انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال١٢٨- راه خلاصى از وسواس در احكام نجاسات و طهارات چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد اعتنا نكرد، و الله العالم.

سؤال١٩٨- آيا در وضو دقت زياد لازم است؟

جواب: باسمه تعالى؛ دقت وسواس اعتبارى ندارد، و الله العالم

٢٢٣- - كسى كه در طهارت، نجاست، وضو، نماز و غسل زياد شك مى‌كند، بويژه در غسل كه بسيار آب مصرف مى‌كند، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر مقدار شكّ او به حدّى باشد كه نزد ديگران وسواس يا كثير الشك به حساب آيد، به شك خود اعتنا نكند، و الله العالم

سؤال٣٩۴- شخصى كه پى‌درپى در دخول وقت نماز يا افطار دو دل مى‌شود، آيا مى‌توان به ظن عمل كند يا بايد به عادت مردم نگاه كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ وسواس رجوع به متعارف بايد بكند، و الله العالم

سؤال۴٠٢- در عروة الوثقى باب قراءت اينگونه دارد: اگر بين حروف يك كلمه فاصله شود، چنانچه سهواً باشد، پس كلمه باطل است؛ و اگر عمداً باشد، پس نماز باطل است. مقصود از اين مسأله چيست؟ آيا شامل حال وسواس هم مى‌شود كه شخصى هنوز كلمه را تمام نكرده رها مى‌كند و دوباره از ابتداء شروع مى‌كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ شامل عمل وسواسى نيست؛ منظور اين است كه در مورد سهو بايد كلمه را اعاده كند و نماز صحيح است؛ و در صورت عمد، نماز باطل است، و الله العالم.

سؤال۴١۴- شخصى است وسواس و كثير الشك، اگر نداند كه در سجدۀ اول است يا دوم چگونه عمل نمايد؟

جواب: باسمه تعالى؛ بنا بر سجدۀ دوم مى‌گذارد، و الله العالم.

سؤال٢٢٣١- كسى كه در هر كارى شك مى‌كند، ولى در بعضى كارها اگر اعتنا نكند احتمال مى‌رود كه شكش كمتر شود، آيا به اين شك اعتنا بكند؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر به حدّ وسواس رسيد نبايد به شكش اعتنا كند، و الله العالم.

سؤال٢٢٣٢- كسى كه در هر چيزى شك مى‌كند مانند غسل، وضو و نماز چه بايد بكند؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر به حدّ وسواس رسيده است نبايد اعتنا كند و به طور متعارف بايد عمل نمايد، و الله العالم

ج2:

سؤال ٧٣ -مدتى است در طهارت يا نجاست، يا عبادت زياد شك مى‌كنم، تكليف چيست؟ دچار وسواس شده‌ام مرتب شك مى‌كنم آيا چيز نجس را شسته‌ام يا نه؟ و يا آن را خوب شسته‌ام يا نه؟ آيا وضو گرفته‌ام يا نه؟ . . (لحدودا ده بار بند لباسهايم را شسته‌ام چون شك داشتم لباسهايى را كه رويش پهن كردم شسته‌ام يا نه) . آيا مى‌توانم كاملا بى‌اعتنا باشم يا نه؟ لطفا توضيح بفرماييد.

جواب: بسمه تعالى -هميشه بنا را بر صحت بگذاريد و به شك خود اعتنا نكنيد، و كارهايى مانند چند بار شستن بند بى‌اثر است و چنانچه در واقع نجس بوده باشد با يك بار شستن پاك مى‌شود، و اللّه العالم

سؤال ٧٧ -اگر كسى در طهارت و نجاست دچار وسواس شده و زياد شك مى‌كند تكليف چيست؟ مرتبا شك مى‌كنم كه آيا چيز نجس را خوب شسته‌ام يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال به شك اعتنا نكنيد، به همان صورت كه متعارف مردم لباسهاى نجس را پاك مى‌كنند لباسها را بشوييد و به آن اكتفا كنيد، و اللّه العالم.

سؤال ٢٧٢ -اگر در نماز شك شود ذكرى (واجب يا مستحب) يا فعلى رياء انجام شده يا نه (قبل از فراغ يا بعد از آن)تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى -شك بعد از فراغ اثرى ندارد، و شك قبل از فراغ هم متصور نيست، چون انسان بر نفس خود بصير است مگر اينكه وسواس باشد كه شك وسواسى اعتبارى ندارد، و اللّه العالم

سؤال ٣٢۵ -اگر در امورى كه حقّ الناس شمرده مى‌شود خيلى شك كنى تكليف چيست؟ مثلا شك مى‌كنى كه آيا اين روزۀ استيجارى كه بر گردن من بود آيا گرفته‌ام يا نه؟ و شك بسيار زياد كنى و همين طور در اعمال ديگر به نحوى كه شايد هميشه متهم به وسواس باشد؟

جواب: بسمه تعالى -وسواسى نبايد به شكّ خود اعتنا كند و بايد بنا بر تمام بودن و صحت عمل بگذارد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٢٠ -اگر شخصى به طور غير عمد در دلش به مقدسات توهين كند آيا مرتد مى‌شود؟ و راه چارۀ اين عمل زشت كه به صورت وسواس در آمده است چيست؟

جواب: بسمه تعالى -مرتد نمى‌شود و به خدا از شرّ شيطان استعاذه نمايد، و اللّه العالم.

سؤال ١۴٠٨ -اين حقير مبتلا به لكنت زبان مى‌باشم (به اين معنا كه كلمات را با گير و زحمت و گاه لكنت ادا مى‌نمايم كه البته اين لكنت در حضور جمع است نه خلوت) و در موقع ضرورت به وكالت از طرف ايجاب عقدى را جارى كردم، اين مرتبه چون انشاء در خلوت بود هيچ‌گونه لكنتى حاصل نگرديد و عقد در كمال فصاحت انشاء گرديد.

خواهشمند است با توجه به وسواس بوجود آمده (چون بنده دچار احتياط فراوان و وسواس هستم)نظر مبارك را پيرامون صحت عقد در صور مختلف سؤال فوق الذكر بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال، عقدى را كه اوّل اجراء كرده‌ايد-هرچند با لكنت بعضى از حروف صيغه را اجراء كرديد-عقد صحيح و احتياج به اعاده ندارد، و اللّه العالم

سؤال ١٩٣٨ -تعريف كاملى از وسوسه را بنويسيد؟

جواب: بسمه تعالى -كسى كه شكّش غير متعارف است و در هر كارى شك مى‌كند، وسواس است، و اللّه العالم

سؤال ٢٠٠٣ -لطفا ما را با ذكر حديث يا آيه يا فرمايش به ترك وسواس هدايت كنيد؟

جواب: بسمه تعالى -در روايت آمده است كه «چنانچه شيطان معصيت و نافرمانى شود ديگر برنمى‌گردد» ، و اللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -