تصرف در پول ديه متعلق به فرزند
سؤال: پول ديه ناشى از تصادف فرزند (شكستن پا) را پدر او مى تواند صرف تامين مخارج زندگى خود و خانوادهاش نمايد يا خير و آيا لازم است براى آن فرزند نگهدارى نمايد و يا بعداً به او برگرداند و يا براى او خرج نمايد؟
جواب: فقط در صرف براى احتياجات بچه مجاز است و در غير آن جايز نيست.
ديه ضربه منجر به خونريزى از لب
سؤال: ديهى با پشت دست زدن به دهان و خون آمدن از لب چيست؟ زن باشد و يا بچه نابالغ؟
جواب: در فرض سؤال اگر پارگى در لب ايجاده شده باشد، ديه آن دو شتر است و تفاوتى هم ميان زن و يا بچه نابالغ وجود ندارد.
ديه سرخ شدن بدن
سؤال:: اگر کسى را طورى کتک بزنيم که بدنش سرخ شود و البته بعد از چند دقيقه خوب شود آيا بايد ديه بدهيم؟ مقدار ديه چقدر است؟
سؤال:: اگر با کودک صغيرى جورى شوخى بکنيم که بدنش سرخ شود آيا معصيت کردهايم؟ و بايد ديه بدهيم؟
جواب: 1و2) ديه ثابت است و اگر در بدن باشد ديهاش سه چهارم دينار است (يک دينار شرعى معادل 6 /3 گرم طلا مىباشد).
ديه زن
سؤال:: منظور از اينکه ديه زن اگر به ثلث ديه مرد برسد نصف مىشود چيست؟
جواب: 1) ديه هر عضوى از اعضاى بدن زن اگر به حدّ ثلث ديه مرد نرسد بايد همان را به زن بپردازد، مثل آنکه دو انگشت يا سه انگشت زن را قطع کند، و اگر ديه عضوى را که بر آن جنايت وارد کرده بيش از ثلث ديه مرد باشد، نصف آن را به زن بدهکار است، مثل اين که يک گوش زن را ببرد، يا يک چشم او را کور کند و بدانيد که در بازگشت ديه زن در صورت تجاوز از ثلث ديه مرد به نصف، ميزان ديه هر عضوى است که جنايت بر آن وارد کرده است نه آن که مجموع اعضا جمع شود، و به حساب مجموع، ملاحظه زيادتر از ثلث و ارجاع به نصف گردد، مثلاً اگر دو انگشت زن را بريد و يک چشم او را کور کرد، ديه چشم، نصف ديه مرد است که ربع ديه کامله مىباشد و ديه دو انگشت خمس ديه کامله است که بايد آن را بپردازد و ديه دو انگشت با ديه چشم جمع نمىشود تا مجموع نصف گردد.
سؤال:: آيا مطالبه نکردن ديه دليل بر ابراء ذمّه است؟
جواب: در صورتى که مجنىّعليه نسبت به ديه عضوى ابراء ذمّه نمايد، جانى بدهکار ديه آن عضو نيست، ولى صِرف مطالبه نکردن، ابراء ذمّه نيست.
فقدان يا عدم تمکّن عاقله از پرداخت ديه
سؤال: در مواردى که پرداخت ديه بر عهده عاقله است، هر گاه عاقله (عصبه) وجود نداشته و يا متمّکن از پرداخت ديه نباشند، آيا پرداخت ديه بر عهده خود جانى و در صورت اعسار او، بر بيتالمال است و يا آنکه پس از اعسار عاقله (عصبه) و يا فقدان آنها، مراجعه به جانى وجهى نداشته و ديه از بيتالمال پرداخت گردد؟
جواب: در صورت فقدان يا فقر و عجز عاقله در قتل خطأى، ديه بايد از بيتالمال پرداخته شود.
پرداخت ديه توسط اقارب بعد از فرار قاتل
سؤال: فقهاى عظام با عنايت به روايت فرمودهاند که هرگاه قاتل عمد فرار کرده و به او دسترسى نباشد ديه از اموال او گرفته مىشود و چنانچه مالى نداشته باشد ديه از اموال نزديکان او به نحو الاقرب فالاقرب و اگر بستگانى نداشت و يا بستگان او متمکّن نبودند از بيتالمال پرداخت مىشود، با عنايت به اختلاف فتاوا:
الف: آيا مراد از الاقرب همانگونه که بسيارى از فقها استفاده کردهاند عاقله است يا افرادى اعم از آنها، به نحوى که شامل فرزندان اناث، صغير و مجنون نيز گردد.
الف) اناث و صغار و مجانين مشمول اين حکم نيستند.
ب: آيا حکم مزبور مختص به قتل عمد است و يا شامل قتل شبه عمد و خطاى محضى که پرداخت ديه بر عهده جانى است، نيز مىشود؟
ب) اين حکم مخصوص به قتل عمد است، و در شبه عمد و خطأ محضى که ديه بر عهدهى خود جانى است، در صورت فرار جانى و باقى نگذاشتن مال، ديه از بيتالمال داده مىشود.
حکم ديه در صورت علم اجمالى به قاتل
سؤال: در مورد علم اجمالى هرگاه جانى مردد بين دو يا چند نفر معين بوده و امکان اثبات جنابت از طريق قسامه وجود نداشته باشد آيا ديه بطور مساوى از اطراف علم اجمالى گرفته مىشود و يا از بيتالمال و يا با قرعه مسئول پرداخت ديه مشخص مىشود؟
جواب: احتياط آن است که ديه از بيتالمال داده شود، مگر در صورتى که منشأ علم اجمالى، اقرار دو نفر به قتل على نحوالاستقلال باشد که در اين صورت بعيد نيست تخيير ولىّ در گرفتن ديهى کامله از هر کدام از دو نفر.
حكم مطالبه نكردن ديه
سؤال: آيا مطالبه نکردن ديه دليل بر ابراء ذمّه است؟
جواب: در صورتى که مجنىّعليه نسبت به ديه عضوى ابراء ذمّه نمايد، جانى بدهکار ديه آن عضو نيست، ولى صِرف مطالبه نکردن، ابراء ذمّه نيست.
حکم ارش جراحت زن در زايد بر ثلث
سؤال: با توجه به اينكه ديه زن چنانچه به ثلث ديه كامل مرد برسد نصف ديه مرد مىشود حال چنانچه ارش جراحت زن به ثلث يا مازاد آن برسد همينطور نصف مىشود؟ يا قاعده فوق شامل ارش نمىشود؟
جواب: ارش حکم ديات مقدّره در نصف شدن براى زن در زايد بر ثلث را ندارد.
محاسبه نرخ ديه
سؤال: مبناى محاسبه ديه سال وقوع عمل است يا اكنون؟
جواب: ميزان، نرخ ديه در روز پرداخت است.