سؤال١٢٨- راه خلاصى از وسواس در احكام نجاسات و طهارات چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ بايد اعتنا نكرد، و الله العالم.
سؤال١٩٨- آيا در وضو دقت زياد لازم است؟
جواب: باسمه تعالى؛ دقت وسواس اعتبارى ندارد، و الله العالم
٢٢٣- - كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، نماز و غسل زياد شك مىكند، بويژه در غسل كه بسيار آب مصرف مىكند، تكليف چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر مقدار شكّ او به حدّى باشد كه نزد ديگران وسواس يا كثير الشك به حساب آيد، به شك خود اعتنا نكند، و الله العالم
سؤال٣٩۴- شخصى كه پىدرپى در دخول وقت نماز يا افطار دو دل مىشود، آيا مىتوان به ظن عمل كند يا بايد به عادت مردم نگاه كند؟
جواب: باسمه تعالى؛ وسواس رجوع به متعارف بايد بكند، و الله العالم
سؤال۴٠٢- در عروة الوثقى باب قراءت اينگونه دارد: اگر بين حروف يك كلمه فاصله شود، چنانچه سهواً باشد، پس كلمه باطل است؛ و اگر عمداً باشد، پس نماز باطل است. مقصود از اين مسأله چيست؟ آيا شامل حال وسواس هم مىشود كه شخصى هنوز كلمه را تمام نكرده رها مىكند و دوباره از ابتداء شروع مىكند؟
جواب: باسمه تعالى؛ شامل عمل وسواسى نيست؛ منظور اين است كه در مورد سهو بايد كلمه را اعاده كند و نماز صحيح است؛ و در صورت عمد، نماز باطل است، و الله العالم.
سؤال۴١۴- شخصى است وسواس و كثير الشك، اگر نداند كه در سجدۀ اول است يا دوم چگونه عمل نمايد؟
جواب: باسمه تعالى؛ بنا بر سجدۀ دوم مىگذارد، و الله العالم.
سؤال٢٢٣١- كسى كه در هر كارى شك مىكند، ولى در بعضى كارها اگر اعتنا نكند احتمال مىرود كه شكش كمتر شود، آيا به اين شك اعتنا بكند؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر به حدّ وسواس رسيد نبايد به شكش اعتنا كند، و الله العالم.
سؤال٢٢٣٢- كسى كه در هر چيزى شك مىكند مانند غسل، وضو و نماز چه بايد بكند؟
جواب: باسمه تعالى؛ اگر به حدّ وسواس رسيده است نبايد اعتنا كند و به طور متعارف بايد عمل نمايد، و الله العالم
ج2:
سؤال ٧٣ -مدتى است در طهارت يا نجاست، يا عبادت زياد شك مىكنم، تكليف چيست؟ دچار وسواس شدهام مرتب شك مىكنم آيا چيز نجس را شستهام يا نه؟ و يا آن را خوب شستهام يا نه؟ آيا وضو گرفتهام يا نه؟ . . (لحدودا ده بار بند لباسهايم را شستهام چون شك داشتم لباسهايى را كه رويش پهن كردم شستهام يا نه) . آيا مىتوانم كاملا بىاعتنا باشم يا نه؟ لطفا توضيح بفرماييد.
جواب: بسمه تعالى -هميشه بنا را بر صحت بگذاريد و به شك خود اعتنا نكنيد، و كارهايى مانند چند بار شستن بند بىاثر است و چنانچه در واقع نجس بوده باشد با يك بار شستن پاك مىشود، و اللّه العالم
سؤال ٧٧ -اگر كسى در طهارت و نجاست دچار وسواس شده و زياد شك مىكند تكليف چيست؟ مرتبا شك مىكنم كه آيا چيز نجس را خوب شستهام يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال به شك اعتنا نكنيد، به همان صورت كه متعارف مردم لباسهاى نجس را پاك مىكنند لباسها را بشوييد و به آن اكتفا كنيد، و اللّه العالم.
سؤال ٢٧٢ -اگر در نماز شك شود ذكرى (واجب يا مستحب) يا فعلى رياء انجام شده يا نه (قبل از فراغ يا بعد از آن)تكليف چيست؟
جواب: بسمه تعالى -شك بعد از فراغ اثرى ندارد، و شك قبل از فراغ هم متصور نيست، چون انسان بر نفس خود بصير است مگر اينكه وسواس باشد كه شك وسواسى اعتبارى ندارد، و اللّه العالم
سؤال ٣٢۵ -اگر در امورى كه حقّ الناس شمرده مىشود خيلى شك كنى تكليف چيست؟ مثلا شك مىكنى كه آيا اين روزۀ استيجارى كه بر گردن من بود آيا گرفتهام يا نه؟ و شك بسيار زياد كنى و همين طور در اعمال ديگر به نحوى كه شايد هميشه متهم به وسواس باشد؟
جواب: بسمه تعالى -وسواسى نبايد به شكّ خود اعتنا كند و بايد بنا بر تمام بودن و صحت عمل بگذارد، و اللّه العالم.
سؤال ٩٢٠ -اگر شخصى به طور غير عمد در دلش به مقدسات توهين كند آيا مرتد مىشود؟ و راه چارۀ اين عمل زشت كه به صورت وسواس در آمده است چيست؟
جواب: بسمه تعالى -مرتد نمىشود و به خدا از شرّ شيطان استعاذه نمايد، و اللّه العالم.
سؤال ١۴٠٨ -اين حقير مبتلا به لكنت زبان مىباشم (به اين معنا كه كلمات را با گير و زحمت و گاه لكنت ادا مىنمايم كه البته اين لكنت در حضور جمع است نه خلوت) و در موقع ضرورت به وكالت از طرف ايجاب عقدى را جارى كردم، اين مرتبه چون انشاء در خلوت بود هيچگونه لكنتى حاصل نگرديد و عقد در كمال فصاحت انشاء گرديد.
خواهشمند است با توجه به وسواس بوجود آمده (چون بنده دچار احتياط فراوان و وسواس هستم)نظر مبارك را پيرامون صحت عقد در صور مختلف سؤال فوق الذكر بيان فرماييد.
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال، عقدى را كه اوّل اجراء كردهايد-هرچند با لكنت بعضى از حروف صيغه را اجراء كرديد-عقد صحيح و احتياج به اعاده ندارد، و اللّه العالم
سؤال ١٩٣٨ -تعريف كاملى از وسوسه را بنويسيد؟
جواب: بسمه تعالى -كسى كه شكّش غير متعارف است و در هر كارى شك مىكند، وسواس است، و اللّه العالم
سؤال ٢٠٠٣ -لطفا ما را با ذكر حديث يا آيه يا فرمايش به ترك وسواس هدايت كنيد؟
جواب: بسمه تعالى -در روايت آمده است كه «چنانچه شيطان معصيت و نافرمانى شود ديگر برنمىگردد» ، و اللّه العالم