سؤال 3 - تعريف موسيقى كه در اسلام حرام شده چيست و آيا موسيقى هائى وجود دارد كه از نظر اسلام حرام نباشد؟
جواب: غنا كه حرام است، آوازى است مشتمل بر ترجيع و تطريب و مناسب با مجالس لهو و لعب و صداهاى ديگر كه اين خصوصيت را نداشته باشد حرام نيست.
سؤال 4 - آيا قبل از اسلام و در زمانهاى انبياء سلف يعنى حضرت نوح و ابراهيم و موسى و عيسى عليهم السلام موسيقى وجود داشته است يا نه و در صورتى كه آن آلات در آن زمان بوده حرام هم بوده است يا خير.
جواب: حرمت تمام چيزهائى كه در شرع مقدس اسلام حرام است در اديان سابقه معلوم نيست بلى بعضى محرمات مانند شرب خمر و زنا و لواط وكم فروشى و قضاء بجور وغيرها در شرايع سابقه نيز حرام بوده و ممكن است بعض احكام و محرمات شريعت اسلام در اديان گذشته سابقه نداشته باشد و مسلمانان در مقام عمل مكلفاند از آنچه در شرع اسلام حرمت آن ثابت است اجتناب كنند خواه در شرايع سابقه حرام شده باشد يا در تشريع حرمت آن دين اسلام مؤسس باشد و راجع به موسيقى و غنا معلوم است كه قبل از اسلام وجود داشته اما در خصوص غنا حكم چگونه بوده فعلا تفصيلا در نظر ندارم و فرضا اگر در اديان پيش حلال شمرده شده باشد منافى با حرمت آن در شرع اسلام نيست.
سؤال 7 - بطورى كه در رسالهها مرقوم فرمودهايد موسيقى حرام است فهميدن معناى موسيقى براى ما مشكل شده كه كدام نوع از اصوات، موسيقى هست و كدام نيست و مسأله بزرگ ما اينها است كه از راديوها بعضى از اوقات صدائى مثل زنگوله مىشنويم و از نظر عرف آن طور صداها را مناسب مجالس لهو و لعب مىدانيم در صورتى كه شهوت انگيزى ندارد ولى در اين كه مناسب لهو و لعب مىباشد شكى نيست.
جواب: هر صوتى كه يقين داريد كه غناء و مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است.
سؤال 18 - حضور در مجالس عروسى كه در آن ساز و طبل و رقص و خوانندگى مىباشد به اسم اين كه با يكديگر خويش هستيم و مجبوريم جايز است يا نه.
جواب: در مجالس لهو و لعب شركت كردن و بودن حرام است و خويشاوندى مجوز آن نيست.
سؤال 21 - آيا اين نوازندگان انفاقى كه از راه در آمد نوازندگى در راه خدا مىكنند درست است يا نه.
جواب: اگر پولى كه انفاق مىكنند عين پولى باشد كه از بابت نوازندگى گرفته باشند صحيح نيست
موسيقى بنابر آنچه بعضى از اهل اطلاع تعريف كردهاند فن تركيب اصوات است به نحوى كه خوشايند باشد و بنابر تعريف بعضى ديگر معرفت الحان و آنچه التيام الحان به آن كامل شود موسيقى است بنابر اين هر يك از اين دو تعريف موسيقى فن وعلم است و اگر عملى بر طبق آن انجام نشود يا تعليم وتعلم غنا كه حرام است در آن وارد نشود موضوع حكم حرمت غنا نيست اما سؤال بر اين دريافت عرفى است كه موسيقى را صداها و اصوات مىدانند لذا پاسخ آن همان است كه در جواب ذكر شده كه آنچه از صداها و الحان در شرع حرام است غنا است و تعريف غنا هم همان است كه در جواب مرقوم فرمودهاند.