انهار
انهار
مطالب خواندنی

اهل کتاب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١نماز در معابد اهل کتاب

سؤال: نماز در معابد اهل کتاب چه حکمى دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

٢استفاده از لباس و ظروف اهل کتاب

سؤال: آیا استفاده از لباس و ظروف اهل کتاب جایز است؟

جواب: در صورتى که علم به نجاست آن نباشد، اشکالى ندارد. و اگر یقین به نجاست آن دارید باید آب بکشید.

٣غسل دادن میت مسلمان توسط اهل کتاب

سؤال: غسل دادن میّت مسلمان توسّط اهل کتاب چه حکمى دارد؟

جواب: تنها در صورت ضرورت جایز است.

٤ازدواج با اهل کتاب

سؤال: آیا ازدواج با اهل کتاب جایز است؟

جواب: ازدواج موقّت اشکالى ندارد; ولى ازدواج دائم اشکال دارد.

٥نفقه همسری که اهل کتاب باشد

سؤال: آیا پرداخت نفقه همسر، اگر از اهل کتاب باشد، لازم است؟

جواب: با توجّه به این که ازدواج موقّت نفقه ندارد، جواب این سؤال معلوم است.

٦معدوم نمودن مشروبات الکلی کشف شده از اهل کتاب

سؤال: چنانچه از اهل کتاب (مسیحى، یا یهودى) مشروبات الکلى یا آلات قمار کشف شود، آیا شرعاً مى توان حکم به معدوم نمودن آن اشیا نمود؟

جواب: اگر تظاهر به این امور نکنند، معدوم نمودن جایز نیست.

٧معالجه و درمان اهل کتاب

سؤال: درمان اهل کتاب و استفاده از خدمات درمانى و بهداشتى آنان چه حکمى دارد؟

جواب: مانعى ندارد، مگر در مواردى که آنها بر ضدّ مسلمین سوء استفاده کنند.

٨فروش قرآن به اهل کتاب و کفار

سؤال: آیا فروش قرآن به کفّار و اهل کتاب جایز است بخصوص اگر بدانیم آنان قصد توهین ندارند، بلکه جهت مطالعه آن را تهیّه مى کنند؟

جواب: در صورتى که امید تأثیرى در آن باشد و مایه هتک و توهین نگردد جایز است.

٩معامله با اهل کتاب

سؤال: آیا یهودیان و مسیحیان (اهل کتاب) نجس هستند و معامله با آنها چه حکمی دارد؟

جواب: معامله با آنها اشکالی ندارد و کسانی که با آنها معاشرت دارند می توانند از آنها اجتناب نکنند.

١٠نجاست یا طهارت اهل کتاب

سؤال: آیا اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) نجس می باشند؟ اگرجواب مثبت است، دلیل صادر کردن فتوای نجاست برای آن ها چیست؟

جواب: ما فتوا به نجاست آنها نمی دهیم ولی از آنجا که آنها پرهیز از اشیاء نجس نمی کنند بهتر می دانیم که در غیر موارد ضرورت از آنها پرهیز کنند

١١نجاست یا طهارت اهل کتاب

سؤال: آیا اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) نجس می باشند؟ اگرجواب مثبت است، دلیل صادر کردن فتوای نجاست برای آن ها چیست؟

جواب: ما فتوا به نجاست آنها نمی دهیم ولی از آنجا که آنها پرهیز از اشیاء نجس نمی کنند بهتر می دانیم که در غیر موارد ضرورت از آنها پرهیز کنند.

١٢اجاره ی خانه مسیحیان

سؤال: در صورت اجاره ی خانه از مسیحیان در کشور مسیحی آیا تطهیر خانه لازم است یا محکوم به طهارت است؟

جواب: محکوم به طهارت است.

١٣حکم نجاست اهل کتاب

سؤال: خواهشمندم در صورت امکان نظر شریف خود را در مورد اینکه آیا مشرکان(اهل کتاب و غیر آنها) نجس محوب میشوند یا خیر ؟

جواب: در مورد ضرورت ، اجتناب از آنها لازم نیست.

١٤ارتباط با صاّبّی ها

سؤال: آیا صابّى ها، که مردم آنها را «صبّى» مى نامند، از اهل کتاب هستند؟ معامله، معاشرت و هم غذا شدن با آنها، یا غذا خوردن از دست آنها، چه حکمى دارد؟

جواب: ثابت نیست که آنها جزء اهل کتاب باشند؛ ولى روابط حسنه با هر کسى که با اسلام خصومت ندارد کار خوبى است، مخصوصاً اگر سبب تمایل آنها به اسلام شود؛ امّا خوردن و آشامیدن از دست آنها مشکل است؛ مگر در موارد ضرورت.

١٥نجاست اهل کتاب

سؤال: آیا اهل کتاب نجس هستند؟

جواب: احتیاط اجتناب است مگر براى کسانى که در سفرهاى خارج یا در محیط خود به آنها نیاز پیدا مى کنند.

١٦اجتناب از اهل کتاب

سؤال: نظر شما در مورد طهارت اهل کتاب چیست؟ در حال اضطرار چطور؟

جواب: اجتناب از اهل کتاب در موارد ضرورت واجب نیست و بعد از آن تطهیر لازم نمى باشد.

١٧مجوس

سؤال: آیا مجوس از اهل کتاب هستند؟

جواب: مجوسیان محکوم به احکام اهل کتاب هستند.

١٨استفاده از ابزار و وسائل اهل کتاب

سؤال: در خصوص ابزار و وسایل و ادوات و صنایع اهل کتاب چگونه باید عمل شود؟

جواب: در مواردى که معاشرت با آنها ضرورتى ندارد، از آنها پرهیز کنید. ولى براى کسانى که در بیرون کشورهاى اسلامى، یا بعضى از مناطق داخل کشورهاى اسلامى، ناچارند با آنها معاشرت داشته باشند، پرهیز لازم نیست.

١٩مواد خوراکی و داروئی اهل کتاب

سؤال: موادّ خوراکى و دارویى اهل کتاب چه حکمى دارد؟

جواب: استفاده از موادّى که احتمال دارد به وسیله کارخانه ها تولید شده، یا به وسیله ابزار و آلاتى، بدون دخالت دست، تهیّه شده باشد، یا احتمال دارد که با دستکش تهیّه کرده باشند، اشکالى ندارد، ولى از خوردن گوشتهاى ذبح شده آنها حتماً پرهیز کنید.

٢٠صید و ذبیحه اهل کتاب

سؤال: صید و ذبیحه اهل کتاب چگونه است؟

جواب: استفاده از موادّى که احتمال دارد به وسیله کارخانه ها تولید شده، یا به وسیله ابزار و آلاتى، بدون دخالت دست، تهیّه شده باشد، یا احتمال دارد که با دستکش تهیّه کرده باشند، اشکالى ندارد، ولى از خوردن گوشتهاى ذبح شده آنها حتماً پرهیز کنید.

ولى اگر ماهى را زنده از آب بگیرند، حلال است.

٢١ورود اهل کتاب به اماکن مقدسه

سؤال: ورود اهل کتاب به اماکن مقدّسه ـ مانند مکّه مکرّمه، مدینه منوّره، حرم أئمّه(علیهم السلام)، مساجد و مانند آن ـ چه حکمى دارد؟

جواب: در مواردى که باعث هتک و بى احترامى این مراکز شود، حرام است.

٢٢دفن اهل کتاب در قبرستان مسلمانان

سؤال: دفن اهل کتاب در بلاد اسلامى و قبرستان مسلمانان چطور است؟

جواب: اشکال دارد.

٢٣شهدای اهل کتاب

سؤال: آیا شهداى اهل کتاب در حکم شهیدند؟

جواب: اگر در راه اسلام و کشورهاى اسلامى شهید شوند، نزد خدا مأجور هستند; امّا چگونگى آن اجر الهى نزد ما روشن نیست.

٢٤پیوند اعضاء اهل کتاب

سؤال: پیوند اعضاى اهل کتاب به مؤمنان و عکس آن، چه حکمى دارد؟

جواب: پیوند اعضاى مؤمن به کافر و بالعکس اشکالى ندارد.

٢٥درمان بیماران اهل کتاب

سؤال: آیا درمان بیماران اهل کتاب و استفاده از خدمات درمانى و بهداشتى آنان جایز است؟

جواب: مانعى ندارد; مگر در مواردى که آنها بر ضدّ مسلمین سوء استفاده کنند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -