مطالب خواندنی

عقد موقت

سؤال: آیا میشود دختری را که به سن قانونی رسیده وخوب و بد را میفهمدبا شرط اینکه نزدیکی نکنیم و برای اینکه رابطه گناه نداشته باشد بدون اجازه پدر دختر عقد موقت کرد.
پاسخ:عقد دختر باید با اذن و اجازه پدردختر باشد و بدون اجازه عقد جایز نیست؛
نظر مراجع عظام تقلید چنین است:
امام ،تبریزی، سبحانی، نوری همدانی، مظاهری: عقد دختر باکره باید با اجازه پدر یا جد پدریباشد.
بهجت: عقد دختر باکره بنابراحتیاط تکلیفاً باید با اجازه پدر یا جدّ پدری باشد.
خوئی، گلپایگانی، اراکی، فاضل، خامنه ای، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی:عقد دختر باکره بنابراحتیاط واجب باید با اجازه پدر یا جد پدری باشد.
سیستانی: دخترباکره؛ اگر متصدی امور زندگانی خویش نباشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد،بلکه بنابراحتیاط واجب اگر متصدی امور زندگانی خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد.
شبیری زنجانی: عقد دختر باکره بدون اجازه پدر یا جد پدری باطل است.
*****

سؤال: من با پسری به موقت ازدواج کردم و بعد از مدتی بهم خورد و تاریخ عقد هم تمام شده است اما در آن مدت ما باهم رابطه داشتیم اما هنوز اینجانب دختر می باشم (رابطه بصورت سایر استمنائات(سکس ازپشت و)) اکنون میخواهم به عقد دائم پسری دیگر در بیایم حکم چیست؟آیا باید مدتی صبر کنم . مرجع: آیت الله مکارم مدظله

پاسخ: اگر از پشت هم دخول انجام شده باشد لازم است که عده نگه دارید یعنی پس از تمام شدن مدت عقد ، دو بار پریود شوید . دخترم عقد باکره بی اذن پدر جایز نیست که باید از آن عمل توبه و استغفار نمایید.

*****

سؤال: خانمی به آقایی گفته ازشوهرش جدا شده و با هم عقد موقت خوانده اند در صورتی که صیغه طلاق  جاری نشده است . پس از فهمیدن از هم جدا شده اند . آیا پس از طلاق می توانند ازدواج کنند ؟ دخول صورت گرفته است. در صورت متفاوت بودن مراجع لطفا بیان فرمایید . در حال حاضر با هم ازدواج کرده اند.مرجع:آیت الله شبیری زنجانی(مدظله)
پاسخ: مطابق نظر مرجع تقلیدتان اگر پس از جدایی و طلاق واقعی از همسرش و گرفتن عده طلاق،  با فرد  دوم ازدواج  کرده باشد عقدش صحیح خواهد بود. 
*****
سؤال: چندوقت پیش از دوستم شنیدم که در استفتائات آقای خمینی احکام صیغه با رسالشون فرق میکنه ،درسته یا نه؟مثلآ اینکه با دختر با کره میشه بدون اذن پدر صیغه کرد و یااینکه با زن بد کاره هم میشه و زن عده نداره درسته یا نه؟مرجع: آیت الله سیستانی(مدظله)
پاسخ: طبق نظر مرحوم امام قدس سره عقد باکره باید با اجازه پدر باشد و نظر غالب و قاطع مراجع به صورت  فتوا یا احتیاط واجب، همین است.
*****
سؤال: 23 سالمه و به احتمال زیاد با دختری17 - 18 ساله ازدواج کنم ولی 2 سال دیگر می خوایم روابط فیزیکی داشته باشیم اما نه دخول. اجازه از پدر دختر هم ممکن نیست لطفا برای عقد موقت راهنمایی کنید مرجع ما ایت اله خامنه ای است آیا می شود مرجع خود را تغییر دهیم به مرجعی که اجازه پدر را لازم ندانسته است لطفا شرحا راهنمایی کنید تا بیشتر دچارگناه نشویم.مرجع: آیت الله خامنه ای مدظله
پاسخ: شما در بخش نظرات مراجع در سایت انهار مراجعه بفرمایید خواهید دید که مراجع عظام اجازه پدر را برای عقد دختر شرط می دانند یعنی بدون اجازه عقد جایز نیست. بنابراین اگر قصد ازدواج است مقدمات صحبت و خواستگاری انجام داده و لااقل با اجازه پدر و عقد موقت تا زمان عقد دائم به یکدیگر محرم باشید که خدای ناکرده مرتکب حرام نشوید
*****
سؤال: پسر18 و دختر 17 ساله که با یکدیگر آشنا شده و می خواهند به قصد ازدواج در آینده، با یکدیگر رابطه داشته باشند برای اینکه روابط عاطفی آنها همراه با گناه نباشد میتوانند بدون اجازه والدین عقد موقت نمایند؟
پاسخ: عقد باکره بدون اجازهٔ پدر صحیح نیست
*****
سؤال: آیا میشه یه دختر باکره 35 ساله که پدرش فوت کرده صیغه کنم؟ اگه صیغه کنم میتونم فقط با هاش لواط کنم؟ ضمنا میشه مهریه را مثلا گل قرار دهم؟مرجع: آیت الله بهجت قدس سره
پاسخ: در صورتی که دختر مورد نظر عاقل و رشیده باشد یعنی مصلحت خود را تشخیص میدهد می توان عقد نمود، لکن نحوه آمیزشی که قید کردید مورد کراهت است و برخی از مراجع جایز نمی دانند مهریه ایشان به که صورتی نوشته اید وارد نشده است و باید مهریه مالیّت داشته باشد و قابل تملک و منفعت باشد
*****
سؤال: کدامیک از مراجع برای ازدواج موقت دختر باکره شرط اجازه پدر را لازم نمیدانند؟ مرجع: آیت الله نوری
پاسخ: مراجعی که در این سایت از نظراتشان استفاده میشود اجازه پدر را ـ به صورت فتوا یا احتیاط واجب ـ  شرط میدانند، آیةالله نوری سابقا لازم نمیدانستند ولی ایشان هم از نظر خود عدول کردند و شرط میدانند.
*****
سؤال: من و همکارم که یک دختر هست برای سفری کاری مجبوریم یک هفته به مسافرت برویم برای اینکه این مدتی در کنار هم هستیم و با یکدیگر صحبت میکنیم و شاید برخورد جسمی داشته باشیم آیامیشود صیغه ای خوانده شود که ما موقت محرم شویم در ضمن هر دوی ما بالای 22 سال داریم و مجرد هستیم
پاسخ: عقد دختر بدون اذن و اجازه پدر که ولی دختر می باشد جایز نیست و بهتر است شما به چنین عملی مبادرت نکنید، شما تصور کنید در آینده پدری شده اید که کسی بخواهد دختر شما را با این شرائط برای خود عقد نماید، آیا اعتراض نخواهید کرد؟ و آیا می پسندید؟ به نظر می رسد توجیح شما برای برخورد جسمی منطقی نباشد و دلیلی برای چنین برخوردی عقلاً تصور نمی شود و احتمالاً شیطان در این زمینه در حال وسوسه شما می باشد و لذا سعی خود را در به زانو درآوردن نفس اماره و شیطان در پیش بگیرید، و یوسف گونه در میدان مبارزه با شیطان به خداوند تقرب پیدا کنید
اگر لذت ترک لذت بدانی                 دگر لذت نفس، لذت ندانی.
انشاءالله از اینکه جواب شما با صراحت لهجه بیان شد ناراحت نشوید و مصلحت دینی، عقلی و عرفی شما در رعایت این توصیه ها می باشد، و اگر احتمال می دهید که در این سفر دامن شما آلوده به گناه شود لازم است لغو نمایید
*****
سؤال: جوانی 33 ساله هستم بنابه دلایلی از همسرم دورم و در خارج از کشور به سر می برم آیا می توانم با خانم غیر مسلمان و کافر کتابی ازدواج موقت نمایم؟ یا می توان برای ارضای غریزه جنسی ام بدون خواندن صیغه نزدیکی کنم چون این مسأله در بین غیر مسلمانان حل شده و آنها در صورت تمایل زن حاضر به این کار می شوند؟
پاسخ: ازدواج موقت با اهل کتاب اشکال ندارد لکن هر چند بفرمایش شما آنها بدون صیغه جایز بدانند ما موظفیم طبق اصول دینی صیغه عقد را جاری نماییم. بنابراین شما شخصا از ایشان اجازه و وکالت بگیرید و خودتان صیغه عقد را جاری نمایید. یعنی اگر وکالت گرفتید بعد از تعیین مدت و مقدار مهریه ( مثلا به مدت یک سال و مهر یک سکه) اینگونه صیغه را جاری کنید:
أنْکَحْتُ مُوَکِّلَتی فلان (وبه جای فلان نام او را بگویید) لِنَفْسی فِی المُدَّةِ الْمعْلومَةِ علی المَهْرِ الْمَعْلوم
و بلافاصله بعد از این عبارات بگویید: قَبِلْتُ.
زَوَّجْتُ مُوَکِّلَتی فلان (وبه جای فلان نام او را بگویید) لِنَفْسی فِی المُدَّةِ الْمعْلومَةِ علی المَهْرِ الْمَعْلوم
و بلافاصله بعد از این عبارات بگویید: قَبِلْتُ.
مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتی فلان (وبه جای فلان نام او را بگویید) لِنَفْسی فِی المُدَّةِ الْمعْلومَةِ علی المَهْرِ الْمَعْلوم
و بلافاصله بعد از این عبارات بگویید: قَبِلْتُ.
أنْکَحْتُ و زَوَّجْتُ و مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتی فلان (وبه جای فلان نام او را بگویید) بإذنها لِنَفْسی فِی المُدَّةِ الْمعْلومَةِ علی المهر المعلوم
و بلافاصله بعد از این عبارات بگویید: قَبِلْتُ.
*****
سوال: آیا گفتن عبارت عربی" زوجتک نفسی فی مدت المعلوم علی المهر المعلوم " توسط زن کفایت میکند و نیازی به شاهد و یا اینکه فرد دیگری وکیل شود نیست؟مرجع :امام خمینی (ره)
پاسخ: عبارتی را که نوشته اید اشتباه است و به رساله مرحوم امام مراجعه کنید عبارت صحیح را در آنجا  ببینید. برای عقد چه موقت و چه دائم نیازی به شاهد نیست و در صورتی که در عقد موقت زن و مردی خودشان صیغه را درست بخوانند عقد صحیح است.
*****
سؤال: در مورد صیغه موقت میخواستم بدانم دختر باکره بدون اذن پدر میتواند عقد موقت داشته باشد؟ با توجه به اینکه دختره باکره به اذن پدر احتیاج داره ولی من تو یه سایت خوندم که گفته بود ایت الله بهجت عقد موقت برای دختران باکره رو مجاز دانسته اند . اگر این مطلب صحت داره شرایطش چیه؟ و اینکه نوشته بود اگه باکره گی دختر لطمه نبینه اشکالی نداره میخواستم بدونم این مطلب صحت داره؟مرجع:آیت الله بهجت(قدس سره)
پاسخ: دخترم! پیام شما را خواندم و از اینکه به دنبال کشف وظیفه دینی خود هستید خوشحال شدم و دعاگویتان هستم  دخترم غالب مراجع عظام اجازه پدر را برای دختر باکره شرط می دانند حتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت(قدس سره) اجازه پدر را شرط تکلیفی می دانند. شما می توانید برای اطلاع از نظرات مراجع عظام در این زمینه به بخش «نظرات مراجع» در سایت انهار مراجعه فرمایید و در این زمینه احکام مراجع را ببینید. بنابراین چنین تعبیری که آقای بهجت عقد موقت برای دختر باکره را مجاز دانسته اند نشده است و این تعبیر صحت ندارد. و یا اینکه نوشته اید اگر بکارت دختری لطمه نبیند عقد اشکال ندارد چنین مطلبی هم صحت ندارد. دعا میکنیم خداوند به لطف و رحمت خود مشکل همه دختران و پسران مجرد را برطرف ساخته و زمینه سالم ازدواج را برای همه فراهم بفرماید. موفق و خوشبخت باشید
*****
سؤال: با پسری ارتباط تلفنی داشتم روزی از من خواست به منزلشان بروم،قبول کردم و رفتم او قصد تجاوز به من را داشت و من چون چاره ای نداشتم از او خواستم تا صیغه محرمیت بخوانیم و ...... ! حالا قصد ازدواج با شخص دیگری دارم با توجه به اینکه روزی که این اتفاق افتاد روز اول عادت ماهیانه ام بود چقدر باید عده نگه دارم؟ خواهش میکنم جواب بدید ودعا کنید خدا منو ببخشه.
پاسخ: از خواندن پیام شما متأثر شدیم که چرا شما سادگی کرده و اینگونه گوهر عفت خود را دستخوش سوء استفاده شخص بوالهوس و شهوت رانی قرار داده اید و چرا شما در این باره مطالعه نکردید که این کار اشتباه بسیار بزرگی است و به خانه جوانی نامحرم قدم گذاشتید. به هر حال فعلا کار از کار گذشته است و ظاهرا پشیمانی سودی ندارد. در هر صورت اگر پس از زمان آن واقعه شوم دو بار پریود شده باشید عده تمام شده است به شرط آنکه صیغه همان زمان مدتش تمام شده باشد وگرنه اگر هنوز مدت صیغه باقیست لازم است صیغه را فسخ نموده و عده نگه دارید پس از پایان عده ازدواج نمایید
*****
سؤال: دخترم از روی نادانی باپسر مورد علاقه اش بدون اجازه پدر و تعیین مهریه بین خودشان عقد خوانده اند آیااین عقد باطل است ؟
پاسخ: باید دید پسری که با دختر شما ازدواج کرده مقلد چه مرجعی است ممکن است براساس نظر آن مرجع ازدواجشان صحیح باشد در غیر اینصورت اگر شما بخواهید احتیاط کنید پدر را وادار کنید به عقد فعلی راضی شود در این صورت عقد صحیح است .انشاءالله با مدیریت اخلاقی و محبت مادرانه و رفتار عاقلانه بتوانید پدر را بدون تشنج در این امر کمک کنید. اما اگر مهریه ای تعیین نشده باشد عقد اشکال شرعی پیدا نمی کند و آنها باید مجددا عقد را با تعیین مهر تکمیل کنند. بهتر است اکنون که این دو نفر بدون هماهنگی با خانواده به عقد هم درآمدند با مدیریت خانواده، عقد رسمی و محضری پس از تعیین مهر انجام گیرد.
*****
سؤال:دوستی دارم که مگوید پسر و دختر باکره در صورت بالغ ورشید بودن و تشخیص مصلحت خویش می توانند بدون اجازه پدر به صورت موقت به هم محرم گردند.آیا این حرف صحیح است؟مرجع:آیت الله نوری همدانی(مدظله)
پاسخ:خیر صحیح نیست، همه مراجع اجازه پدر را لازم میدانند. شما به قسمت نظرات مراجع در همین سایت مراجعه کنید و نظرات مراجع را مطالعه کنید.موفق باشید.
*****
سؤال: آیا مرد مسلمان می تواند با زن مسیحی که اسلام را قبول دارد عقد دائم کند ؟
پاسخ:عقد دائم نمی تواند، ولی عقد موقت اشکالی ندارد.
*****
سؤال:کسانی که در کشور کمونیست مثل چین زندگی میکنند و یا مقیم هستندو بازنان کافر بدون (شوهر) نزدیکی میکنند حکم اسلام چیست و آیا راه شرعی دراسلام برای نزدیکی کردن چنین زنانی وجود دارد خواهشمند است کامل پاسخ داده شود
پاسخ:مسلمان نمی تواند با زن کافر ازدواجدائم داشته باشد ولی می تواند آنها را عقد موقت کند. تنها در این صورت از نظر شرعیرابطه جنسی با انان مانعی نخواهد داشت.
*****
سؤال:دختری 25 ساله هستم می خواستم بدانم می توانم بدون اذن پدرم به صیغه مردی در آیمبدون اینکه دخولی صورت گیرد. مرجع: آیت الله فاضل قدس سره
پاسخ:شما نام مرجع زنده ای را که بااجازه ایشان به فتوای آیت الله فاضل قدس سره مانده اید را نفرموده اید. در هر صورتآیت الله فاضل بنابراحتیاط واجب اذن پدر را شرط می دانند شما می توانید در ایناحتیاط به فتوای کسی که اجازه پدر را شرط نمی داند رجوع کنید و طبق همان فتوا عمل کنید البته به شرط اینکه بینی و بین الله ترک این کار سبب افتادن شما در گناه باشد .مراقب باشید مشکلی برایتان بوجود نیاید که پشیمانی به دنبال داشته باشد. برایتاندعا می کنیم.
*****
سؤال:اگر خانمی بدون صیغه محرمیت بااقای رابطه جنسی داشته باشن و بنا به دلایلی امکان ازدواج برایشان فراهم نشود ایااز لحاظ شرعی درستاست با مرد دیگری ازدواج کند و حرفی از گذشته نزند؟ دینی به گردن این خانوم هست یا نه؟
پاسخ:هر چند رابطه خلاف شرع بوده و بایداز این گناهش به خدا پناه ببرد و توبه نماید ولی ازدواجش با شخص دیگری مانع ندارد ووظیفه ای هم برای بازگو گردن این مسأله به گردن او نیست.

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات




پیوندها

حدیث روز
پا گذاشتن روی قبر میّت
قال ابوالحسن موسى بن جعفر (علیه السلام): اذا دخلت المقابر فطا القبور، فمن کان مؤمنا استروح الى ذلک و من کان منافقا وجد المه
مرحوم صدوق (ره ) من لایحضره الفقیه - مرحوم مجلسى بحارالأنوار
حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام): وقتى به قبرستان داخل مى شوید و روى قبر اموات مى روید، اگر صاحب قبر مؤمن باشد پا گذاشتن روى قبرش موجب آسایش و راحتى اش از گرفتارى خواهد شد، و اگر صاحب قبر منافق باشد، پا گذاشتن روی قبرش موجب عذاب و غم و اندوه بیشترى براىش مى شود.
دروغ از شراب بدتر هست
عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلْكَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ
اصول كافى جلد 4
امام صادق (عليه السلام) فرمود: خداى عزوجل براى بدى قفلهائى قرار داده ، و كليدهاى آنها را شراب قرار داده ، و دروغ بدتر از شراب است .
صرفه جويى در مصرف آب
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): فِي الوُضوءِ إسرافٌ و في كُلِّ شَى ءٍ إسرافٌ.
در وضو نيز اسراف هست؛ در هر چيزى اسراف وجود دارد .
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): الوُضوءُ بِمُدِّ و الغُسلُ بِصاعٍ و سَيَأتي أقوامٌ بَعدي يَستَقِلّونَ ذلِكَ فَاُولئكَ عَلى خِلافِ سُنَّتي.
براى وضوء يك مُدّ (750 گرم) و براى غسل يك صاع (3 كيلو) آب بس است. پس از من گروهى مى آيند كه اين مقدار را كافى نمى دانند؛ آنها برخلاف سنّت من هستند .
قال رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلّم): سَتَكونَ فِي هذِهِ الاُمَّةِ قَومٌ يَعتَدونَ فِي الطَّهُور.
به زودى در اين امّت گروهى پديد خواهند آمد كه در استفاده از پاك كننده ها زياده روى مى كنند .


اوقات شرعی

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - پشتیبانی سرور: Drhost.ir