١ – نشستن پوست صورت که از لابه لای محاسن پیداست
سؤال:اینجانب محاسن نسبتاً بلندی دارم ولی پوست صورتم از لابه لای آنها پیداست. رساندن آب به پوست صورت در هنگام وضو، مستلزم ریختن آب زیاد و دست کشیدن فراوان است. آیا می توانم به دست کشیدن معمولی به ظاهر ریش در حین وضو اکتفا کنم؟
جواب: آری، مانعی ندارد.
٢ – شستن صورت با دست چپ
سؤال:در وضو شستن صورت با دست چپ چه حکمی دارد ؟
جواب: اشکال ندارد.
٣ – چگونگی شستن دست و صورت در وضو
سؤال:در وضو و در شستن دست ها و صورت، حتما باید با دست لمس کند یا آب برسد کافی است؟
جواب: باید آب به تمام عضو برسد و شسته شود و شسته شدن به جریان آب خواهد بود، خواه با دست کشیدن باشد یا بدون دست کشیدن و فرق آن با ارتماسی این است که در ارتماسی همه عضو با هم شسته می شود ولی در غیر آن تدریجا شسته می شود.
٤ – وضوی جانبازی که هر دو دستش از کتف قطع شده
سؤال:جانبازى هستم که بر اثر انفجار مین دو دستم از کتف قطع شده است. تکلیف من براى وضو چیست؟
جواب: اگر مى توانید باید صورتتان را به قصد وضو زیر شیر آب بگیرید، و از کسى کمک بگیرید تا با آب صورت، سر و پاى شما را مسح کند. و اگر گرفتن کمک مشکل باشد، به همان شستن صورت قناعت کنید.
٥ – شستن صورت برای جانبازی که دو دستش قطع شده
سؤال:آیا براى جانبازى که دو دستش از آرنج قطع شده، شستن صورت لازم است؟
جواب: آرى لازم است. و چنانچه بتواند، با باقیمانده دست (و اگر میسّر نشد با دست مصنوعى) سر و پاها را با آب صورت مسح مى کشد.
٦ – مقدار شستن صورت توسط نائب
سؤال:نایب هنگام وضو دادن فرد قطع نخاع، که دستهایش بى حس است و حرکتى ندارد، از دستهاى خود کمک مى گیرد. آیا براى شستن صورت فرد قطع نخاع کافى است که نایب به اندازه فاصله انگشت شصت و انگشت وسط دست خود، صورت آن فرد را وضو دهد؟ یا باید مقدار بیشترى از صورت او را بشوید؟
جواب: احتیاط آن است که مقدار فاصله دست او را در نظر بگیرد.
٧ – مقدار شستن صورت جانبازی که دستش از مچ قطع شده
سؤال:دو دستم در جنگ تحمیلى از مچ قطع شده است. هنگام شستن پهناى صورت، که باید مقدار بین انگشت وسط و شصت شسته شود، وظیفه من چیست؟ چه مقدارى از صورت را باید بشویم؟
جواب: به همان مقدار که دیگران مى شویند، یا قبلا خودتان مى شسته اید، بشویید.
٨ – حکم شستن سفیدی دو طرف جلو سر
سؤال:بعضى از فقها در موضوع شستن صورت در وضو تصریح کرده اند که سفیدى دو طرف جلو سر (نزعتان) از حدّ صورت خارج است، آیا این مطلب اتّفاقى است؟
جواب: در مورد خروج «نزعتان» ادّعاى اجماع شده است.