انهار
انهار
مطالب خواندنی

آرامش بدن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – شک در تعداد سجود بجا آورده شده

سؤال:اگر در حالت سجده یا بعد از آن شک کنیم یک یا دو سجده انجام داده ایم چه باید کنیم؟

جواب: باید یک سجده دیگر انجام دهید مگر این که وارد فعل بعد مانند تشهد شده باشید.

٢ – شک در تعداد سجده نماز واجب

سؤال:در تعداد سجده اگر شک کنیم (که یک سجده انجام داده ایم یا دو سجده) چه کنیم؟

جواب: اگر هنوز از سجده نگذشته و داخل در عمل بعد نشده اید باید یک سجده دیگر بجای آورد.

٣ – برداشتن پیشانی از سجده برای رفع مانع

سؤال:من چند بار در سجده وقتی پیشانی ام روی مهر بود برای اینکه موهایم را که مانع بود کنار بزنم پیشانی ام را برداشتم و دوباره گذاشتم، البته از مسئله آگاه نبودم و نمی دانستم نماز باطل است فقط اختیاراً برداشتم و فقط از مسئله (مو که مانع باشد) اطلاع داشتم. حالا باید نماز های قبل را اعاده کنم یا خیر؟ اگر می بایست اعاده کنم، یادم نیست که آن ها کدامیک از نمازهای پنجگانه بوده، فقط می دانم چند نماز بوده در این صورت تکلیف من چیست؟

جواب: در صورتیکه برای فرا گرفتن مسئله کوتاهی نکرده باشید نمازهای گذشته شما صحیح است.

٤ – بجا آوردن یک سجده در نماز به تبعیت از امام

سؤال:اگر در نماز جماعت امام در رکعت آخر 1 سجده بجا آورده و مامومین - با وجود اطلاع و برخی بدون اطلاع - به تبعیت از امام 1 سجده بجا آورند تکلیف چیست؟

جواب: آنهایی که توجه نداشته اند نمازشان صحیح است و باید قضای آن سجده را بلافاصله بعد از نماز بجا آورده باشند و دو سجده سهو نیز بجا آورند و الا نماز را باید اعاده کنند و آنها که آگاهانه یک سجده را ترک کرده اند باید نماز را اعاده کنند.

٥ – سجده با پیشانی آرایش کرده

سؤال:اگر به صورت کرم مالیده شده باشد به طوری که به پیشانی اگر دست بزنیم چرب میشود، با آن می توان سجده کرد؟

خانم ها هنگام آرایش به صورت خود انواع کرم ها و پودر رنگی می زنند در این صورت با پیشانی آغشته به آنها می توان سجده کرد؟

جواب: اگر چربی به طوری نباشد که بصورت یک قشر روی پوست قرار گرفته باشد سجده مانعی ندارد.

٦ – حایل شدن چادر بین پیشانی و مُهر در نماز

سؤال:اگر در سجده چادر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد حکم چیست؟

جواب: بین مهر و پیشانی نباید حایل باشد.

٧ – حایل شدن سهوی مقنعه یا چادر در بین مهر و پیشانی

سؤال:بعد از سجده در نماز یا بعد از نماز، متوجه شدم که بین مهر و پیشانیم مقعنه ام کاملا حایل شده، تکلیف چیست؟

جواب: در صورتی که سهوی بوده است، نماز شما صحیح است.

٨ – بستن مُهر نماز به پیشانی

سؤال:آیا در مکه و مدینه که استفاده از مهر مشکلاتی به وجود می آورد، می توان مهری را روی پیشانی گذاشت و روی آن را با شال، چفیه، دستمال و ... بست؟ نماز در این حالت چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

٩ – رعایت شرایط نمازگزار در نماز مستحبی

سؤال:اگر نماز مستحبی را در مکانی آرام بخوانیم آیا رعایت قبله و استقرار بدن و شرایط سجده و رکوع لازم است یا نه؟ با توجه به اینکه در حال حرکت رعایت آن همه شروط لازم نیست؟

جواب: آری، لازم است و تنها در حال حرکت رعایت شرایط فوق لازم نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -