سؤال 24 - فرمودهايد كه «عرق جنب از حرام، نجس نيست ولى بنابر احتياط بايد با بدن و لباسى كه به آن آلوده شده نماز نخوانند» پس در اين صورت فرقِ آن با نجاست چيست؟
جواب: اجتناب از عرق جنب از حرام به احتياط واجب در نماز لازم است ولى نجس نيست و اشياء ديگر مانند لباس و ظرف و گوشى تلفن و... را نجس نمىكند.
سؤال 25 - اگر عرق جنب از حرام چنين حكمى داشته باشد كه دارد، پس تكليف و وظيفه كسانى كه از اين حكم بى خبرند يا مدّتى بى خبر بودهاند *و بعداً با خبر شدهاند (اعم از انسانهاى مكلّفى كه بعد از چند سال از اين آگاهى يافتهاند) چيست؟
جواب: در صورتى كه يقين دارد با عرق جنب از حرام نماز بجاى آورده بايد نمازها را قضا كند و هر اندازه شك دارد قضاى آنها لازم نيست و همانطور كه اشاره شد عرق جنب از حرام وسائل زندگى مانند كيف و دفتر و دستگيره در.... را نجس نمىكند و بطور كلّى وقتى آثار عرق در بدن با لباس از بين برود شستن آنها لازم نيست بلكه مىتوان با آنها نماز نيز بجاى آورد.
سؤال 26 - آيا منظور از عرقِ جنب از حرام، عرق خود شخص در بدن و لباسِ خويش مىباشد و يا عرق هر شخص ديگرى هم در بدن و لباس شخصِ ديگرى مورد نظر است.
جواب: فرقى بين آن دو نمىباشد.
سؤال 27 - آيا عرق جنب از حرام عرقى است كه فقط هنگام جنب شدن از انسان ترشح مىشود و يا عرقهائى كه بعدها هم از بدن انسانِ جنب از حرامِ غسل نكرده ترشح مىشود نيز عرق جنب از حرام محسوب مىشوند؟
جواب: فرقى بين آن دو نيست.
سؤال 28 - آيا عرق جنب از حرامِ فردى كه مكلّف نشده نيز حكمِ عرق جنب از حرامِ شخص مكلّف را دارد و بايد از آن در نماز و كارهايى كه نياز به وضو دارد اجتناب نمود؟
جواب: فرقى بين آنها نيست در صورتى كه انسان جنب شود به حدّ تكليف رسيده گرچه سنّ وى كمتر از حدّ بلوغ باشد.