انهار
انهار
مطالب خواندنی

وسواس

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: همیشه پس از مسواک زدن هاله ای از خون در اطراف دندانها و لثه ام مشاهده می شود که گاهی با دستمال چک می کنم رنگ خون و گاهی بدون رنگ و دستمال سفید است.
1- آیا فضای دهان پاک است یا نه؟ تا چه موقع باید دهانم راآبکشی کنم؟
2- ترشحاتی که موقع صحبت کردن- عطسه وسرفه وغیره ازدهان خارج می شود پاک است یا نه؟
3- قاشقی که موقع غذا خوردن به دهان وارد و خارج میشود یا مثلاً هسته خرما یا آلو که از دهان خارج می شود پاک است یا نه؟
4- آبی که در هنگام مسواک زدن دندانها با توجه به خونریزی که لثه ها در آن زمان پیدا می کنند به اطراف پراکنده می شود پاک است یانه؟
خواهش می کنم در این خصوص توضیحات کاملی را ارائه نمایید.
چون این مسئله باعث شده که در چنین مواقعی به دلیل خارج شدن ترشحات از دهان با دیگران صحبت نکنم یا مرتب دهان خود را زیر شیر آب ببرم وآبکشی کنم و حتی در غذا خوردن هم به دلیل اینکه ممکن است ترشحات به اطراف پراکنده شود غذا نخورم.
پاسخ: 1- خونی که از لثه ها خارج میشود، اگر با آب دهان مستهلک شود و در آب دهان از بین برود موجب نجس شدن دهان نمی شود و آب کشیدن دهان لازم نیست.
2- هر ترشحی که از دهان خارج شود اگر یقین به نحس بودن آن نباشد پاک است و بررسی و تفحّص لازم نیست.
3و4- ازجواب 2 معلوم شد، یعنی: (اگر یقین به نحس بودن آن نباشد پاک است و بررسی و تفحّص لازم نیست).
*****

سؤال: سلام من مردی 26 ساله و مجرد هستم و افکار انحرافی یا شهوانی هم ندارم و در این زمینه کنترل کامل از نظر جسمی و فکری بر خودم دارم ولی از ترس اینکه شبها در خواب جنب بشوم و مجبور به شستن پتو و دشک آن هم پنبه ای,ضمن حجالت از والدین, بشوم هفته ای یکبار استمنا میکنم تا خروج غیر ارادی اسپرم در خواب را کنترل کنم و تا حد امکان آن را کاهش دهم.البته من لباس زیر ضخیم بهمراه زیر شلوار همیشه بر تن دارم , لیکن رطوبت از لباس زیر عبور کرده و به زیر شلواری رسیده لکه میاندارد ,انواع جنس لباس را تست کرده ام همینطور است و حتما موقعی که در خواب هستم و زیر شلواری (پیجامه) مرطوب هست , رختخواب نجس میشود. از استمنا کردن خسته شده ام و راهی هم ندارم بدلیل وسواس.

1- بدون دیدن خواب شهوانی ,خروج مایع به میزانی که شرح دادم ,در زمان خواب جنابت محسوب میشود ؟اگر نشود بالاخره آلوده و کثیف که هست چون قبلا از همین مجرا ادار خارج شده و چون این مایع از آن مجرا عبور میکند پس آلوده میشود , و نجس ,البته من همیشه استبرا میکنم.

2- اصولا خواب شهوانی دیدن تاثیری در جنب بودن یا نبودن دارد؟

3- دشک و پتو که اینگونه رطوبت ببیند و من هم نمیدانم کدام قسمت بوده ,بجز شستن راهی برای پاک شدن دارد و چون رطوبت از چند لایه لباس عبور میکند آیا رختخواب نجس میشود؟ 4 استمنا به این دلیل مشکل دارد؟ من کمی وسواس دارم لذا خواهش میکنم صریح پاسخ دهید . اگر بعضی مسایل رو صریح مطرح کردم پوزش میطلبم. خدا به شما خیر بدهد.

پاسخ: پسرم برای کنترل شهوت راههای مشروع ومفیدی ارائه شده مانند اینکه غذاهای مقوی زیاد نخورید و یا در خوردن غذا پرخوری نکنید و افکار شهوانی نداشته باشید (هر چند نوشته اید ندارم) هنگام خواب در رختخواب و بستر نرم و راحت نخوابید. و روزه بگیرید و غیره. ولی کاری که شما انجام می دهید علاوه بر ارتکاب گناه سنگین مضرات بسیاری دارد به ویژه اینکه همین عمل ا(استمناء) از عوامل زیاد شدن شهوت می باشد. اما رطوبت هایی که در خواب از کسی خارج می شود همه پاکند و غسل ندارند مگر ان رطوبتی که با جستن و با شهوت=یعنی در اوج لذت جنسی- بیرون آید و پس از بیرون آمدن بدن سست گردد. اگر کسی هم شک کند که رطوبت بیرون آمده ،منی است یا نه و یا علائم و نشانه های منی را داشته یا نه ؛ آن رطوبت پاک است و حکم منی را ندارد و نجس نیست. هر چند سبب آلودگی لوازم و لباس و یا بدن گردد. که وظیفه فقط شستن آنها برای نظافت است.

*****

سؤال:مدت مدیدی است در انجام تکالیف دچار شک و شبه زیادی می شوم در طهارت وضو غسل نماز بگونه ای که گاهی برای گرفتن یک وضو مدت زمان زیادی صرف میکنم یا برای غسل همینطور برای رهایی از اینها چه کنم می ترسم شرمنده خدای سبحان شوم و نتوانم آن طور که موجب رضای اوست انجام تکلیف کنم.
پاسخ:تنها راه حل وسواس شما عدم اعتنا به شک است و مطمئن باشید اگر بی اعتنا به وسوسه های شیطان شوید رضایت خداوند را بدست خواهید آورد. همانگونه که می دانید انسان از زمان انعقاد نطفه تا هنگام جان دادن و سکرات مرگ از وسوسه های شیطانی در امان نیست. شیطان از کوچکترین موضوعات و راهها، بزرگترین استفاده ها را در گمراهی بشر می کند.
وسواس از نظر مکتب اسلام امری زشت و ناپسند و محکوم است و نشانه نفوذ شیطان بر قلب انسان است. و در اسلام تأکید شده است که به آن بی اعتنایی شود. آغاز وسواس پاک، و نشانه تقوا و ایمان است اما وقتی این حالت مقدس و روحانی در اختیار شیطان قرار گرفت به نیروی تخیل می رود و تمام وجود فرد را پر می کند و به تمام مسائل و زوایای زندگی اش سرایت می کند.
پس کسی که وسواس دارد نباید به حکم جلب منفعت و دفع ضرر، شیطان را راهنما و فرمانده خود بداند و دنیا و آخرت خود را ویران نماید. شایسته نیست که انسان فهمیده، با دشمن سوگند خورده ای چون شیطان که انبیای الهی و در رأس آنها حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام را وسوسه کرده است و از همه مهمتر از امر خداوند سرپیچی کرده و و در قرآن به عنوان دشمن حتمی انسان معرفی شده، دوستی کند و ولایت او را بپذیرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است: ای مردم! بپرهیزید از وسواس خناس که شمارا آزمایش می کند کدامتان نیکوکارترید. همچنین فرموده اند: نخستین چیزی که وسواس در آن شروع می شود وضو گرفتن و دیگری در طهارت است. و هر کس را دیدید با حرص و ولع بسیار، کاری انجام می دهد آغاز به وسوسه نموده است.
بنابراین شماباید در هر کاری نام و ذکر خدا را فراموش نکنید و همواره به او توکل کنید که رمز پیروزی شماست.و به وسوسه های شیطان بی اعتنا باشید و خلاف وسوسه عمل نمایید. انشاءالله به یاری خداوند می توانید شیطان را از خود ناامید نمایید.
برای معالجه بیماری وسواس کتابهای: «راهکارهای عملی درمان وسواس نوشته آیت الله مظاهری، تلفن 03114463671» و «وسواس ،شناخت و راههای درمان نوشته علی محمد حیدری، تلفن : 021-66977964» و «شناخت و درمان وسوسه و وسواس در اسلام نوشته محمود ارکانی بهبهانی، تلفن: 02517733492»را مطالعه بفرمایید. شما می توانید هر یک از این شماره ها را بگیرید و همان کتاب را درخواست کنید تا برای شما پست نمایند.
*****
سؤال:برای من در وضو به هنگام شستن دست ها گاه پیش می اید که به خاطر دست کشیدن های پی در پی و احیانا برخورد ناخن باپوست دست ، پوست خیلی کوچکی از آن جدا میشود که من هیچ احساس سوزش و دردی به هنگامجدا شدن آن نمیکنم و تنها به هنگام اتمام شستن دست ها ، این پوست(های) کوچک رامیبینم ، میخواستم ببینم این پوست های کوچک و جزیی در حکم مردار بوده و نجس هستندیا خیر و در این صورت میتوانم مسح کنم یا نه ؟ و اصلا اجزایی که از بدن انسان زندهجدا میشوند در چه صورت در حکم مردار هستند ؟
پاسخ:به این مسائل فکر نکنید که دچار وسواس خواهید شد که از گناهان بزرگاست شما مثل متعارف مردم عمل نمایید و وضو بگیرید.
*****
سؤال:من سه ماه است به همه چیزوسواس پیدا کرده ام وفکر می کنم همه جا از جمله غذاها نیز نجس است در نماز خود نیزشک دارم همین امر روحیه مرا تضعیف کرده است وفکر می کنم دیوانه ام حتی به فرش بهشیر دستشویی شک دارم خواهش می کنم کمکم کنید
پاسخ:وسوسه و وسواس نوعی بیماری و بهعبارت برخی از اهل فن و بزرگان صاحب نفس، بدتر از سرطان است و کسانی که به این بلادچار شده اند باید بدانند که شیطان بر آنان مسلط گردیده است و در نهایت شیطان میکوشد که او را به دین بی اعتنا کند. بطور کلی باید بدانید که وسواس مطرود همه است وهمه از آن متنفرند حتی خدا و رسولش و ائمه دین علیهم السلام. عاقبت الامر فردوسواسی به جایی می رسد که خانواده اش و مردم و سپس خودش نیز از خود بدش بیاید ودوستی نداشته باشد. برخی از فقهای عظام وسواس را حرام می دانند. دوست عزیز اگر مایلهستید آدرس بدهید تا یک جلد کتاب درمان وسواس برای شما ارسال شود
*****
سوال:چند وقتی است حدود دو ماه پس از قضای حاجت و ادرار احساس میکنم که از من چیزی خارج میشود با اینکه خود را تمیز میکنم به همین دلیل مجبورم برای هر نمازی لباس زیر خود را عوض کنم به نظر شما به شک خود اعتماد کنم یا نه آیا باید هنچنان به این کار ادامه دهم یا شک خود را کنار بگذارم؟
پاسخ: توهم، شک و حتی گمان قوی به رطوبت یا خروج چیزی از محل مذکور موجب تکلیف نیست و به اینها نباید اعتناء کرد.
*****
سؤال:بنده یک مشکل آزار دهنده هنگام غسل (ترتیبی)دارم که وقتی به شستن قسمت چپ بدن میرسم با اینکه سمت راست بدن را خوب وکامل شسته ام ولی همیشه شک میکنم که قسمتی از سمت راست را نشسته ام (تقریبا همیشه موقع غسل این شک مرا آزار میدهد) با اینکه زیر دوش هم غسل میکنم , آب زیادی هم مصرف میشود متاسفانه باز هم شک میکنم. به نظر شما باید به این شک اعتنا کنم یا خیر؟
پاسخ:اگر هنگام شستن هر قسمت از بدن در شستن تمام یا قسمتی از موضع قبل شک شود نباید اعتنا کرد مثلا اگرهنگام شستن سمت چپ در شستن تمام یا قسمتی از سمت راست شک شود نباید اعتنا کرد. مصرف بیش از حد لازم آب اسراف و گناهی است که نباید از آن غافل شد. 
*****
سؤال: خیلی وسواسی هستم! مشکلی که دارم اینه چیز نجسی که خیس هم بوده را داخل ظرف در جایی گذاشته ام ورطوبتی از آن بر جای مانده نمی دانم ظرف پاکش رطوبت داشته یا از پلاستیک نجس رطوبت ایجاد شده حکمش چیست آیا آن مکان نجس است یا خیر؟
 پاسخ:موردی که فرموده اید محکوم به طهارت است و نجس نیست. شما باید جلوی وسوسه شیطان را بگیرید و نگذارید در قلب شما رخنه کند
*****

سؤال: سلام علیکم یک زمانی به دلیل ندانستن مسائل دینی وسخت گیری بعضی ازروحانیون که واقعا ازاونها ناراحتم دچاروسواس شدم به هرحال توبه کردم حالافقط طبق شرع وآنچه آن روحانیون خوب ودوستداشتنی میگفتندعمل میکنم گفته انداگردرغسل به حدوسواس آب بریزیدغسل باطل است آیانمازهایم که باآن غسل هاخواندم باطل است؟

درحالی که ازوسواس توبه کردم ازشنیدن آن حالم بهم میخرداگربگویدعبادتت غلط است میگوییم برعهده ی آن روحانی که گفت اینگونه عمل کن من رسول خدا(ص)رادوست دارم وقتی شنیدم گفت ازمن نیست کسیکه درآب غسل اسراف کندبیشترازاین عمل بدم آمدمرادربندگی خدایاری کنید

پاسخ: پسرم! هر چند وسواس گناهی است که باید از آن توبه کرد و استغفار نمود و همچنین  از اسراف هایی  که در مصرف آب داشته اید باید استغفار کنید. ولی غسل شما باطل نیست و نمازهایی که خوانده اید همه صحیح هستند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -