگر استحاله شده باشد، طاهر است ولى خون مزبور نجس است.
سؤال 19 - اگر از روى تصادف موش داخل منبعِ بزرگ نفت بيفتد و بميرد كه مسلّماً موجب نجس شدن منبع مىگردد حال بدليل پر و خالى شدن اين ظرف از نفت و رسيدن نفت آن به ديگر ظروف كه از پيتهاى نفت گرفته تا تهِ سماور و چراغ نفتى و منبعهاى بزرگ مانند بشكهها و تانكها، آيا تمامى آنها نجس مىشود؟ در اين صورت وظيفه چيست؟ آيا بايد نفت داخل منبع بزرگ را دور ريخت؟
جواب: ظرفهائى كه نفت نجس به آنها مىرسد نجس مىشوند ولى دور ريختن نفت نجس لازم نيست بلكه مىتوان از آن براى روشنائى و... استفاده نمود.
سؤال 20 - اگر انسان در مورد نجس شدن چيزى كوچكترين شكّى كند آيا آنچه قبلاً پاك بوده نجس است؟
جواب: چيزى كه پاك بوده و در نجس شدن آن شك شود پاك است.
سؤال 21 - اگر انسان شك كند كه چيزى نجس شده يا نه ولى با فكر كردن و تجسّس فيزيكى و مشاهده مىتواند بفهمد كه نجس شده، يا خير؛ آيا لازم است كه وارسى كند و فكرِ خود را مشغول سازد كه آن چيز در آن لحظه نجس شد يا خير مثلاً به عين نجاست خورد يا خير يا تر بود يا خير و...؟
جواب: لازم نيست وارسى كند.
سؤال 22 - چرا شراب نجس و حرام است؟
جواب: با ادلّه شرعيه نجاست و حرمت آن ثابت شده است و در همه شرايع ممنوع بوده است.
سؤال 23 - نجاست و حرمت استفاده از الكل اتيليك (اعم از منابع تخميرى، شيميايى و صناعى) در طب و داروسازى به صورت موضعى (زداينده، خشك كننده، ضد عفونى كننده) و خوراكى اعم از اينكه خوردن آن جنبه دارويى داشته باشد مثل سم زدايى متانول و يا به صورت جزئى فرعى در يك فرآورده دارويى مايع به عنوان حلال يا محافظ وارد شده باشد را تعيين فرماييد.
جواب: در صورتى كه مايع و مست كننده باشد، نجس است و خوردن آن هم حرام است مگر اينكه به عنوان دارو مورد استفاده قرار گيرد و راه درمان منحصر به آن باشد. و اگر شك داشته باشيد كه آيا مست كننده هست يا خير، طاهر است و خوردن آن هم اشكال ندارد.