انهار
انهار
مطالب خواندنی

مواضع هفتگانه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – محل پیشانی در سجده

سؤال: آیا می توانیم از هر قسمت از عرض پیشانی در سجده استفاده کنیم؟

جواب: اشکالی ندارد.

٢ – کسی که بر روی صندلی سجده می کند

سؤال: کسى که سجده را روى صندلى بجا مى آورد اگر با کفش نماز بخواند چه صورتى دارد؟

جواب: اشکالى ندارد ولى بهتر است کفش را بیرون آورد.

٣ – صدق عنوان کف، بر انگشتان دست

سؤال: عنوان کف دست در تیمم و یا سجده کف انگشتان را نیز شامل می شود یا تنها جوف و باطن کف منظور شده است؟

جواب: آری انگشتان را نیز شامل می شود.

٤ – کسی که به علت بیماری نمی تواند سجده کند

سؤال: با توجه به اینکه هفت عضو در نماز هنگام سجده بایستی روی زمین قرار گیرد ولی من به گفته پزشکان نمی توانم به علت زانو و کمردرد سجده نمایم. خواهشمند است مرا راهنمایی کنید.

جواب: به مقداری که می توانید و ضرر ندارد انجام دهید نماز شما صحیح است.

٥ – لزوم قرار گرفتن انگشتان دست بر روی زمین

سؤال: آیا در سجده انگشتان دست هم علاوه بر کف دست باید روی زمین باشد؟

جواب: آری، انگشتان هم باید روی زمین قرار گیرد.

٦ – قرار گرفتن اعضای دیگر علاوه بر مواضع هفتگانه روی زمین

سؤال: اتصال اعضای دیگر بدن به جز اعضای سجده و بینی در سجده چه حکمی دارد؟ مانند انگشتان دیگر پا، بالای پیشانی و جلوی سر، آرنج ها و ... .

جواب: اشکالی ندارد.

٧ – آگاهی از روی زمین نبودن یکی از هفت عضو پس از سجده

سؤال: سلام علیکم: اگر بعد سر برداشتن از سجده متوجه شویم که سهوا یکی از هفت قسمتی که در سجده باید روی زمین قراربگیرد , روی زمین قرار نگرفته (یا به طور کامل قرار نگرفته) , آیا نماز صحیح است؟ باتشکر

جواب: آری نماز صحیح است.

٨ – گذاشتن آرنج بر زمین هنگام سجده

سؤال: آیا مردان می توانند آرنج خود را در سجده نمازهای واجب بر روی زمین بگذارند؟

جواب: بهتر است مردان آرنج هایشان روی زمین قرار نگیرد.

٩ – نحوه قرار گرفتن انگشتان در سجده

سؤال: آیا در سجده به جز شست پا نباید انگشتان دیگر پا روی زمین باشد؟ یا اگر هر پنج انگشت به طور صحیح روی زمین بود اشکالی دارد؟

جواب: دو انگشت بزرگ پا روی زمین باشد کافی است و قرار گرفتن بقیه انگشتان لازم نیست اما اشکالی ندارد.

١٠ – پوشیدن دستکش در نماز

سؤال: آیا پوشیدن دستکش در نماز اشکالی دارد؟

جواب: پوشیدن دستکش اشکالی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -