انهار
انهار
مطالب خواندنی

2- جماع (آمیزش)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله 1584- جماع روزه را باطل ميكند1 اگر چه فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود و مني هم بيرون نيايد2.

1- مظاهری: «جماع»  (نزدیکی با زن یا مرد  یا حیوان) روزه را باطل می کند...

2- وحید: و این حکم در جماع با غیر زن در صورت عدم انزال مبنی بر احتیاط است...

*****

فاضل: مسأله- جماع اعمّ از اين كه از جلو باشد يا از پشت، صغيرباشد يا كبير، روزه جماع كننده و جماع شده را باطل مي كند  اگر چه فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود و مني هم نيايد.

زنجانی: مسأله- جماع روزه را باطل می کند اگر چه منی هم بیرون نیاید .

مکارم: مسأله ـ «جماع» (نزديکى با زن) روزه هر دو طرف را باطل مى کند، هرچند فقط به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد و اگر کمتر از آن باشد و منى هم بيرون نيايد باطل نمى شود و هرگاه شک کند که اين مقدار داخل شده يا نه روزه اش صحيح است

مسأله 1585- اگر كمتر از ختنه گاه داخل شود و مني هم بيرون نيايد1، روزه باطل نمي شود2 ولي كسي كه آلتش را بريده اند اگر كمتر از ختنه گاه را هم داخل كند روزه اش باطل مي شود3.

1- مظاهری: و یا شک کند که به اندازه ختنه گاه داخل شده یا نه روزه اوصحیح است[پايان مسأله].

2-خوئي، گلپايگاني، تبريزي، مكارم، صافي، نوري،فاضل،وحید،سبحانی: [پايان مسأله]

سيستاني: ولي درشخصي كه ختنه گاه ندارد اگر كمتر از مقدار ختنه گاه داخل شود نيز روزه اش باطل مي شود.

3- اراكي: كسي كه آلتش را بريده اند اگر كمتر از ختنه گاه را داخل كند، روزه اش باطل نمي شود.

بهجت: بطلان و عدم بطلان روزه اش محل اشكال است.

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1584.

*****

زنجانی: مسأله- اگر کمتر از  مقدار ختنه گاه  هم داخل شود و منی هم بیرون نیاید روزه باطل می شود

مسأله 1586- اگر شك كند كه به اندازه ختنه گاه داخل شده يا نه،1 روزه او صحيح است 2 و كسي هم كه آلتش را بريده اند3 اگر شك كند كه دخول شده يا نه4، روزه او صحيح است.

اين مسأله دررساله آيات عظام: بهجت ، زنجانی و سبحانی نيست.

1- گلپايگاني، صافي: كفّاره بر او واجب نيست و اگر قصد دخول داشته با علم به مفطر بودن دخول، و دخول واقع نشده يا شك در آن نمايد، روزه اش باطل است وقضاي آن واجب است.

2- نوری: اگر قصد دخول نداشته روزه او صحیح است ولی اگر قصد دخول داشته است  چه اینکه علم پیدا کند که  دخول واقع نشده یا شک در آن کند روزه اش باطل است و قضای آن واجب است...

3- فاضل: كسي هم كه مقدار ختنه گاهش قطع شده...

4- اراكي: اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده يا نه...

مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 1584.   مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 1585.

*****

خوئي، تبريزي: مسأله- اگر عمداً جماع نمايد وشك كند كه به اندازه ختنه گاه داخل شده يا نه ، روزه او باطل است ولازم است قضا نمايد ولي كفّاره واجب نيست.

وحید:  مسأله- اگر عمدا جماع کند و قصد ادخال به مقدار ختنه گاه داشته باشد و شک کند که به آن اندازه داخل شده  یا نه روزه او  باطل و باید قضا نماید و بنابراحتیاط واجب  بقیه روز را امساک نماید ولی کفّاره واجب نیست.

سيستاني: مسأله- اگر عمداً قصد جماع نمايد و شك كند كه به اندازه ختنه گاه داخل شده يا نه، حكم اين مسأله با مراجعه به مسأله [1570] دانسته مي شود و در هر صورت اگر كاري كه روزه را باطل مي كند انجام نداده باشد كفّاره بر او واجب نيست.

مسأله 1587- اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نمايد1، يا او را به جماع مجبور نمايند (بطوري كه از اختيار او خارج باشد2) روزه او باطل نمي شود3، ولي چنانچه در بين جماع يادش بيايد، يا ديگر مجبورنباشد بايد فوراً از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود، روزه او باطل است.

1- تبريزي: روزه او باطل نمي شود ولي چنانچه در بين جماع يادش بيايد بايد فوراً از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود روزه او باطل است.

فاضل: يا در خواب باشد...

مظاهری: یا مسأله را نداند ...

2- سبحانی: به گونه ای که در جماع اختیار نداشته باشد مثل اینکه دست و پای او را ببندند و با او نزدیکی کنند...

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: فاضل و بهجت نيست]

3- زنجاني:  و كسي كه مكره به جماع شده به طوری که جماع کردن از اختیار او خارج نیست ولی براي دفع شر ديگري، جماع مي كند، روزه اش باطل مي شود ولي كفّاره ندارد. اگر روزه دار فراموش کند که روزه است و جماع کند و در بین جماع یادش بیاید یا او را به جماع مجبور کنند و در بین جماع اجبار برطرف شود باید فورا از حال جماع خارج شود و اگر فورا خارج نشود روزه او باطل است.

*****

گلپايگاني، صافي: مسأله- اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نمايد يا با او جماع نمايند، به طوري كه از اختيار او خارج باشد، روزه او باطل نميشود ولي چنانچه در بين جماع يادش بيايد، يا در بين ، مختار شود بايد فوراً از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود، روزه او باطل است و همچنين اگر خودش از ترس جماع كند، روزه اش باطل مي شود.

وحید: مسأله- اگر فراموش کند که روزه است و جماع نماید یا در جماع بی اختیار باشد روزه او باطل نمی شود ولی چنانچه در بین جماع یادش بیاید  یا اختیار برایش پیدا شود باید فورا از حال جماع خارج شود و اگر خارج نشود روزه او باطل است.

مسأله اختصاصی

سبحانی: مسأله 1262- اگر کسی را به اکراه وادار به جماع کنند به گونه ای که به خاطر ترس تن به عمل دهد روزه او باطل و باید قضا کند هر چند گناه نکرده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان


پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -