انهار
انهار
مطالب خواندنی

لمس و تماس بدنى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

انگشتر خواستگارى

سؤال750. در دوران خواستگارى اگر داماد انگشترى را در دست عروس بنمايد، اشكال دارد؟

جواب:اگر صيغه عقد خوانده نشده، به هم ديگر نامحرم هستند و لمس دست او بدون پوشش حرام است.

لذت بردن از بدن دختران كوچك نابالغ

سؤال751. لذت بردن از اعضا و جوارح دختران نابالغ چه حكمى دارد؟

جواب:حرام است.

لمس بدنى قبل از اجراى صيغه ازدواج

سؤال752. اگر مردى بخواهد با دخترى ازدواج نمايد، قبل از اجراى صيغه مى تواند با او رفت و آمد كند و بدن او را لمس نمايد؟

جواب:حرام است.

معاشرت هاى غير شرعى با همجنس

سؤال753. نگاه كردن، بوسيدن و بغل كردن هم جنس به قصد لذت و دوست داشتن او و يا در صورت خوف و ريبه چه حكمى دارد؟

جواب:حرام است.

تماس بدنى به اقتضاى شغل

سؤال754. برخى از شغل ها به اقتضاى نوع كار، در آن تماس بدنى با نامحرم صورت مى گيرد، مثل گرفتن كرايه و بليط از نامحرم يا تماس دست طلا فروش ها هنگام دست كردن النگو به دست مشترى و... چنين تماس هايى چه حكمى دارد؟ و در صورت اشكال، آيا كسب و درآمد آنان را دچار اشكال مى كند؟

جواب:آن تماس ها جايز نيست و در آن شغل ها بايد از موارد حرام دورى كنند، اگرچه درآمد از حرام نيست.

تماس بدنى در محيط هاى شلوغ

سؤال755. در محيط هاى بسيار شلوغ هم چون اتوبوس، بازار و... ممكن است بدن زن و مرد نامحرم از روى لباس با همديگر تماس پيدا كند، آيا اين عمل حرام است و در صورت علم به چنين برخوردهايى لازم است از ورود به چنين محل هايى پرهيز شود؟

جواب:احتياط در اين موارد مطلوب است.

بوسيدن لب محارم

سؤال756. بوسيدن لب محارم هم چون خاله يا خواهرزاده و يا فرزند چه حكمى دارد؟

جواب:اگر به قصد ريبه نباشد، اشكال ندارد.

بوسيدن لب

سؤال757. در برخى مناطق هنگام ديد و بازديد، رسم است كه مردان لب مردان ديگر يا زنان لب زن هاى ديگر را مى بوسند، اگر اين عمل بدون قصد شهوت انجام شود، چه حكمى دارد؟

جواب:اشكال ندارد.

معالجه و تماس با نامحرم

سؤال758. لمس و تماس دست دانشجوى پسر با دست زن موقع گرفتن نبض و معاينه و معالجه در مقام آموزش علمى كه از نظر استاد الزامى است، در هر دو صورت ضرورت و غير ضرورت چه حكمى دارد؟

جواب:در غير مواقع ضرورت، جايز نيست.

آمپول زدن توسّط نامحرم

سؤال759. آمپول زدن زن توسّط مرد نامحرم چگونه است؟

جواب:در غير موارد ضرورت، جايز نيست.

سؤال760. آيا خانم ها براى آموزش تزريقات مى توانند با دستكش به فرد نامحرم آمپول تزريق كنند؟

جواب:با وجود مرد، آمپول زدن زن خلاف احتياط است.

لمس بدن نامحرم در اتاق عمل

سؤال761. مسؤول اتاق عمل هستم و طبق قانون بايستى تمام بدن بيمار را قبل از عمل ببينم و گاهى لمس كنم، با توجه به اين كه بيمار نامحرم است، آيا اشكال ندارد؟

جواب:در غير موارد ضرورت منحصره، جايز نيست.

آب كشيدن عورت بيماران

سؤال762. افرادى كه به علت بيمارى توان تطهير عورتين خويش را ندارند، چه وظيفه اى دارند؟ اگر بيمارى آن ها دايمى باشد، مانند افراد قطع نخاع شده، تكليف چه مى باشد؟

جواب:همسرانشان آن ها را يارى دهند.

حرمت تماس با بدن نامحرم در بازرسى

سؤال763. در برخى بازرسى هايى كه نيروى انتظامى يا ديگر مأموران انجام مى دهند، گاهى موجب گرفتن زن ها و تماس و برخورد با آن ها مى شود. آيا جايز است؟

جواب:جايز نيست و در فرض جواز تفتيش كردن، فرد تفتيش كننده بايد هم جنس باشد و در صورت عدم تمكّن، از مورد اضطرار اجازه داده شده، تعدّى نشود.

محدوده لمس افراد

سؤال764. آيا افرادى كه به همديگر محرم هستند، مى توانند به تمام بدن همديگر از روى لباس يا بدون پوشش دست بزنند؟

جواب:در غير عورتين بدون قصد ريبه و لذت مانعى ندارد.

دست دادن با زن نامحرم

سؤال765. آيا مى توان با دختر دايى خود دست داد؟

جواب:جايز نيست.

سؤال766. دست دادن با دختر عمو و زن عمو چه حكمى دارد؟

جواب:جايز نيست.

دست دادن زن با پيرمرد

سؤال767. آيا دست دادن زن به پيرمرد و فاميل كه براى دست دادن دست دراز مى كند، گناه است؟

جواب:بله.

دست دادن در عشاير

سؤال768. در مناطق غرب كشور خواهران و برادران مسلمان، هنگام احوال پرسى طبق آداب و رسوم عشايرى با يكديگر دست مى دهند. با توجّه به تذكّراتى كه از سوى ائمّه ى جمعه و جماعات داده شده ولى متأسفانه تأثيرى نداشته است. مراتب جهت اطّلاع و فتوى ارسال مى گردد.

جواب:حكم معلوم است كه لمس بدن نامحرم جايز نيست؛ مگر از پشت لباس و در مورد سؤال، بايد حكم شرعى تبليغ شود.

سؤال769. در بعضى مناطق به ويژه در بعضى از روستاها، زن ها خود را از برادر شوهر حفظ نمى كنند و او را به منزله ى برادر واقعى مى دانند چنان چه متقابلاً او هم وى را خواهر خويش مى داند و چه بسا مصافحه مى كنند يا دست همديگر را مى بوسند. اين عمل چون از روى سادگى و بدون قصد ريبه مى باشد، آيا اشكال دارد؟ و بر فرض محذور داشتن، از روى پارچه حكمش چيست؟

جواب:مثل نامحرم هاى ديگر است.

مصافحه در دانشگاه هاى خارج

سؤال770. در محيط دانشگاه هاى كشورهاى غربى، هنگام برخورد با اساتيد زن يا دانشجويان دختر، ناگزير از مصافحه هستيم، وگرنه حمل بر سوء ادب دانشجويان مسلمان مى شود. تكليف چيست؟

جواب:مصافحه از زير پارچه (دستكش) جايز است.

دست دادن نامحرم با دستكش

سؤال771. دست دادن زن به مرد نامحرم با دستكش چه حكمى دارد؟

جواب:مسّ بشره ممنوع است نه غير آن، مگر چنين برداشت شود كه آن چه حرام است، آن را مرتكب شده است.

تماس با دست و بدن نامحرم

سؤال772. هنگام تبادل پول يا عبور از مكان هاى شلوغ، برخورد دست يا قسمت ديگرى از بدن با نامحرم چه حكمى دارد؟ نشستن زن و مرد نامحرم در صورت نبودن جا كنار يكديگر در مسافرت هاى طولانى چه حكمى دارد؟

جواب:در موارد معرضيّت براى مفسده، اشكال دارد.

سؤال773. لمس نامحرم و بوسيدن او، اگر زن مقصر نباشد گناه است؟

جواب:اگر اجتناب از مظنّه ى آن نكرده است، گناه محسوب مى شود.

تماس با بدن نامحرم براى نجات جان

سؤال774. تماس با بدن نامحرم براى نجات او چه حكمى دارد؟

جواب:در موقع ضرورت جايز است.

بوسيدن دست نامحرم از روى پارچه

سؤال775. بوسيدن دست نامحرم از روى پارچه چه حكمى دارد؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد، اشكال ندارد.

بوسه به دست نامحرم جهت احترام

سؤال776. بوسيدن دست پسرخاله يا پسر دايى توسط زن ميان سال به قصد احترام چه حكمى دارد؟

جواب:جايز نيست.

تماس در حين آموزش

سؤال777. در هنگام آموزش دست مربى به دست و بدن من مى خورد، اين چه حكمى دارد؟

جواب:حرام است.

ازاله موى زايد توسط فرد ديگر

سؤال778. قبل از زايمان به لحاظ بهداشتى لازم است موهاى زايد زن زائو زايل گردد، و چون خود توانايى چنين كارى را ندارد، اين عمل توسط زن ديگرى انجام مى شود، آيا اين عمل شرعا اشكال دارد؟

جواب:اگر مستلزم نظر يا لمس عورت او باشد، جايز نيست.

نشستن زن و مرد در تاكسى كنار هم

سؤال779. در برخى شهرها، زنان مسافر به دليل نبودن جا، در صندلى جلوى تاكسى و در كنار مردان به صورت فشرده مى نشينند، از لحاظ شرعى اين مسأله چه حكمى دارد؟

جواب:تا ضرورت نباشد، جايز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -