انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: با عرض سلام و تحيت

با توجه به اين كه مركز طبع و نشر قرآن جمهوري اسلامي ايران در زمينه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن كريم ‏فعاليت تحقيقاتي مي‌نمايد، مستدعي است ما را از نظر شريف خويش درباره روايت ذيل و سؤالات مطرح شده ‏بهره‌مند فرمائيد.‏

‏«علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن صفوان، عن ابن مسكان، عن محمّد بن الورّاق،

ال:‏ عرضت علي بن أبي‌عبدالله «عليه‌السّلام» كتاباً فيه قرآن مختّم معشّر بالذهب و كتب في آخره سوره بالذهب و اريته إيّاه ‏فلم يعب فيه شيئاً إلاّ كتابه القرآن بالذهب، و قال: لايعجبني أن يكتب القرآن إلاّ بالسواد كما كتب أوّل مرّه» (اصول ‏كافي، جلد ٢، كتاب فضل النوادر، ص ٦٢١).‏
‏١. با توجه به استنباط حضرت عالي از روايت يادشده، آيا چاپ كل متن قرآن كريم با رنگي غير از رنگ مشكي را ‏مجاز مي‌دانيد يا خير؟

‏٢. با توجه به اين كه در مصاحف چاپ شده در برخي از بلاد اسلامي لفظ جلاله «الله» يا بعضي از حروف به منظور ‏آموزش قرآن، به رنگي غير از مشكي ملاحظه مي‌شود، آيا اين كار را از نظر حضرت عالي مجاز است يا خير؟

 

جواب: بسم الله الرّحمن الرّحيم

‏١. تعشير يعني بعد از ١٠ آيهٴ علامت نهادن چنين كاري با رنگ غيرمشكي هم جائز است.‏

‏٢. از نوشتن متن قرآن با طلا پرهيز شود اَولي است؛ هرچند تذهيبِ ورق، حاشيه و جلد جايز است.‏

‏٣. نوشتن متن قرآن با رنگي كه مشكي نيست ممنوع نيست ولي با رنگ مشكي اَولي است.

 

سؤال: با احترام به استحضار مي رساند، مرکز نابينايان کشور وابسته به موسسه خيريه و نيکوکاري .... که از گذشته نسبت به چاپ قرآن کريم به خط بريل جهت استفاده نابينايان کشور اقدام نموده است، در نظر دارد در نحوه کتابت قرآن کريم به خط بريل حتي المقدور از تعداد اشکال (اعم از اعراب، علائم، و بعضي حروف که به تلفظ نمي آيند) کاسته شود تا نسخه اي کم حجم تر فراهم گردد که قرائت آن براي روشندلان آسان باشد.

از جمله:

1- حذف «الف جمع» مانند حذف الف در کلمات قالوا (قالو) و آمنوا (آمنو)

2- نوشت «الف» در وسط برخي کلمات قرآن که در رسم الخط نوشته نمي

شود مانند نوشتن الف در لمات هذا (هاذا) و ذلک (ذالک)

3- حذف «واو» در کلماتي مانند أولوا (ألوا) و أولي (ألي) که در تلفظ خوانده نمي شوند.

لازم به ذکر است با توجه به اين که هر يک از اعراب و حروف در خط بريل با علامت مشخصه اي قابل درک مي باشد، لذا خواهشمند است در خصوص اين رسم الخط رهنمود لازم را مبذول فرماييد.

جواب: 1- نوشتن قرآن کريم براي نابينايان به رسمي که به قرائت درست آن آسيب نرساند، جايز است.

2- اولي آنست که در صورت امکان رسم الخط رايج و صحيح ملحوظ گردد.

 

سؤال: محضر مبارک حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت برکاته)

سلام عليکم!

احتراماً، خواهشمند است نظر مبارک را در مورد مسائل ذيل اعلام فرماييد:

آيا مي توان در انتخابات به بهانه حفظ نظام اسلامي يا برگزيده شدن نامزدي که ما او را اصلح مي دانيم کارهاي ذيل را انجام داد:

1.در شمارش آراء دست کاري کرده ، آن را کم يا زياد کنيم؟

2. به جاي ديگران رأي داده، يا بيش از يک رأي به صندوق بيندازيم؟

3. آراء رقيب را هنگام شمارش، حذف يا باطل کنيم؟

4. رأي بيسوادها را طبق نظر خودمان بنويسيم؟

5. با شناسنامه هاي اموات که هنوز باطل نشده اند رأي دهيم؟

جمعي از استادان حوزه و دانشگاه

جواب: بسم الله الرحمن الرحيم

1. امور ياد شده خيانت و حرام است.

2. هرگز هدف وسيله را توجيه نمي کند و مايه وهن نظام جمهوري اسلامي است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -