انهار
انهار
مطالب خواندنی

حكم كشتن سگ يا گربه يا پرندگان يا حيوانات ديگر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 181 - همسايه ما دو سگ داشت يكى سگ گله و ديگرى مستحفظ خانه، اين دو سگ ما را خيلى ناراحت و اذيت مىكردند، به يك نفر گفتم اگر سمى به من بدهى اين سگها را مىكشم، آن شخص سمى درست كرد و من يكى از آن سگها را كشتم سگ ديگر را او كشت، آيا ديه هر دو را من بايد بدهم و يا سگى را كه من كشته‌ام بايد ديه‌اش را بدهم و اگر صاحب سگ بگويد به تو بخشيدم كافى است يا نه؟

 جواب:  شما به همين پولهاى رايج ضامن قيمت سگى هستيد كه كشته‌ايد و ضامن قيمت سگى را كه ديگرى كشته نيستيد و اگر صاحب سگ شما را برئ الذمه كند و ببخشد كافى است.

سؤال 182 - اگر به صاحب سگ كه بايد به او ديه بدهم مثلا دو يا سه سال قبل پولى را قرض داده‌ام چنانچه پول ديه معادل قرض باشد مىتوانم عوض ديه حساب كنم يا كافى نيست؟

جواب:  بلى مىتوانيد و به صاحب سگ هم بگوئيد كه اين بعنوان ديه نيست و قيمت است چون سگ ديه ندارد.

سؤال 183 - زيد داراى باغ و مزرعه است و همسايه‌اى دارد كه داراى حيوانات از قبيل گاو و گوسفند و غير اينها مىباشد كه به باغ و مزارع زيد در هر شب و روز ضرر وارد مىآورد وزيد چندين مرتبه به همسايه‌اش ابلاغ مىنمايد كه جلوى حيوانات خود را بگيرد ولى همسايه به تقاضاى زيد توجهى نكرده لذا زيد براى جلوگيرى از ضرر مقدارى سم در ميان مزرعه و باغ خود بريزد و حيوانات همسايه بر اثر خوردن سم نابود شوند آيا زيد ضامن مىشود و بايد غرامت بدهد يا نه؟

جواب:  در فرض سئوال اگر به صاحبان حيوان اعلام نمايد كه در مزرعه سم ريخته و صاحب حيوان مراقبت از حيوان نكند و بخورد و تلف شود صاحب مزرعه ضامن نيست.

سؤال 184 - اگر حيوانى بيايد وسط جاده ماشين و به جهت سرعت ماشين راننده نتواند آن را كنترل كند در نتيجه حيوان تلف شود آيا راننده ضامن است يا نه و اگر حيوان خود را به ماشين بزند و ماشين صدمه به بيند در اين صورت مالك حيوان ضامن است يا نه؟

جواب:  موارد مختلف است اگر مثلا حيوان دفعة وارد شود جلو ماشين و تلف شود راننده ضامن نيست ولى اگر بواسطه تقصير راننده و سرعت زياد ماشين باشد راننده ضامن است و هم چنين اگر حيوان مستعصى است كه بر مالك لازم است مراقبت از صدمه به ديگران و بواسطه عدم مراقبت به ماشين خسارت وارد كرده مالك ضامن است و الا ضامن نيست.

سؤال 185 - كشتن حيوانات اهلى مانند گربه آن هم بطور فجيع كه در اطاق حبس شود و با شدت ضربات آن را بكشند و يا پرنده‌اى مانند كبوتر و كبك اهلى را از روى غضب سر از تنش بكنند موجب صدقه يا مثلا ديه مىشود يا نه؟

جواب:  ديه ندارد و لكن اين گونه اذيت به حيوانات ظلم است و مكافات آن عذاب اخروى است.

سؤال 186 - بنده در حدود پنج سال پيش كه پانزده ساله بودم گاوى در خانه داشتم و آن گاو يك روز مرا آن قدر عصبانى كرد كه او را گرفتم به درختى بستم آن قدر با چوب گاو را زدم كه حتى بر چشمان گاو اشك جارى بود والآن كه بيست سال دارم آن روز كه به يادم مى افتد خيلى ناراحت مى شوم نم ىدانم چه كارى بايد در مقابل اين كار بكنم تا جبران شود.

جواب:  از عمل خود توبه كنيد و از اين به بعد هم حيوانات را اذيت نكنيد انشاء الله تعالى توبه شما قبول مىشود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -