انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 539 - آيا گوش دادن صداهائى كه همراه موسيقى‏اند و در مدح اهلبيت هم هستند جايز است؟

جواب:  در صورتى كه بحدّ غنا برسد اشكال دارد.

سؤال 540 - بعضى از شعراء و مداحان در شعرهايشان جملاتى مانند قسم خوردم كه تا ابد حيدر پرستم و يا زهرا پرستم بكار مى‏برند آيا بكار بردن چنين جملاتى جايز است يا خير؟ و اگر جايز است توضيحش چيست؟

جواب:  در صورتى كه مورد سوء استفاده مخالفان قرار گيرد از بكاربردن چنين كلماتى اجتناب شود.

سؤال 541 - گوش دادن به موزيكها و سرودهائيكه از راديو يا تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر موجب فساد نباشد اشكال ندارد.

سؤال 542 - آوازه خوانى زنان و يا استفاده از نوار مختص عروسى در محلى كه فقط زنان حضور دارند چه حكمى دارد؟

جواب:  در صورتى كه غنا باشد يا موجب فساد يا انحراف گردد اشكال دارد.

سؤال 543 - خريد و فروش و توزيع و تكثير نوارهاى ترانه از خوانندگان طاغوتى و عكسهاى مبتذل و مستهجن چه صورت دارد؟ و پولى كه از اين راه كسب مى‏شود چگونه است؟ همچنين كسبِ درآمد از راه خريد و فروش مواد مخدر چگونه است؟

جواب:  خريد و فروش و تكثير اشياء مذكور در صورتى كه موجب فساد باشد و همچنين خريد و فروش مواد مخدّر حرام است و پولى كه از اين راه بدست مى‏آيد اشكال دارد.

سؤال 544 - اخيراً نوار موسيقى و ترانه‏اى - كه زنها به صورت همخوانى اجراء كرده‏اند به عنوان نواى قريه... كه در آن از مضامينى از قبيل عزيز بنشين كنارم و... استفاده شده - با مجوز شماره 2740/3/ وزارت ارشاد اسلامى پخش شده خريد و فروش و تكثير و گوش دادن اين قبيل ترانه‏ها از نظر شرعى چه حكمى دارد؟

جواب:  تكثير و خريد و فروش هر آهنگى كه موجب تهييج شهوت و ترغيب به فساد باشد حرام است.

سؤال 545 - نوحه گرى، قرآن خوانى، دعا خوانى خانمها بصورت دست جمعى يا فردى به صداى بلند بطورى كه مردها بشنوند و موجب تَلّذذ باشد كه صد در صد هم چنين است چه صورت دارد؟

جواب:  اگر موجب فساد باشد اشكال دارد.

سؤال 546 - آيا واجب است فيلم‏هاى ويديويى مبتذل از قبيل فيلمهاى رقصِ شهوت‏انگيز و جنسى و نوارهاى كاست حاوى موسيقى حرام را از بين برد؟

جواب:  اگر در دسترس افراد قرار مى‏گيرد و موجب فساد و يا انحراف آنها مى‏شود از بين بردن آنها لازم است.

سؤال 547 - آيا پخش شدن برنامه‏هايى از صدا و سيما مى‏تواند دليل بر جايز بودن آن باشد، به عبارت ديگر آيا در حال حاضر تمام برنامه‏هاى صدا و سيما موافق با شرع مقدس است؟

جواب:  خير.

سؤال 548 - شنيدن موسيقى پاپ يا عدنى كه اخيراً از صدا و سيما زياد پخش مى‏شود چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر موجب فساد يا مهيّج شهوت باشد اشكال دارد.

سؤال 549 - شنيدن صداى زنان به طور عادى يا آواز به صورت دسته جمعى يا انفرادى چه حكمى دارد؟

جواب:  در فرض سؤال اگر از مصاديق غنا و لهو نباشد و باعث فساد نيز نگردد اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -