انهار
انهار
مطالب خواندنی

رمى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1 - موقع رمى جمره، شش عدد سنگ ريزه بطور قطع به محل خود رسيده ولى عدد هفتم را شك دارم به هدف خورده يا نه حتى در ميان چادر هم شك من قوىتر شد و در سال بعد به يك نفر حاج كه عازم حج بود پول دادم كه نيابتا از طرف من يك عدد سنگ ريزه رمى نمايد حال آيا با نقص يك عدد حج بنده باطل مىشود يا خير؟

جواب: واجب بود با شك، سنگ ديگر بزنيد فعلا كه ترك كرده‌ايد حج باطل نمىشود.

سؤال 2 - سنگ ريزه‌هائى كه از مشعر الحرام جمع آورى شده، در راه گم شده و از همان منى دور تر از جمره عقبه دو مرتبه سنگ ريزه جمع مىكنند آيا با اين سنگ ريزه‌ها مىشود رمى كرد يا نه؟.
جواب: مطلق سنگريزه حرم كافى است و بودن سنگريزه از مشعر، حكم استحبابى است.

سؤال 3 - در سال گذشته عده‌اى زن و مرد به مكه مشرف شديم يك نفر از اهل علم فرمودند زنها را براى رمى جمرات با خود نبريد چون بر اثر تراكم جمعيت براى آنها مشكل است و شما از طرف آنها نيابتا رمى نمائيد و ما هم اين عمل را عوض آنها انجام داده‌ايم ولى اطمينان نداريم اسقاط تكليف از آنها شده و حج صحيح باشد نظر مبارك را مرقوم فرمائيد تا براى ما اطمينان حاصل شود.

جواب: در فرض مذكور، حج صحيح است ولى مجرد ازدحام، در صورتى كه موجب عدم تمكين نشود مجوز ترك رمى و نائب گرفتن نيست و فعلا بر آنها لازم است در صورت تمكن خودشان به مكه بروند و رمى را در وقت آن انجام دهند و در صورت عدم تمكن، نائب بگيرند.

سؤال 4 - آيا پرستار مريض مثل مريض جائز است كه در شب عيد، رمى جمرات كند يا نه؟.

جواب: پرستار هم اگر مثل بيمار نمىتواند در روز رمى جمرات كند جائز است در شب رمى كند ولى اگر با وصف پرستارى بتواند در روز رمى كند رمى در شب براى او جايز نيست.

سؤال 5 - آيا رمى در شب يازدهم ذيحجه جايز است يا نه؟.

جواب: در صورتى كه روز مىتواند رمى كند جايز نيست شب رمى كند و اگر نسيانا يا عمدا ترك نمود قضاء آن را فرداى آن روز ابتداءا بجا آورد و بعد واجب آن روز را بجا آورد. بلى اگر روز مطلقا نتواند، شب بجا آورد و فرق نيست كه شب قبل باشد يا شب بعد.

سؤال 6 - حاج پيش از رمى خود مىتواند براى ديگرى رمى نمايد يا نه؟.

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 7 - شخصى در اثر ناتوانى نتوانسته رمى جمره كند رفيقى داشته او را نايب گرفته به عوض او هر سه جمره را زده لكن اگر شب مىرفت براى او ممكن بود كه جمره را رمى كند فعلا ملتفت مسأله شده كه حضرتعالى در مناسك فرموده‌ايد " اگر زن عاجز باشد مىتواند كسى را اجير بگيرد كه به عوض او سنگ بزند ولى اگر شب ممكن شود مىتواند برود سنگ بزند " نمىدانيم اين حكم حتمى است و يا اختيارى چون نفرموديد كه بايد برود فرموده‌ايد مىتواند برود و سنگ بزند لذا مسأله را واضح تر بفرمائيد.

جواب: در فرض سؤال، چنانچه رمى در شب براى خودش ممكن باشد بايد خودش در شب رمى كند و اگر ممكن نيست نايب بگيرد كه در روز از طرف او رمى كند و اين حكم در مناسك مسأله 166 بالصراحه ذكر شده و اگر به وطن برگشته احتياطا اگر بتواند خودش به منى برود و قضاى آن را روز بجا آورد و اگر متمكن نيست نايب بگيرد كه روز از طرف او رمى كند و در هر صورت بايد رمى در ايام تشريق باشد.

سؤال 8 - رمى جمره عقبه از چهار طرف مجزى است يا خير؟

جواب: رمى از غير محل سابق خلاف احتياط است.

سؤال 9 - العاجز عن رمي جمرة العقبة في يوم العيد يرمي صباح الغد قضاءا فهل لهذا الشخص أن يذبح ويحلق يوم العيد بدون رمي جمرة العقبة أو لابد أن يؤخر الذبح والحلق أيضا إلى ما بعد الرمي؟.

جواب: يحب أن يكون الذبح والحلق مترتبين على رمي جمرة العقبة فإن عجز عن الرمي يوم العيد يرمي في غده فإن عجز عن الرمي في تلك الأيام ولياليها جميعا يستنيب من يرمي عنه ثم يذبح ويحلق في النهار.

سؤال 10 - هل يجوز الرمي عن النساء نيابة في هذه السنين لكثرة الحجاج فوق العادة أو يحب عليهن أن يرمين بأنفسهن وكذلك الطواف حول الكعبه، والأزدحام في الرمي يخفف ليلا ولكن الإزدحام حول الكعبه لا يخفف ليلا ونهارا في هذه السنين.

جواب: النساء في الفرض المرقوم يؤخرن الرمي إلى آخر أيام التشريق فيرمين بأنفسهن مع الإمكان في النهار ومع عدم التمكن فبالليل وإن عجزن عن كليهما جاز لهن الإستنابة وكذا الطواف فلا يجوز لهن الإستنابة فيه بل يطفن بأنفسهن مع الإمكان.

سؤال 11 - رمى در طبقه دوم چه صورت دارد؟.

جواب: در طبقه تحتانى رمى كنند و رمى در طبقه فوقانى خلاف احتياط است.

سؤال 12 - ما حكم من نسي الرمي أو الذبح أو الحلق يوم العيد ورمى أو ذبح أو حلق أو قصر في ليلة الحادي عشر نسيانا أو جهلا أو عمدا؟.

جواب: إن كان المنسى هو الرمي وقد تذكر قبل مضي أيام التشريق وجب عليه إحتياطا أن يرمي قضاء كل يوم في غده، وإن مضى أيام التشريق فإن كان متمكنا من قضائه بنفسه في العام المستقبل فليقضه بنفسه و إلا فيستنيب من يرمي عنه يوم العيد في العام المستقبل وإن كان المنسى هو الذبح وقد ذبح في ليلة الحادي عشر فلا يبعد الأجزاء وإن كان الأحوط أن يذبح في النهار أيضا وإن كان المنسى هو الحلق وقد حلق في ليلة الحادي عشر فالأجزاء في الفرض المرقوم لا يخلو عن قوة.

سؤال 13 - اخيرا جمره عقبه را به صورت ديوار عريض سيمانى درآورده‌اند و در وسط آن، ستونى سنگ چين است كه مىگويند سنگريزه را بايد به همان قسمت سنگ چين بزنند و به ديوار سيمانى كافى نيست با اين كه اوائل امر چنين نبوده و شايد در آينده هم چنين نباشد بفرمائيد نظر مبارك در اين خصوص چيست؟.

جواب: قدر متيقن از اجزاء، همان مقدار سنگ چين است و زائد بر آن مورد شك است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -