بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ الله
مطالبی کوتاه در باره وسواس
وسواس حرام هست و چون حرام هست ترک و رها کردن آن واجب هست
وسواس تلقین شیطان است و موجب دوری از خدا و باطل شدن اعمال است.
آقا امام صادق (علیه السلام) وسواسی را عاقل نمیداند و او را عمله شیطان معرفی میکند.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: شيطان با وسوسه نميتواند عليه آدمی اقدام كند، مگر آن كه آدمی از ياد خدا روی برگرداند و فرمان خدا را گردن ننهاده و به نهی خدا بی اهميت شود.
عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق (علیه السلام) قضيه مردی را گفتم كه در وضو وسواس دارد، آن گاه گفتم: او مردی عاقل است، امام فرمود: چگونه عاقل است، در حالی كه از شيطان پيروی میكند؟
وسواسی پيرو و تابع خدا و اولیاء دین (علیهم السلام) نیست، بلکه فقط پیرو و تابع شيطان است و به جای آن كه از حكم خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) اطاعت كند، فقط از شیطان اطاعت میكند.
فقط ايمان و اطاعت از خدا، وسواس را از بين میبرد. و اگر انسان در مسائل دينی افراط و تفريط كند، مرتكب حرام شده است.
امام خمینی (قدّس سرّه) در هواپيماي خارجی به دستشويی رفت، وضو گرفت و با دست تر دستگيره دستشويی هواپيما را لمس كرد. سپس شروع به نماز خواندن نمود.
امام در نوفل لوشاتو خانهای كرايه كردند كه موكت داشت. امام رفت، وضو گرفت و پاهای خود را شست و روی موكت راه رفت و در گوشهای نماز خواند. با اين كه حضرت امام اهل كتاب را نجس میدانست، اين گونه رفتار ميكرد.
اين كه فردی بگويد: «به دلم نمیچسبد»، وسوسه ی شيطان است.
اعمال و رفتارهای چندش آور وسواسی بازتاب بدی برای ديگران دارد و آنان را نسبت به دين و ايمان بدبين میكند . گناهش را مضاعف میكند. چنين شخصي تنها برای خود مشکل ايجاد نمیکند، بلکه ديگران را نيز اسير وسواس خود میسازد.
بيماری وسواس به تدريج حلاوت ايمان را در سايه تكرار وسواسی خود از بين میبرد و فرد را به جايی میرساند كه مرتكب گناهان بزرگ ميشود حتی به خدا جسارت میكند.
اصولاً عمل و رفتار وسواسی مخالفت حکم خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) است.
ورد زبان و حالت درون وسواس اين است كه به من نميچسبد.
عملی كه در دین خدا صحيح دانسته شده است، او صحيح نمیداند!
دراحکام دينی آمده است كه بايد به نجاست يقين داشت تا حكم به نجاست شود، اما هنگامی كه وسواسی در نجاست چیزی یا جايی شك کند، حكم به نجاست میدهد، در حالی كه دين اسلام، در مورد شك به نجاست ،حكم به طهارت داده است.
وسواسی بر خلاف حكم خدا، خودش حكم صادر میكند، يا بهتر بگويم شيطان برای او حكم صادر میكند. با كمك شيطان برای خود احكامی درست میكند و به آن ها عمل مینمايد و از حكم خدا و پيامبر دوری میكند.
وسواسی با عمل وسواس خود به شيطان رو میکند و از خدا و حكم الهی روی گردان است.
در زمان آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و حضرات معصومین و أئمّه هدی (علیهم السلام)، که پاكترين و بهترين انسانها بودند. آب مانند زمان ما لوله كشی نبود و امكانات راحت امروزی در اختیارشان نبود، ولی آنها با آب قلیل شستشو میکردند و وضو میگرفتند و غُسل میکردند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترين امت من آن است كه با يك مد (۷۵۰ گرم) آب، وضو بگیرد و با يك صاع (سه ليتر) آب، غُسل کند.
در حدیث آمده است که:
كان النبي (صلى الله عليه و آله و سلّم) يغسل، أو كان يغْتَسِل، بالصَّاع إلى خَمْسة أمداد، ويَتَوضأ بالمُدِّ.
آقا رسول اکرم (صلى الله عليه و آله و سلّم) با یک صاع (سه لیتر) تا پنج مد آب غسل می کرد و با یک مد وضو می گرفت.
[به اتفاق فقها هر مد برابر است با یک چهارم صاع که مقدار آن ۷۵۰ میلی لیتر می باشد].
علمای اسلام میفرمايند: وسوسه يك حالت نفسانی و تخيل شيطانی است و عمل به آن حرام است.
امام خمينی (قدّس سرّه) میفرمايد: وسوسه از شيطان است و جايز نيست شخص به آن اعتنا نمايد، بلكه بايد در طهارت و نجاست و غسل و وضو، مثل متعارف مردم عمل كند.درجايی ديگر میفرمايد: وسواسی نبايد به شكهای خود اعتنا كند پس اگر اعتنا كند، كار حرامی كرده است و هر عملی را بيش از يك بار نبايد انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است.
برخي از علما میفرمايند: حرام است انسان خود را در معرض وسواس قرار دهد، چون در معرض وسواس قرار داد، اطاعت از شيطان است و مطیع شيطان، مبغوض خداوند متعال است.
آيةالله العظمی مكارم شيرازی (مدّ ظلّه) در پاسخ شخصی كه از بيماری وسواس رنج میبرد و به دعا و توسلات روی آورده بود، فرمود:
« مشكل شما در واقع از خود شما است و مقصّر اصلي خودتان هستيد و به همين دليل دعای شما مستجاب نمیشود.
و علت اصلي آن ندانستن مسئله است.
مسئله اصلی اين است كه بر شما واجب نيست يقين به طهارت و غسل و مانند آن پيدا كنيد.
آنچه بر شما به عنوان يك وظيفه شرعي لازم است، اين است كه به مقدار ساير مردم آب بريزيد و به همان قناعت كنيد، هر چند شك در غسل و طهارت داشته باشيد و ما مسئوليت شرعي اين حكم را ميپذيريم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بريزيد و با بدن نجس و حالت جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانيد. هيچ اشكالي هم ندارد و نماز و روزه شما كاملاً صحيح است. ما به اين وسيله بر شما و تمام افراد وسواسی اتمام حجت ميكنيم و مخالفت با آن گناه است. از خداوند میخواهيم كه به شما توفيق توجه به اين مسئله را عنايت كند و از دام شيطانی نجات پيدا كنيد وبا تصمیمی شجاعانه پوزه شیطان به خاک بسایید.
کتابهائی در زمینه وسواس:
۱) راهکارهای عملی درمان وسواس؛ (تألیف آیةالله مظاهری).
۲) وسواس، شناخت و راههای درمان؛ (تألیف علی محمد حیدری نراقی).
۳) شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام؛ (تألیف محمود ارکانی بهبهانی)
۴) بی خیال درمانی؛ (تألیف محمدحسین قدیری).