آرايش زن يا دختر
سؤال780. آيا آرايش زن يا دختر اشكال دارد؟
جواب: در مقابل نامحرم بايد بپوشاند.
ملاك آرايش نامحرم
سؤال781. آيا ملاك در حرمت آرايش، لذت بردن نامحرم است؟
جواب: خير، آرايش در برابر نامحرم جايز نيست، چه او لذت ببرد يا نبرد.
بيرون آمدن با آرايش
سؤال782. حكم بيرون آمدن بانوان از خانه با آرايش چيست؟
جواب: اگر در معرض ديد نامحرم باشد، جايز نيست.
آرايش در حد كم
سؤال783. آيا آرايش به مقدار خيلى كم، در حدّى كه صورت انسان از بى حالى دربيايد، اشكال دارد؟
جواب: در مقابل نامحرم اشكال دارد.
لنز رنگى چشم
سؤال784. آيا استفاده از لنز رنگى، براى تغيير رنگ چشم جهت بانوان حكم زينت دارد كه بايد از نامحرم پوشانده شود؟
جواب: اگر جلب نظر كند، بايد پوشانده شود و صدق زينت، عرفى است.
جراحى پلاستيك صورت
سؤال785. زنى كه صورت خود را با جراحى پلاستيك زيبا ساخته است، آيا حكم زينت پيدا كرده و بايد آن را از نامحرم بپوشاند؟
جواب: اگر موجب توجه و تحريك نامحرم باشد، بايد بپوشاند و ذكر شد كه زينت بودن به صدق عرفى است.
خال كوبى
سؤال786. آيا خال كوبى دست و صورت كه در بعضى از زنان ديده مى شود، زينت است و پوشاندن آن از نامحرم لازم است؟
جواب: زينت بودن مربوط به صدق عرفى است، پس اگر عرف آن را زينت محسوب كند، پوشاندن آن از نامحرم لازم است.
مد موى مردانه
سؤال787. برخى از مدهاى مو جهت خواهران به مد موى مردانه مشهور است و به قدرى كوتاه است كه آنان را شبيه مردان مى نمايد، آيا اين نحوه كوتاه كردن مو شرعا اشكال دارد؟ و در صورت اشكال اگر شوهر اين نحوه از مد را بپسندد، آيا زن مى تواند از آن امتناع كند؟
جواب: بله، تشبّه زن به مرد و بالعكس جايز نيست و در امر حرام نبايد به حرف شوهر گوش كند.
ابروان اصلاح شده
سؤال788. آيا ابروان اصلاح شده جزو آرايش محسوب مى شود و بايد از نامحرم پوشيده شود؟
جواب: بله، بايد بپوشاند.
حلقه ازدواج
سؤال789. آيا حلقه ازدواج، در حكم زينت است و بايد از ديد نامحرم پنهان باشد؟
جواب: بله، بايد بپوشاند.
استفاده از ناخن مصنوعى
سؤال790. استفاده از ناخن هاى مصنوعى چه حكمى دارد؟ و آيا جزو زينت حساب مى شود؟
جواب: اگر ناخن بلند باشد، زينت محسوب مى شود.
گذاشتن ناخن بانوان
سؤال791. آيا بلند گذاشتن ناخن براى زنان جايز است؟ و آيا اين عمل زينت به شمار مى آيد و بايد از نامحرم پوشيده شود؟
جواب: بله، بايد بپوشاند.
سرمه كشيدن
سؤال792. آيا سرمه كشيدن زينت محسوب مى شود و بايد از نامحرم بپوشاند؟
جواب: بله، بايد بپوشاند.
حكم آرايشگاه ها
سؤال793. در آرايشگاه هاى زنانه خطّ ابرو را ترميم مى كنند و بعضى از علما گفته اند اين عمل حرام است. نظر حضرت عالى در اين خصوص چيست؟
جواب: اگر براى نشان دادن به نامحرم نباشد، مانع ندارد، واللّه العالم.
حناى دست
سؤال794. حناى دست زن را اگر نامحرم ببيند و موجب ريبه نباشد، چه صورت دارد؟
جواب: اگر زينت محسوب شود، جايز نيست و در غير اين صورت بنابر احتياط نگاه نكند.
انگشتر عقيق، عينك طبى زيبا و...
سؤال795. آيا سرمه كشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر عقيق، ساعت، عينك طبّى زيبا براى زنان زينت به حساب مى آيد كه پوشش آن لازم باشد؟
جواب: اگر عرف آن ها را زينت محسوب كند، پوشش آن لازم است.
بلند گذاشتن ناخن براى مرد
سؤال796. آيا بلند گذاشتن ناخن براى مرد از زينت هاى اختصاصى بانوان محسوب شده و حرام است؟
جواب: اگر عرفا صدق تشبّه به زن كند، اشكال دارد.
وجه و كفّين
سؤال797. چنان كه زن با خود زينت داشته باشد، مانند اين كه حلقه ى ازدواج، انگشترى در دست يا چهره آراسته كرده باشد، آيا واجب است وجه و كفّين را بپوشاند؟
جواب: هر موضع كه عرفا صدق زينت مى كند، حكم خاص زينت را دارد و اگر صدق زينت ننمايد، حكم مطلق وجه و كفين جارى است.
استفاده از عطر و ادكلن در مكان هاى عمومى
سؤال798. استفاده از عطر و ادكلن ـ كه به عنوان زينت سيّال است ـ درمكان هاى عمومى و در مواجهه با نامحرم، براى زنان و مردان چه حكمى دارد؟
جواب: در مواقع غير مناسب بهتر است ترك شود، ممكن هم هست گاهى موجب تمايلاتِ بد باشد و معرضيّت فتنه و فساد داشته باشد كه در اين صورت جايز نيست.
عطر، ادكلن، كرم و...
سؤال799. آيا استمعال عطر و ادكلن ملايم براى خانم ها، در مجامع عمومى و در حضور نامحرم حرام است؟ آيا استفاده از كرم ها و يا ضد بوى بغل كه داراى بوى ملايمى است، شامل حكم فوق مى شود؟
جواب: از هر چه سبب جلب توجه نامحرم شود، بايد اجتناب شود.
سؤال800. آيا نفس خوشبو و معطّر بودن كه خود نوعى از زينت و آرايش محسوب مى شود براى خانم ها، كه معمولاً بوى آن را نامحرم احساس مى كند، چه حكمى دارد؟
جواب: در صورت تهييج و تحريك اشكال دارد.
استشمام عطر
سؤال801. استشمام بوى عطر نامحرم [اعمّ از اين كه زن استشمام كننده باشد يا مرد]، چه حكمى دارد؟
جواب: اگر در معرض فتنه و فساد باشد، اشكال دارد
كلاه گيس
سؤال802. آيا نگاه كردن مرد به كلاگيس همسرش كه از موى زن هاى نامحرم درست شده است، جايز است؟
جواب: جايز نيست، بنابر احوط.
بلند گذاشتن مو
سؤال803. حدّ بلند گذاشتن مو براى مردان چه قدر است؟ آيا بلند گذاشتن مو تا روى شانه يا پشت كمر اشكال دارد؟
جواب: اگر تشبّه به زن باشد، جايز نيست.
رنگ مو و اصلاح ابرو براى مردان
سؤال804. استفاده از رنگ مو، اصلاح زنانه ى مو و برداشتن زير ابروها براى مردها اشكال دارد؟
جواب: اگر تشبّه به زن باشد، جايز نيست.
تزاحم ريش تراشى با كارهاى انسان
سؤال805. هل يجوز حلق اللحية اذا كان مطلوبا فى العمل يحيث يتوقف استمرار العمل على الحلق و اصل القبول فى العمل يتوقف على حلق الحلية او الامتيازات مثل البثات الدراسية او زيادة الراتب لاتكون لصاحب اللحية ففى وضعنا هذا و مع لحاظ هذه الحالات هل يجوز حلق اللحية ام لا؟
جواب: امّا ما كان مع ابقاء مرتبة من اللّحية فلا اشكال، و امّا مع عدم بقاء شى ء من اللّحية فتقع المزاحمة بين تحريم الحلق و وجوب العمل المتوقّف على الحلق ـ مثل صورة تعيّن الواجب الكفائى ـ و تقدّم ماهو الأهمّ شرعا.
استفاده از زيور آلات طلا براى پسربچه
سؤال806. آيا استفاده از زيور آلات طلا براى پسر بچه حرام است يا خير؟
جواب: اگر بالغ نباشد جايز است.
ساعت، انگشتر و زنجير طلا براى مرد
سؤال807. آيا آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا يا ساعت مچى طلا براى مرد اشكال دارد؟ يا فقط در حال نماز اشكال دارد؟
جواب: حرام است، چه در حال نماز و چه در غير نماز.
وصل كردن موى زن به مرد
سؤال808. در آرايشگاه از موى زنان به موى مردان وصل مى كنند. آيا نظر كردن به آن جايز است؟ هم چنين حكم نماز و عبادت چيست؟
جواب: اصل اين عمل و نگاه به آن مشكل است، هر چند كه نماز با آن باطل نيست.
استفاده مرد از زينت هاى بانوان
سؤال809. آيا زينت كردن مرد به چيزهايى كه به بانوان اختصاص دارد، حرام است؟
جواب: اگر گردن بند و انگشتر و ساعت و امثال آن ها از طلا باشد، حرام است و اگر از طلا نباشد امّا از زينت هايى محسوب شود كه اختصاص به زنان داشته باشد نيز استفاده آن براى مرد حرام است.
استشمام بوى عطر نامحرم
سؤال810. استشمام بوى عطرى كه زن هاى نامحرم استفاده مى كنند، بدون قصد لذت و ريبه چه صورتى دارد؟
جواب: جايز است، اگرچه احتياط خوب است.
استشمام بوى طبيعى بدن زن
سؤال811. استشمام بوى طبيعى بدن زن نامحرم يا بوى لباس هاى او براى مرد نامحرم اشكال دارد؟
جواب: اگر بدون قصد لذت و ريبه باشد، جايز است.