انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال ١٧٠٧) - خانمى كه خون سه‌گانه مى‌بيند، در ازدواج موقت عده‌اش چند روز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در زنى كه حامله نباشد، عدّۀ متعه « پس از تمام شدن مدت يا ابراء مدت» دو حيض كامل است، و على الاحوط در حامله، دورترين زمان از مدت چهل و پنج روز و وضع حمل است، و الله العالم.

سؤال ١٧٠٨) متعه با زن هرجايى در صورتى كه شهرت به زنا نداشته باشد، جايز است؟ و آيا زنا عدّه دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر زن مشهور به زنا نباشد، متعه نمودن او مانعى ندارد؛ و زنا عدّه ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٧٠٩) در عقد منقطع، آيا عدّۀ وفات هم جارى است؟

جواب:باسمه تعالى؛ عدّۀ وفات در عقد منقطع نيز واجب است، و اطلاق آيۀ شريفه بر آن دلالت دارد، و الله العالم.

سؤال ١٧١٠) مبدأ عدّۀ وطى به شبهه، از زمان وطى است يا هنگام روشن شدن اشتباه؟

جواب:باسمه تعالى؛ مبدأ عدّۀ وطى به شبهه از زمان وطى است، نه از زمان معلوم شدن اشتباه، و الله العالم.

سؤال ١٧١١) شخصى كه يك سال با همسر خود نزديكى نكرده و اكنون در صدد طلاق خلعى است، آيا بازهم عدّه لازم است؟ در صورت دوم، آيا حكمت عدم اختلاط مياه است- كه آن را هم ندارد- يا اينكه حكم تعبدى است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرض مزبور بايد عدّه نگه دارد؛ عدم اختلاط مياه حكمت عدّه است و حكم عدّه مطلق است، دائر مدار اختلاط مياه نيست، و الله العالم.

سؤال ١٧١٢) زنى كه هنوز يائسه نشده، ولى بر اثر عمل جراحى حامله نمى‌شود يا اينكه هنگام نزديكى با او از وسايل ضد حاملگى استفاده شود، آيا بعد از اتمام مدت، لازم است عدّه نگه دارد؟

جواب:باسمه تعالى بايد عدّه نگهدارد، و الله العالم.

سؤال ١٧١٣) بعضى از زنها بعد از مرگ شوهر مى‌گويند: تا مرگم لباس سياه از تنم درنمى‌آورم، آيا اين عمل صحيح است؟

جواب:باسمه تعالى؛ پوشيدن لباس سياه مكروه است، و زن در عدّۀ وفات لباس زينت نبايد بپوشد، و الله العالم.

سؤال ١٧١۴) در عبارتهاى بعضى آقايان است، « و لا يجوز للمحرم أن ينظر في المرآة فانّه من الزينة» ، بنابراين زنى كه در عدّۀ وفات است و زينت كردن بر او حرام است، نگاه كردن به آيينه هم برايش حرام مى‌شود؟

جواب:باسمه تعالى؛ در عدّۀ وفات، حداد بر زن واجب مى‌شود؛ و حداد، ترك زينتى است كه زن براى شوهر مى‌كرده است مثل آرايش صورت و لباسهاى رنگى پوشيدن و طلاجات پوشيدن، و آينه نگاه كردن از اين زينتها نيست، و الله العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -