انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسح پا

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – اعاده نماز کسی که بر انگشت کوچک پا مسح می کرده

سؤال:اگر تاکنون فقط بر انگشت کوچک مسح می کرده حکم چیست؟

جواب: احتیاط آن است که نمازها را تدریجاً قضا نماید و با توجه به اینکه ما در این مسئله احتیاط داریم می تواند در این مسئله به مرجع دیگری که این مقدار را در مسح کافی می داند رجوع کند.

٢ – مسح پایی که انگشتش قطع شده

سؤال:انگشت شصتِ پا، و چند انگشت دیگرم قطع شده است. براى کشیدن مسح پا چه کنم؟

جواب: مسح را روى بقیّه پا مى کشید.

٣ – مسح کردن پا فقط با کف دست

سؤال:در مسح پا آیا دست را به هر شکلی می توان روی پا گذاشت و مسح کرد؟ یعنی آیا معیار فقط مسح پا با رطوبت دست است؟

جواب: آری فقط با کف دست باید مسح کند.

٤ – تکرار مسح سر یا پا بدون خشک کردن موضع

سؤال:آیا تکرار عمدی یا سهوی مسح سر یا پا بدون پاک کردن موضع، باعث بطلان وضو است؟

جواب: از وسواس اجتناب کنید ولی بر طبق فتواي ما، آنچه ايراد دارد آب خارج از وضو است يعني آبي که خارج از اجزاء وضو وارد شود. بنابراين چون رطوبت باقيمانده از مسح همچنان آب وضو است مي توان دو مرتبه مسح را تکرار کرد.

٥ – رطوبت دست هنگام مسح پا

سؤال:گاهی اوقات برای مسح پا، دست مان تَری دارد ولی وقتی روی پا می کشیم رطوبت روی پا نشان نمی دهد، آیا این امر اشکال دارد؟

جواب: در صورتیکه رطوبت خود را نشان ندهد می توانید از سایر اعضای وضو رطوبتی بگیرید و با آن پا را مسح کنید.

٦ – مسح پایی که گچ گرفته شده

سؤال:اگر کسى پایش دچار شکستگى شده، و روى آن را گچ گرفته باشد. براى مسح پا چه کند؟

جواب: روى گچ مسح کند، و اگر به زحمت نمى افتد تیمّم هم نماید.

٧ – مسح پا از روی جوراب

سؤال:از آن جا که دستهایم قطع شده، در آوردن و سپس پوشیدن جوراب برایم سخت است. آیا مى توانم بر روى جوراب مسح بکشم؟

جواب: در صورتى که گرفتار زحمت مى شوید، مسح بر جوراب مانعى ندارد.

٨ – مسح برای کسی که پا ندارد

سؤال:در دوران دفاع مقدّس پایم قطع شده است، چگونه مسح بکشم؟

جواب: اگر از مچ پا قطع شده مسح ساقط است، ولى احتیاط آن است که روى ساق پا را مسح کنید. و اگر از بالاتر است، مسح از شما ساقط است.

٩ – مسح پا با دست قطع شده

سؤال:آیا براى فردى که دو دستش قطع شده، جایز است که با باقیمانده دست، روى قسمت باریکى از پا مسح بکشد؟

جواب: اشکالى ندارد.

١٠ – مسح با پشت انگشتان دست

سؤال:فردى هستم قطع نخاع که براى مسح پا تنها مى توانم با پشت انگشتان دستم مسح بکشم. آیا این کار صحیح است؟

جواب: همین مقدار براى شما کافى است.

 

١١ – مسح با پشت انگشتان دست

سؤال:فردى هستم قطع نخاع که براى مسح پا تنها مى توانم با پشت انگشتان دستم مسح بکشم. آیا این کار صحیح است؟

جواب: همین مقدار براى شما کافى است.

١٢ – مسح از روی کفش

سؤال:پاهایم به گونه اى دچار آسیب شده که دائماً باید کفشهاى طبّى به پا داشته باشم، و بیرون آوردن کفشها براى مسح پا، بالاخص خارج از منزل، بسیار مشقّت دارد. وظیفه ام چیست؟

جواب: در فرض مسأله مى توانید روى کفش مسح کنید. و اگر به زحمت نمى افتید، احتیاط آن است که تیمّم را هم اضافه نمایید.

١٣ – مسح برای کسی که هر دو دستش قطع شده

سؤال:کسى که قادر بر وضو نیست، نایب گرفته، و خودش نیّت وضو نموده، و با دست خود مسح مى کند، و اگر قادر بر مسح نباشد نایب دست وى را گرفته و با آن مسح مى کند، و اگر از آن هم ناتوان باشد نایب با گرفتن رطوبت از دست او عمل مسح را انجام مى دهد. اگر این شخص دست نداشته باشد، چه حکمى دارد؟

جواب: نائب با دست خود از آب وضوى او گرفته و مسح مى کند. و اگر پیدا کردن نائب مشکل باشد، مسح از او ساقط است.

١٤ – مسح پای کسی که یک دست دارد

سؤال:اگر دست راست کسى از کتف قطع شده باشد، آیا مسح پاى راست، از او ساقط مى گردد؟

جواب: با دست چپ مسح مى کند.

١٥ – مسح برای بیمارانی که لرزش شدید دست دارند

سؤال:فردى هستم قطع نخاع، که دستهایم بى اراده تکان مى خورد. هنگام مسح سر، یا پا، قبل از آن که بخواهم مسح کنم دستم بى اختیار به سر، یا پایم کشیده مى شود; آیا مى توانم روى همان خیسى سر یا پا مسح نمایم، یا باید محلّ مسح را خشک کنم؟

جواب: اگر خشک کردن محلّ مسح مشکل زیادى ندارد خشک کنید. والاّ، مى توانید به همان صورت مسح کنید.

١٦ – کافی نبودن رطوبت دست برای مسح پا

سؤال:جانبازى هستم که دو دستم قطع شده، و با باقیمانده دستهایم سر و پایم را مسح مى کنم، ولى به دلیل کوتاهى دست، آب وضویى که بر روى دستها مانده به قدرى نیست که بتوان مسح سر و پا را کاملا انجام داد، تکلیف چیست؟

جواب: مى توانید از بقیّه اعضاى وضو آب بگیرید.

١٧ – مضر بودن آب برای اعضای مسح

سؤال:وظیفه شخصى که زخم یا دمل یا شکستگى، در سر یا پاهایش دارد، و روى آن باز است، و آب ریختن روى آن ضرر دارد، چیست؟

جواب: هرگاه چیزى از پشتِ پا، یا پیشِ سر، براى مسح کردن ـ ولو به اندازه یک انگشت ـ سالم باشد، بر آن مسح مى کند. و اگر نباشد، جبیره اى بر آن مى گذارد، و وضوى جبیره اى مى گیرد.

١٨ – مسح بر روی پای مصنوعی

سؤال:فردى هستم که پایم قطع شده، و لذا از پاى مصنوعى استفاده مى کنم. آیا به هنگام مسح پا لازم است روى پاى مصنوعى را مسح بکنم، یا نیازى نیست؟

جواب: لازم نیست.

١٩ – مسح بر خلاف جهت معمول

سؤال:آیا مسح سر و پا را از پایین به بالا قبول دارید؟ (پا از بالا به پایین)

جواب: در مسح سر هر دو صورت جایز است; ولى در مسح پا، از سر انگشتان به بالا باید کشید.

٢٠ – تکرار مسح برای رعایت احتیاط

سؤال:اگر شخص برای احتیاط مسح را تکرار کند و البته تمام شرایط مسح در بار دوم برقرار باشد وضویش باطل است؟ مثلا شک کند که رطوبت محل مسح زیاد بوده و محل را خشک کند و دوباره مسح بکشد.

جواب: اشکالی ندارد.

٢١ – استفاده از رطوبت اعضاء برای اعاده مسح

سؤال:بسم الله الرحمن الرحیم. اگر در وضو پس از مسح پای راست شک کنیم که رطوبت دست بر رطوبت پا غلبه کرده است یا نه یا شک کنیم که رطوبت دست به پا رسیده است یا نه آیا میتوان از رطوبت اعضای دیگر بگیریم و دوباره بر روی آن مسح کنیم؟ و اگر چنین کنیم آیا اشکال ندارد؟

جواب: مانعی ندارد.

٢٢ – وظیفه کسی که قدرت بر انجام مسح ندارد

سؤال:خانمم به علت درد پا و کمر نمی تواند مسح پا را انجام دهد چه کار کند؟

جواب: اگر به آسانی بتواند نائب بگیرد که از رطوبت دست او بگیرد و برای او مسح کند این کار را انجام دهد. در غیر اینصورت مسح ساقط است، ولی اگر بتواند ساق پا را مسح کند این کار را ترک نکند.

٢٣ – وضو و نماز با ناخن های لاک زده

سؤال:1- در مورد خانم‌ها یرای گرفتن وضو آیا علاوه بر این که ناخن های دست باید بدون لاک باشد ناخن های پا نیز باید بدون لاک باشد؟ یا فقط بدون لاک بودن ناخن انگشت کوچک پا صحیح است و برای وضو و نماز کفایت می‌کند؟

 

2- خانمی لاک ناخن‌های دست را پاک کرده و پس از چند روز متوجه شده که گوشه‌ی یکی از ناخن ها کمی لاک داشته و کامل پاک نبوده، آیا وضو و نمازهایی که در این مدت اقامه کرده صحیح است؟ و یا باید آن‌ها را اعاده کند؟

جواب: 1ـ ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی کند ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

2ـ در فرض سوال وضو و نمازاش صحیح است ولی بعدا دقت کند که تکرار نشود.

٢٤ – آب زیاد دست در مسح پا

سؤال:اگر انسان به قصد وضو آب زیادى بر دست راست خود بریزد، آیا مسح پا با این آب جایز است؟

جواب: جایز است، لکن گاهى از اوقات این کار که موجب اسراف است حرام است و از این جهت موجب اشکال مى شود.

٢٥ – مسح پاها بصورت همزمان

سؤال:آیا همزمان کشیدن مسح پا از لحاظ شرعی ایراد دارد یا نه؟

جواب: احتیاط واجب آن است اول پای راست و سپس پای چپ را مسح کند.

٢٦ – کیفیت مسح پا با یک انگشت

سؤال:منظور از مسح پا به اندازه یک انگشت چیست، آیا یک انگشت پا به اندازه کامل است یا می شود چند انگشت پا را در مجموع به اندازه پهنای یک انگشت دست مسح کرد؟

جواب: منظور آن است که اگر از روی یکی از انگشان پا به غیر از انگشت کوچک تا برآمدگی پا هر چند با یکی از انگشتان دست مسح شود کافی است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -