سؤال1325- نظر حضرت عالي به اين آيه چيست «فنسي ولم نجد له عزماً» چگونه حضرت آدم عليه السلام فراموش كرد و حال آنكه ما معتقديم به اينكه معصوم - معصومِ از نسيان است؟
جواب: مراد از نسيان ترك مأمور به است به خيال آنكه لازم است مخصوصاً بعد از آنكه شيطان آن دو را قسم داد كه من از ناصحين هستم چنانچه در قرآن مجيد حكايت كرده.
سؤال 1326- نظر حضرت عالي راجع به آيه إفك، كه نازل شده به برائت نمودن مقذوف را، آيا اين در عايشه بوده يا ماريه؟ اقوال مفسرين ما را محير كرده است؟
جواب: آيه، بنابر رأي صحيح راجع به ماريه و تنزيه او است و قولي كه قائل است كه آيه راجع به عايشه است مدرك آن اخباري است كه خود عايشه نقل كرده، پس سند تام كه بتوان به آن اعتماد كرد نيست.
سؤال 1327- نظر حضرت عالي راجع به اين آيه چيست «وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم علي أنفسهم ألست بربّكم قالوا بلي» آيا آيه بر
ظاهر آن بايد تفسير كرد يا براي او باطن است، چون بعضي از مفسرين استبعاد نمودهاند كه خداوند متعال ذريهاي از آدم خارج كرده باشد از كمر او، پس قرار دادهاند براي آيه باطني را؟
جواب: دلالت ظاهر آيه اشكال ندارد و استبعادي ندارد در چيزي كه فعل خداست كه قادر است بر هر چيزي كه ممكن است قدرت بر آن.
سؤال 1328- مقصود از ركون در قرآن مجيد «ولا تركنوا الي الذين ظلموا» چيست؟
جواب: اعتماد نمودن به آنها در امور دين است. واللََّه العالم.
سؤال 1329- مصداق اعانت بر اثم چيست؟
جواب: مثل دادن خنجر يا عصا به دست كسي كه ميخواهد مسلماني را بكشد يا بزند بدون مجوز شرعي. واللََّه العالم.
سؤال 1330- كاشي و قطعات آهني كه براي نقش آيات قرآن و اسامي مقدسه در آتش گداخته و محروق ميشوند شرعاً چه صورت دارد؟
جواب: مانعي ندارد.
سؤال 1331- اگر آيات قرآن شريف در پارههاي كاغذ يافت شود و ميخواهند در اماكن غير محترمه مانند آشغالدان بياندازند آيا جايز است آيات قرآن را پاك كرد يا آنكه روي آيات خط كشيد به طوري كه آيات قرآني از بين برود؟
جواب: اگر پاك گردد به طوري كه خوانده نگردد اشكال ندارد. واللََّه العالم.
سؤال 1332- اوراقي كه اسم خدا و پيغمبر و ائمه عليهم السلام روي آن چاپ شده مانند كارتهاي دعوت و اعلانيه و غيره چون ممكن است در جاهاي نامناسب واقع شوند، به همين منظور آنها را قيچي و ريز ريز كردن و يا ريختن رنگ به روي آنهاچگونه است؟
جواب: مانعي ندارد