انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال658 - در مورد دعواى عنه و حمل و ازاله بكارت و جنون و نظائر اين امور آيا موضوع با نظر پزشك ثابت مىشود يا خير

جواب: در غير موارد معدوده مستثناة ثبوت دعوى به شهادت در امور حدسيه و غير محسوسه محل اشكال است و فرقى بين پزشك و غير پزشك نيست و در امور محسوسه نيز پزشك يكى از شهود است و بايد واجد شرائط بينه باشد

سؤال659 - در قيمى كه پدر يا جد پدرى براى صغار بعد از خودشان معين مىكنند عدالت معتبر است يا خير و نيز در قيمى كه حاكم شرع و يا نمايندگان حاكم براى صغار و مجانين تعيين مىكنند عدالت معتبر است يا خير

جواب: در قيم بر اطفال اعتبار عدالت خالى از قوت نيست اگر چه اكتفاء به امانت قيم با وجود مصلحت بعيد نيست

سؤال660 - آيا براى زنان پوشيدن مدلهاى خارجى مينى ژوب و ماكسى ژوب و غيره كه اكنون در ايران معمول شده در زير چادر و يا شلوارهاى تقريبا مردانه كه از زير چادر بيرون مىآيد اشكال دارد يا نه

جواب: اطوار و كردار و رفتار زنان مسلمان كه امروز به متابعت كفار تماما محرك شهوات جوانان و موجب انحراف آنان از حيا و حجاب و عصمت و عفت است و طرز لباس و زينت كردن كه حتى باعث تجاوز محارم به محارم مىشود ضربه بزرگى است كه دانسته يا ندانسته با سلام وارد شده فانا لله وانا إليه راجعون در اين زمان اگر كسى بتواند متعلقين و منسوبين خود را به مواعظ و نصايح وادار به حجاب و عصمت و عفت و رفتار موافق با دستورات شرع و عمل به واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مكروهات بنمايد في الحقيقة حكم جهاد في سبيل الله است وفقكم الله وايانا لما يحب ويرضى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سؤال661 - طشت كوبيدن در مجالس عروسى جنبه غنا دارد يا نه

جواب: لهو است و احوط ترك است

سؤال662 - براى جلوگيرى از شهوت چه بايد كرد و استمناء چه صورت دارد چنانچه اشكال داشته باشد يك راه مشروع ارائه فرمائيد

جواب: روزه گرفتن و افراط نكردن در صرف غذا و ترك خوردن بعض غذاهاى مقوى غريزه جنسى را تضعيف مىكند و شدت آن را كم مىنمايد ولى استمناء به هر نحو باشد حرام است و بهترين راه براى اين كه مبادا غريزه جنسى سبب آلودگى به حرام شود ازدواج است به نحو دائم و يا موقت (صيغه) كه ثواب بسيار دارد

سؤال663 - زيد پس از چندين سال كه از ازدواج او مىگذرد صاحب فرزندى نشده و اين سبب اختلاف بين زوجين شده و پس از مراجعات و تحقيقات لازمه از اهل فن تشخيص داده شده كه اين عيب از زيد است لذا زيد رجوع به متخصصين و وسائلى كه امروزه در دسترس است نموده و معالجه آن را چنين دانسته‌اند كه زيد عقيم نيست و نطفه او ضعيف است و بايد نطفه مردى به او يعنى بزوج تزريق شود تا جبران ضعف نطفه او بشود و بعدا صاحب فرزند شود در اين صورت آيا از نظر شرع مقدس اين عمل تجويز مىشود يا نه

جواب: تزريق نطفه به نحوى كه در بدن مستحيل شود و نطفه را تقويت كند و عين آن موجب ايجاد فرزند نشود مانند تزريق خون عيبى ندارد

سؤال664 - زنى چند سال قبل در خانه شوهر علاوه بر انجام امور خانه‌دارى فرش هم مىبافته و قيمت آن صرف در معاش و هم چنين در خريد لوازم خانه و تعميرات خانه مىشده فعلا شوهرش مىخواهد او را طلاق بگويد آيا زن مزبوره حقى دارد يا نه و جهيزيه‌اى كه بوسيله پول شير بهاء كه از شوهر گرفته بود خريدارى نموده و به خانه شوهر برده كه بعضى از آنها فروخته شده و مقدارى استهلاك پيدا كرده و از بين رفته در اين مورد زن تا چه اندازه ذيحق مىباشد.
جواب: در فرض سؤال اموالى كه ملك زن بوده اگر شوهر بدون اذن او فروخته و صرف در تعمير خانه يا لوازم ديگر كرده ضامن است و فرقى در اين نيست كه از جهيزيه فروخته باشد يا از اموال ديگر زن و اما اگر زن به شوهر اذن داده كه يكى از اموال او را بفروشد و شوهر مجانا چيزى كه لازم خانه است براى خود بخرد يا مال او در اثر استعمال از بين رفته باشد شوهر ضامن نيست و اما فرشى كه براى شوهر بافته اگر به قصد مجانى بوده حق مطالبه اجرت ندارد و اگر به امر شوهر و بعنوان اخذ اجرت بافته استحقاق اجرت دارد

سؤال665 - جهيزيه‌اى كه پدر به دخترش داده مىتواند پس بگيرد يا نه؟

جواب: اگر پدر جهيزيه را تمليك دختر خود كرده چنانچه ظاهر همين است ديگر نمىتواند پس بگيرد

سؤال666 - زنى كه با اجازه شوهر جهت مردم مزدى قالى بافته آيا اين مزد قالى به شوهر مىرسد و يا مال خود زن است

جواب: اجرت قالى بافى ملك خود قالى باف است مگر آن كه قراردادى در بين باشد

سؤال667 - جهيزيه‌اى كه مادر شوهر تلف كرده ضامن است يا خير؟

جواب: اگر مادر شوهر بدون اذن مالك در جهيزيه تصرف و تلف كرده ضامن است

سؤال668 - پولى كه در نامزدى دختر در خانه پدرش از طرف منسوبين داماد به دختر رسيده مال شوهر است و يا آن كه به دختر مىرسد؟

 جواب: چيزهائى كه بعنوان هبه يا هديه به دختر داده شود ملك دختر است بلى اگر غير از شوهر يا رحم زن كسى چيزى هبه كرده باشد و عين آن موجود باشد حق فسخ هبه را دارد

سؤال669 - زيد زوجه خودش را مطلقه كرده و قبل از اين كه جريان طلاق پيش بيايد زيد زوجه خودش را مطابق عرف محلى جهت كارگرى شاليزار كارگر گذاشته بفرمائيد آيا دست مزد زوجه بزوج تعلق مىگيرد يا به زوجه؟

جواب: مزد كار زوجه متعلق به خود زوجه است و به زوج مربوط نيست مگر اين كه به او بخشيده باشد

سؤال670 - آشاميدن شير زن براى غير مورد تداوى جايز است يا حرام و در صورت حرمت آيا دليل حرمت آن چون از مصاديق خبائث است مىباشد و يا اينكه اطلاق ادله حرمت اجزاء حرام گوشت ولو شير آن هم باشد شامل آن مىشود و يا مشمول هر دو جهت مىباشد و آيا غير از اين دو جهت ادله ديگرى بر حرمت آن هست كه بواسطه آن دليل ديگر، حكم به حرمت بشود يا خير؟

جواب: دليل قوى بر حرمت آن نيست و بودن آن از خبائث هم محل ترديد است و ادله‌اى كه بر حرمت البان حرام گوشت از اجماع و مفهوم روايت و استصحاب فرموده‌اند با اين كه نسبت به غير انسان نيز مورد خدشه واقع شده از انسان منصرف است مع ذلك چون نظر جمعى از فقهاء بر حرمت است احتياط در اجتناب است

سؤال671 - زنى در حال عده كسى را وكيل در تزويج مىكند بعد از عده و بعد خود زن مبادرت به ازدواج مىكند و اتفاقا وكيل او را به ازدواج كسى در آورد كدام يك از دو نكاح صحيح است نكاح وكيل يا موكل؟

 جواب: با فرض تقارن عقدين هر دو باطل است و در صورت عدم تقارن هر كدام مقدم بوده صحيح است

سؤال672 - هر گاه زنى مردى را وكيل كند كه او را تزويج نمايد آيا آن مرد مى تواند بر طبق وكالت آن زن را براى خودش تزويج كند يا خير

جواب: نمىتواند مگر اين كه خود زن تصريح به عموميت نموده باشد يا گفتگوى آنها به حسب فهم عرفى ظهور در تعميم داشته باشد بطورى كه شامل خود آن مرد نيز بشود


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -