انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام سجود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – به هم خوردن تعادل هنگام سجده

سؤال: شخصى در حال رفتن به سجود طورى تعادلش به هم خورد که به پشت سر افتاد، آیا نماز او باطل است؟

جواب: هرگاه قبل از آن که صورت نماز به هم بخورد به حال اوّل برگردد مانعى ندارد.

٢ – گفتن ذکر سجده هنگام برخاستن از سجده

سؤال: اگر در نماز قسمتی از یک ذکر مثلا سجده به خاطر سریع خواندن نماز در طی حرکت گفته شود، آیا نماز باطل است و باید اعاده شود؟

جواب: در صورتی که عمدا ذکر واجب را این چنین بگوید باید نماز را اعاده کند.

٣ – محل جلسه استراحت در نماز

سؤال: محل و احکام جلسه استراحت در نماز را بفرمایید.

جواب: بین دو سجده احتیاط واجب انجام آنست و بعد از دو سجده مستحب است.

٤ – وجوب آرامش بدن بعد از سجده اول

سؤال: اگر بعد از سجده که بلند می شویم بدون مکث به سجده دوم برویم نماز باطل می شود؟

جواب: اشکال دارد، باید مکث مختصری که نام آن جلسه استراحت است انجام شود.

٥ – مکث کردن بعد از سجده ها

سؤال: آیا پس از اتمام دو سجده لازم است که انسان قدری مکث کند و به اصطلاح جلسه استراحت داشته باشد یا اینکه می تواند بلافاصله برخیزد و نماز را ادامه دهد؟

جواب: جلسه استراحت بعد از دو سجده مستحب است.

٦ – نجس شدن پیشانی و محل سجده حین نماز

سؤال: اگر در حین نماز جوش یا دملی که بر نقطه ی پیشانی هست باز شود و محل سجده یا مهر را نجس کند، چه باید کرد؟

جواب: چنانچه فقط خون باشد آن هم کمتر از یک بند انگشت، اگر بتواند با طرف پاک پیشانی بر طرف دیگر مهر سجده کند ، نماز را ادامه دهد در غیر اینصورت یعنی چنانچه خون با چرک و امثال آن همراه باشد ، باید نماز را رها کند و بعد از تطهیر پیشانی و محل سجده آن را اعاده کند.

٧ – وجود مو بر پیشانی هنگام سجده

سؤال: آیا مو برای سجده حایل است؟ اگر حایل است نمازهایی را که این گونه خوانده ایم باید اعاده کنیم؟

جواب: به مقدار چند شاخه مو اشکالی ندارد ولی اگر به قدری زیاد باشد که مانع رسیدن پیشانی به مهر شود، سجده باطل است مگر این که باقیمانده به مقداری باشد که صدق سجده کند.

٨ – عدم کراهت دعاهای قرآنی در سجده

سؤال: با توجه به اینکه در مساله 978 رساله فرموده اید قرآن خواندن در سجده کراهت دارد حکم خواندن دعاهای قرآنی در سجده چیست؟

جواب: دعاهای قرآنی هر چند کلمات قرآنی می باشد ولی به نیت قرآن خوانده نمی شود.

٩ – رعایت شرایط نمازگزار در نماز مستحبی

سؤال: اگر نماز مستحبی را در مکانی آرام بخوانیم آیا رعایت قبله و استقرار بدن و شرایط سجده و رکوع لازم است یا نه؟ با توجه به اینکه در حال حرکت رعایت آن همه شروط لازم نیست؟

جواب: آری، لازم است و تنها در حال حرکت رعایت شرایط فوق لازم نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -