سؤال 1084- شخصى نزد ضرورت مخير شده بين نوشيدن آب مغصوب يا خمر كدام را مقدم بياندازد؟
جواب: نزد ضرورت، آب مغصوب را بياشامد.
سؤال 1085- آيا حرام است تناول نمودن دوايى كه روى شيشه آن نوشته شده كه اين دوا محتوى است بر الكل، در حالت حصول اطمينان به صحيح بودن آن كتابت، با اينكه مىدانيم مؤثرات خارجيهاى حاصل نگرديده به سبب اين دوا؟
جواب: الكلى كه مستهلك شده پس اشكالى ندارد خوردن آنچه با او مخلوط شده باشد.
سؤال 1086- اگر انگور را در آب قرار دهند بعداً كه آب جوش آمد آيا حرام است نوشيدن اين آب، و آيا حرام است خوردن اين انگور با اينكه نمىدانيم داخل انگور جوش آمده يا خير؟
جواب: با شك در غليان حرام نيست و همچنين با غليان و استهلاك. واللََّه العالم.
سؤال 1087- خريد و فروش و آشاميدن دواجات روانى كه الكل دارد حلال است يا حرام؟
جواب: در صورت استهلاك چنانكه متعارف بر اين است حلال است. واللََّه العالم.
سؤال 1088- شربتى از طبيب به مريض داده مىشود كه بعضى از اجزاى آن از مسكرات است خوردن آن براى مريض جايز است يا نه؟
جواب: در صورتى كه مسكر مزبور كه جزو دوا است از اقسام شراب نباشد عيبى ندارد، و اگر از اقسام شراب باشد با ضرورت و انحصار به آن معالجه، عيبى ندارد و قول طبيب حاذق در تشخيص ضرورت و انحصار معتبر است. واللََّه العالم.
سؤال 1089- مقصود از«فقاع» كه در رساله عمليه آمده چيست؟ و فرق او ماءالشعير چيست؟
جواب: «فقاع» شرابى است كه اخذ شده براى اسكار از جو و در او سكر خفيف هست، و امّا ماء الشعير كه طبيب علاج مىكند براى بعض امراض، معمول نيست براى اسكار.
سؤال 1090- شرابى كه مسمّى به «بيره» هست پاك يا نجس است با اينكه محتوى بر الكل نيست؟
جواب: «بيره» شراب است و از آب جو تخمير شده ساخته شده و اين همان «فقاع» است، حكم او حرمت است مانند خمر، و مثل آن است در نجاست.
سؤال 1091- اگر ترش بشود دانه هاى جو، بعد همين دانهها را در آب خيس كنند چند روزى سپس اين آب روان مشتمل شود بر مقدارى الكل حكم او چيست؟
جواب: اگر اين دانههاى جو تخمير گردد و سپس آب آنرا بگيرند چنانچه از وصفى كه نموديد ظاهر مىگردد پس اين حكم فقاع و بيره را كه حكم آن در سابق گذشت دارد.
سؤال 1092- اگر محتوى گردد عصير بر مقدارى مادهء الكل كه معلوم نمىگردد مگر به تحليل شيميايى و اين ماده سه در هزار مىباشد آيا جايز است نوشيدن آن با آن كه مىدانيم اين مقدار از ماده الكل در اثناء ساخت آن، به آن اضافه شده، از تخمير نمودن عصير است؟
جواب: اگر بدانيم اسكار نمودن آن را پس او حكم خمر حرام را دارد.
سؤال 1093- اگر شراب تبديل به سركه شود ولى نه تبديلى كه هيچ اثرى از شراب نباشد بلكه مقدار كمى، كه در حدود پنج در هزار باشد از شراب اثرى باقى است حكم اين مسئله چيست؟
جواب: طهارت و حليت موقوف بر سركه شدن است و آنچه كه در سؤال گفته شده هنوز سركه نگرديده.