انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

عقد موقت زن در عدّه خلع توسط زوج

سؤال905. كسى كه زنش را طلاق خلع داده است، آيا مى  تواند در عدّه  اش او را براى خود صيغه  ى موقّت كند؟

جواب:آرى، مى  تواند.

 

عدّه  ى زانيه

سؤال906. زنى كه از زنا باردار شده با زانى يا غير او ازدواج مى  كند. آيا احتياج به عدّه دارد؟ و اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق دهد، آيا عدّه دارد؟ و در صورتى كه عدّه دارد، آيا عدّه  ى او ابعد الأجلين است يا عدّه  ى اقراء؟

جواب:زانيه عدّه  اى از زنا ندارد و اگر شوهرش او را بعد از دخول طلاق دهد، عدّه  ى او مثل عدّه  ى غير حامل است كه سه طهر يا سه ماه باشد.(جامع المسائل، ج 3، ص 589.)

 

حصول عدّه  ى حامل در سقط جنين عمدى

سؤال907. در طلاق حامل ـ كه عدّه  ى آن به وضع حمل است ـ ، آيا اسقاط جنين عمدى را هم شامل مى  شود؟

جواب:شامل مى  شود.

 

طلاق زن پس از تزريق نطفه

سؤال908. نطفه  ى مردى را پس از ازدواج در رحم عيالش تزريق مى  كنند و حامله مى  شود و قبل از دخول او را طلاق مى  دهد. آيا حكم طلاق قبل از دخول را دارد و عدّه ندارد و يا حكم طلاق حامل را دارد؟

جواب:احتياط دومى است، بلكه لزوم احتياط مذكور خالى از وجه نيست. (جامع المسائل، ج 3، ص 584)

 

يائسه شدن زن در عده طلاق

سؤال909. زن مطلّقه  اى پس از طلاق، يك يا دو بار عادت ماهانه ديده و سپس يائسه شده است. آيا باقى مانده  ى عدّه ساقط است؟

جواب:مدت باقى مانده ساقط نمى  شود؛ بلكه بايد تا آن مدّتى را كه اگر يائسه نمى  شد عدّه  اش طول مى  كشيد، عدّه  اش را ادامه دهد.

 

عده  ى وطى به شبهه

سؤال910. ابتداى عدّه وطى به شبهه چه زمانى است؟

جواب:بعد از وطى است.

 

حكم عدّه در صورت رجوع و طلاق مجدّد

سؤال911. شخصى عيال خود را كه مدخوله بوده، طلاق رجعى داده است و در عدّه به زن رجوع مى  كند و قبل از دخول، مجدّدا بعد از چند روز طلاق مى  دهد. آيا او مطلّقه غيرمدخوله است و عدّه ندارد يا براى طلاق دوّم بايد عدّه نگه دارد؟

جواب:بايد از طلاق دوّم عدّه نگه دارد.

 

لزوم عدّه در صورت يقين به عدم حاملگى

سؤال912. امروزه از نظر پزشكى، امكانات آزمايشگاهى و تجهيزاتى، نظير سونوگرافى وجود دارد كه در كوتاه ترين زمان مى  توان به طور قطع يقين حاصل نمود كه زنى در اثر هم بسترى و نزديكى باردار شده است يا خير. با چنين فرضى آيا مدّت عدّه همان است كه قبلاً آورده شده يا قابل تغيير است؟

جواب:قابل تغيير نيست.

 

عدّه طلاق كسى كه داروى ضد حاملگى مصرف مى  كند

سؤال913. امروزه با استفاده از دارو [خوراكى، تزريقى] يا به كار بردن وسايل پيشگيرى، به طور قطع مى  توان از باردارى زن متعاقب مقاربت، ممانعت كرد، با چنين فرضى آيا براى زنانى كه از امكانات فوق  الذّكر استفاده مى  نمايند و در عقد دايم يا متعه مى  باشند، هنگام متاركه لازم است عدّه نگه دارند يا خير؟

جواب:عدّه لازم است.

 

ازدواج با زن در عدّه

سؤال914. ازدواج دايم يا موقت با زنى كه در عدّه است، چه صورتى دارد؟ اگر جاهل به اين حكم باشند و امكان دسترسى به حكم نداشته باشند و ازدواج صورت پذيرد، ازدواج آن ها چه حكمى دارد؟

جواب:ازدواج در عده باطل است و اگر هيچ كدام نمى  دانسته  اند كه زن در عده است و يا اين كه نمى  دانسته  اند كه عقد كردن در عده حرام است، در صورتى كه مرد با او در زمان عده نزديكى كرده باشد، آن زن بر او حرام مى  شود و اگر نزديكى بعد از زمان عده بوده است، عقد باطل است، ولى زن بر او حرام نمى  شود، بلكه مى  تواند بعدا زن را عقد نمايد.

 

لزوم عدّه بر كسى كه رحم ندارد

سؤال915. در اثر عمل جراحى، رحم خانمى را برداشته  اند يا لوله  هاى رحم او را بسته  اند كه آبستن نمى  شود. چنين خانمى را اگر طلاق بدهند و يائسه نباشد، آيا عدّه دارد؟

جواب:اگر به او دخول شده باشد، عدّه دارد.

 

ملاحظه  ى سال قمرى در احتساب سنّ يائسگى

سؤال916. آيا مراد از پنجاه يا شصت سال براى يائسه شدن زنان سيّده و غير سيّده، سال قمرى است يا شمسى؟ اگر قمرى است، به سال شمسى چه مقدار مى  شود؟

جواب:ظاهرا سال قمرى است. و نسبت بين سال قمرى و شمسى، به زيادتى مخصوص شمسى در هر سال معلوم مى شود كه در پنجاه و شصت چه قدر مى  شود، (60 سال قمرى برابر است با 58 سال و 2 ماه و 18 روز شمسى، و 50 سال قمرى برابر است با 48 سال و 6 ماه و 17 روز شمسى.)

 

عدّه زن مطلّقه  اى كه به غير از دخول حامله شده

سؤال917. در صورتى كه طلاق پيش از دخول باشد، در حالى كه زن حامله است و از راه جذب منى يا تلقيح مصنوعى، منى شوهر در رحمش قرار گرفته  باشد، آيا زن بايد عدّه نگه دارد؟

جواب:لزوم عده نگه داشتن موافق احتياط است؛ بلكه لزوم احتياط مذكور خالى از وجه نيست. (جامع المسائل، ج 3، ص 584.)

 

ازدواج بدون رعايت عدّه

سؤال918. دخترى را براى پسرى عقد كرده  اند. پسر از دبر دخول نموده و بعد طلاق گرفته است. سپس آن دختر را بدون عدّه براى پسر ديگرى عقد كرده  اند. آيا اشكال دارد.

جواب:عدّه دارد و عقد در عدّه باطل است و در مورد سؤال براى ازدواج دوّم به مسأله  ى 1920 و 1919 رساله مراجعه شود.

 

عده پس از ازدواج موقت

سؤال919. آيا زن پس از ازدواج موقت بايد عده نگه دارد و آيا اين عده نگه داشتن اجحاف به زن نيست؟

جواب:اگر در آن عقد نزديكى بوده، بايد عده نگه دارد.

 

عده ازدواج موقت

سؤال920. عده زن صيغه  اى چه قدر است؟

جواب:بعد از اتمام مدت يا بذل مدت بايد تا دو حيض كامل عده نگه دارد.

 

عقد موقت و بذل مدت

سؤال921. اگر كسى عقد موقت كرد و بعد از مباشرت، اقدام به بذل مدت نمود، و دوباره با همان مورد عقد موقت نمود و قبل از مباشرت بذل مدت كرد، آيا اين زن براى ديگرى نياز به عدّه دارد، يا خير؟

جواب:عقد اوّل نياز به عدّه دارد، يعنى براى ازدواج زن با فرد ديگر بايد عدّه  ى عقد نخست منقضى گردد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -