سؤال370 - كسى كه با زنى كر و لال روى رضا و رغبت هم بستر شود و آن زن پسرى به دنيا بياورد آيا آن پسر حلال زاده است يا خير و آيا آن پسر به خواهر و مادرش محرم است يا نه.
جواب: اگر به اشاره عقد كرده باشند حلال زاده است و اگر بدون عقد باشد زنا است و فرزند از طرف پدر ولد الزنا است ولى از طرف مادر على الظاهر نظير ولد شبهه است وارث و محرميت نسبت به مادر ثابت است.
سؤال371 - صيغه عقد غير دائم را به اين نحو مىتوان گفت مثلا با اين مقدار پول قبول مىكنى مدت يك ساعت زن من بشوى و زن بگويد بلى من قبول مىكنم و اگر راضى نباشد بگويد نه قبول نمىكنم و هم چنين زن صيغه را بعد از آنكه موعد مفارقت بين او و شوهر قبلى او رسيده اگر حامله باشد مىتوان صيغه كرد يا نه وايضا زن صيغه بعد از آن كه از شوهر قبلى خود جدا شد اگر حامله باشد يا خون حيض و نفاس و غيره به بيند يا نبيند يا حامله نباشد بايد عده نگهدارد يا نه؟
جواب: كافى نيست بلى اگر زن بگويد من خودم را زن تو گردانيدم در اين مدت معلومه به اين پول معلوم و مرد قبول كند كافى است و در مورد سؤال دوم خود شوهر اگر بخواهد ثانيا او را عقد كند مانعى ندارد و لكن زن غير يائسه تا عده اش تمام نشود ازدواج او با غير حرام و باطل است وعده صيغه اگر زنى باشد كه حيض مىبيند دو حيض است و اگر در سن يأس نيست ولى حيض نمىبيند عده او چهل و پنج روز است وعده حامله به وضع حمل تمام مىشود.
سؤال372 - در عقد نكاح طرف ايجاب زن است يا مرد؟
جواب: طرف ايجاب زن يا وكيل زن است
سؤال372 - در رساله عمليه هست كه در عقد نكاح ايجاب و قبول لازم است بفرمائيد آيا شرط است كه لفظ قبول با عبارت ايجاب مطابق باشد مثلا اگر موجب بگويد (زوجت) لازم است قابل بگويد (قبلت التزويج) يا خير؟
جواب: مطابقت شرط نيست پس اگر موجب بگويد (انكحت) قابل مىتواند بگويد (قبلت التزويج) و اگر بگويد (زوجت) قابل مىتواند بگويد (قبلت النكاح) اگر چه مطابقت احوط است
سؤال374 - ايجاب و قبول شخص لال درست است يا بايد وكيل بگيرد در نكاح و غيره؟
جواب: در فرض سؤال احتياط در صورت امكان وكيل گرفتن است