سؤال 1 - حاج در حج تمتع قبل از وقوف به عرفات فهميد كه تلبيه او چه در عمره تمتع و چه در حج، صحيح نبوده اكنون وظيفه او چيست؟.
جواب: در فرض سؤال كه از جهت نسيان يا جهل بوده اگر قبل از اعمال عمره، متوجه شود چنانچه ممكن است به ميقات برگردد و با تلبيه صحيح محرم شود و اگر ممكن نيست هر مقدار مىتواند به طرف ميقات برگردد و محرم شود و اگر آن هم ممكن نيست در همانجا كه مىفهمد محرم شود و عمره او صحيح است و همچنين اگر بعد از اعمال عمره بفهمد عمره او صحيح است و اگر در عرفات بفهمد و برگشتن ممكن باشد، برگردد به مكه و ثانيا محرم شود و اگر ممكن نيست هر قدر مىتواند به طرف مكه برگردد و محرم شود و اگر آن نيز ممكن نيست در همان محل محرم شود و حج او صحيح است.
سؤال 2 - هر گاه كسى در موقع بستن حوله احرامى نيت عمره تمتع نمود و حوله را بست بعد دعاى مستحبى خواند آنگاه متوجه شد كه لبيك نگفته بى درنگ لبيك گفت چه صورت دارد؟.
جواب: مانعى ندارد احرام صحيح است.
سؤال 3 - شخصى خيال كرده كه تلبيه، مختص به عمره است براى احرام حج، تلبيه نگفته و بدون تلبيه محرم شده و به عرفات رفته و اعمال را تا آخر انجام داده بعدا فهميده كه بايد در احرام حج نيز تلبيه بگويد تكليف او چيست؟.
جواب: در فرض سؤال كه بعد از تمام اعمال فهميده كه تلبيه نگفته حج او
صحيح است.
سؤال 4 - كسانى كه محرم به احرام عمره تمتع مىشوند و بعد وظيفه آنها حج افراد مىشود آيا بايد ثانيا به نيت حج افراد تلبيه بگويند و محرم شوند يا خود به خود عمره مبدل به حج افراد مىشود و تلبيه و احرام مجدد لازم نيست؟.
جواب: ثانيا تلبيه و احرام، لازم نيست بلكه با همان احرام و تلبيهاى كه براى عمره تمتع گفته با قصد حج افراد، به عرفات مىرود.
سؤال 5 - بعد از محرم شدن و گفتن تلبيه، مىتواند بعنوان احتياط ثانيا تلبيه بگويد و محرم شود يا خير؟ و آيا تكرار تلبيه مضر به حج او هست يا نه؟.
جواب: اگر احتمال عدم صحت تلبيه و احرام اول را بدهد رجاءا و احتياطا مانعى ندارد.
سؤال 6 - اگر زن تكبيرة الاحرام يا قرائت را در نماز و تلبيه را در موقع محرم شدن بلند بگويد بطورى كه اجنبى بشنود جايز است يا نه؟ و بر فرض عدم جواز باطل است يا نه؟.
جواب: اگر با شنيدن اجنبى جهر به تلبيه كرده، احوط لزومى اعاده است.