انهار
انهار
مطالب خواندنی

شستن دستها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – بستن شیر آب بعد از شستن دست چپ

سؤال:در هنگام وضو گرفتن بعد از شستن دست چپ باید شیر آب را بست یا خیر؟ شیرهای منزل ما چکه می کند و درست نمی شود و موقع بستن شیر، دستم خیس می شود. آیا وضویم صحیح است؟

جواب: در صورتی که مسح وضو با آن وضو انجام شود اشکالی ندارد.

٢ – ریخته شدن آب غیر وضو هنگام شستن دستها

سؤال:به نام خدا. هنگامی که در حال شستن دستها در وضو هستیم اگر از جای دیگری مثلا شیر آب بر روی دستها آب بریزد چه حکمی دارد؟ یا حق

جواب: با آن آب هم قصد وضو می کنید.

٣ – دفعات آب ریختن برای شستن دستها

سؤال:آیا ریختن چهار بار آب بر روی دست برای وضو درست است؟

جواب: هر مقدار آب ریختن بر روی دست اشکالی ندارد ولی هنگامی که آن را به طور کامل شستید دو مرتبه نشویید.

٤ – ریختن آب غیر وضو به عضوی که در حال شستن هست

سؤال:اگر هنگام وضو گرفتن ( مثلا شستن دست راست ) آبی غیر از آب وضو روی دست بریزد ( مثلا دست راست سهوا زیر شیر آب برود ) وضو چه حکمی دارد؟

جواب: نیّت می کنید که آن آب هم جزء آب وضو باشد.

٥ – نحوه شستن دستها در وضو

سؤال:می خواستم بدانم وقتی می گوییم در شستن دست در وضو آب باید از بالا به پایین حرکت کند(از بالا به پایین بشوییم) از لحاظ عرفی است یا فیزیکی؟ یعنی اگر مثلا ناخواسته آب از پایین به بالا رفت(به مقدار ناچیز) آیا وضو باطل است؟ یا اگر سر دست را رو به بالا گرفتیم و کمی آب رو به عکس جهت حرکت کرد آیا وضو باطل است؟

جواب: اشکال ندارد.

٦ – شستن باقیمانده دست کسی که دو دستش از آرنج قطع شده

سؤال:آیا شستن باقیمانده دستها براى جانبازى که دو دستش از آرنج قطع شده در وقت وضو لازم است؟

جواب: لازم نیست.

٧ – عدم تعلق حکم جبیره بر دست مصنوعی

سؤال:آیا دست مصنوعى در حکم جبیره است، و در هنگام وضو باید دست مرطوب بر آن کشید؟

جواب: دست مصنوعى حکم جبیره ندارد.

٨ – آگاهی از کامل شسته نشدن دست راست هنگام شستن دست چپ

سؤال:اگر در وضو هنگام شستن دست چپ متوجه شدیم قسمتی از دست راست شسته نشده چه وظیفه ای داریم؟

جواب: آن قسمت را بشویید و بعد دست چپ را کامل بشویید.

٩ – خاراندن دست هنگام وضو

سؤال:آیا هنگام وضو، کشیدن دست بر روی یک محل از دست دیگر به طوری که مانند مالش دادن یا خارش دست شود و آب مقداری به بالا برگردد باعث ابطال وضو می شود؟

جواب: در صورتی که قصدش آن باشد فقط آنچه به پایین می کشد جزء وضوست مانعی ندارد.

١٠ – چگونگی شستن دست و صورت در وضو

سؤال:آیا در وضوی ترتیبی دست کشیدن به صورت ودستها لازم است؟ یا رسیدن آب کافی است؟

جواب: باید آب به تمام عضو برسد و شسته شود و شسته شدن به جریان آب خواهد بود، خواه با دست کشیدن باشد یا بدون دست کشیدن و فرق آن با ارتماسی این است که در ارتماسی همه عضو با هم شسته می شود ولی در غیر آن تدریجا شسته می شود.

١١ – چگونگی شستن دست و صورت در وضو

سؤال:آیا در وضوی ترتیبی دست کشیدن به صورت ودستها لازم است؟ یا رسیدن آب کافی است؟

جواب: باید آب به تمام عضو برسد و شسته شود و شسته شدن به جریان آب خواهد بود، خواه با دست کشیدن باشد یا بدون دست کشیدن و فرق آن با ارتماسی این است که در ارتماسی همه عضو با هم شسته می شود ولی در غیر آن تدریجا شسته می شود.

١٢ – شستن بالاتر از مچ در ابتدای وضو

سؤال:چنانچه در ابتدای وضو هنگام شستن دست ها، کمی بالاتر از مچ شسته شود آیا باعث ابطال وضو می گردد؟

جواب: اشکالی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -