سؤال: با عرض سلام و تحيت
با توجه به اين كه مركز طبع و نشر قرآن جمهوري اسلامي ايران در زمينه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن كريم فعاليت تحقيقاتي مينمايد، مستدعي است ما را از نظر شريف خويش درباره روايت ذيل و سؤالات مطرح شده بهرهمند فرمائيد.
«علي بن ابراهيم، عن أبيه، عن صفوان، عن ابن مسكان، عن محمّد بن الورّاق،
ال: عرضت علي بن أبيعبدالله «عليهالسّلام» كتاباً فيه قرآن مختّم معشّر بالذهب و كتب في آخره سوره بالذهب و اريته إيّاه فلم يعب فيه شيئاً إلاّ كتابه القرآن بالذهب، و قال: لايعجبني أن يكتب القرآن إلاّ بالسواد كما كتب أوّل مرّه» (اصول كافي، جلد ٢، كتاب فضل النوادر، ص ٦٢١).
١. با توجه به استنباط حضرت عالي از روايت يادشده، آيا چاپ كل متن قرآن كريم با رنگي غير از رنگ مشكي را مجاز ميدانيد يا خير؟
٢. با توجه به اين كه در مصاحف چاپ شده در برخي از بلاد اسلامي لفظ جلاله «الله» يا بعضي از حروف به منظور آموزش قرآن، به رنگي غير از مشكي ملاحظه ميشود، آيا اين كار را از نظر حضرت عالي مجاز است يا خير؟
جواب: بسم الله الرّحمن الرّحيم
١. تعشير يعني بعد از ١٠ آيهٴ علامت نهادن چنين كاري با رنگ غيرمشكي هم جائز است.
٢. از نوشتن متن قرآن با طلا پرهيز شود اَولي است؛ هرچند تذهيبِ ورق، حاشيه و جلد جايز است.
٣. نوشتن متن قرآن با رنگي كه مشكي نيست ممنوع نيست ولي با رنگ مشكي اَولي است.
سؤال: با احترام به استحضار مي رساند، مرکز نابينايان کشور وابسته به موسسه خيريه و نيکوکاري .... که از گذشته نسبت به چاپ قرآن کريم به خط بريل جهت استفاده نابينايان کشور اقدام نموده است، در نظر دارد در نحوه کتابت قرآن کريم به خط بريل حتي المقدور از تعداد اشکال (اعم از اعراب، علائم، و بعضي حروف که به تلفظ نمي آيند) کاسته شود تا نسخه اي کم حجم تر فراهم گردد که قرائت آن براي روشندلان آسان باشد.
از جمله:
1- حذف «الف جمع» مانند حذف الف در کلمات قالوا (قالو) و آمنوا (آمنو)
2- نوشت «الف» در وسط برخي کلمات قرآن که در رسم الخط نوشته نمي
شود مانند نوشتن الف در لمات هذا (هاذا) و ذلک (ذالک)
3- حذف «واو» در کلماتي مانند أولوا (ألوا) و أولي (ألي) که در تلفظ خوانده نمي شوند.
لازم به ذکر است با توجه به اين که هر يک از اعراب و حروف در خط بريل با علامت مشخصه اي قابل درک مي باشد، لذا خواهشمند است در خصوص اين رسم الخط رهنمود لازم را مبذول فرماييد.
جواب: 1- نوشتن قرآن کريم براي نابينايان به رسمي که به قرائت درست آن آسيب نرساند، جايز است.
2- اولي آنست که در صورت امکان رسم الخط رايج و صحيح ملحوظ گردد.
سؤال: محضر مبارک حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت برکاته)
سلام عليکم!
احتراماً، خواهشمند است نظر مبارک را در مورد مسائل ذيل اعلام فرماييد:
آيا مي توان در انتخابات به بهانه حفظ نظام اسلامي يا برگزيده شدن نامزدي که ما او را اصلح مي دانيم کارهاي ذيل را انجام داد:
1.در شمارش آراء دست کاري کرده ، آن را کم يا زياد کنيم؟
2. به جاي ديگران رأي داده، يا بيش از يک رأي به صندوق بيندازيم؟
3. آراء رقيب را هنگام شمارش، حذف يا باطل کنيم؟
4. رأي بيسوادها را طبق نظر خودمان بنويسيم؟
5. با شناسنامه هاي اموات که هنوز باطل نشده اند رأي دهيم؟
جمعي از استادان حوزه و دانشگاه
جواب: بسم الله الرحمن الرحيم
1. امور ياد شده خيانت و حرام است.
2. هرگز هدف وسيله را توجيه نمي کند و مايه وهن نظام جمهوري اسلامي است