سؤال 665- در حال حاضر كه مكه بزرگ شده است در بسيارى از اطراف مسجد الحرام و در كوههاى مكه، حاجيها منزل و سكنى مىگيرند. آيا حاجيها احرام بستنشان در منزل خود كفايت مىكند يا بايد بيايند از مسجد الحرام محرم شوند؟
جواب: در فرض مزبور بايستى در جايى كه يقيناً مكه است محرم شوند. واللََّه العالم.
سؤال 666- احرام براى حج در مكه و تخيير در نماز بين قصر و اتمام در مكه آيا مراد به مكه زمان قديم است يا شامل اين توسعه جديد مىگردد.
جواب: بله شامل مىشود مكه فعلى براى هر دو حكم.
سؤال 667- الحاقيهاى مسجد الحرام و مسجد النبى صلى الله عليه و آله و مسجد شجره حكم مسجد اصلى را دارد يا خير؟
جواب: موضوع در حكم مساجد مزبوره بودن الحاقيهاى فعلى آنها بعيد نيست. واللََّه العالم.
سؤال 668- اگر زن حائض از روى نادانى يا خجالت و حيا داخل مسجد احرام ببندد، حكم احرام او چه مىشود؟
جواب: احرام او صحيح است.
سؤال 669- كسى كه مثلاً از مسجد شجره محرم مىشود مىتواند برگردد مدينه و مراجعه كند يا خير؟ و بر فرض رفت و برگشت تجديد تلبيه در ميقات لازم است يا خير؟
جواب: مىتواند برگردد و بعد از مراجعت تجديد تلبيه در ميقات لازم نيست. واللََّه العالم.
سؤال 670- اگر حاجى خواست با هواپيما از مدينه خارج شود آيا جايز است برود مسجد شجره احرام ببندد و دوباره برگردد و با هواپيما برود، يا اينكه متعين است بر او احرام نمودن به نفر و كوچ كردن؟
جواب: بله جايز است.
سؤال 671- اگر شخصى تصميم گرفت بدون عذر، فقط براى راحتى خود در مسجد شجره محرم بشود، مجدداً به مدينه منوره مراجعت نمايد بوسيله هواپيما عازم جده شده و از آنجا به مكه مشرف شود، در صورتى كه اين قصد را دارد در ميقات آيا احرامش صحيح است يا خير؟
جواب: احرام از مسجد شجره با قصد مزبور صحيح است. واللََّه العالم.
سؤال 672- در تنگى وقت، از جده احرام چه صورت دارد؟
جواب: در فرض مزبور با نذر، احرام از آنجا صحيح است. واللََّه العالم.
سؤال 673- در احرام عمره كه صريح فتوا است از جده با نذر جايز نيست، اگر مدير گروه مخالفت كند براى رفتن به ميقات و يا آنكه وسايل رفتن را فراهم نكند و حجاج هم خود نتوانند وسايل تهيه كنند آيا مىشود با نذر از جده قديم محرم شد؟
جواب: كسانى كه متمكن از رفتن به يكى از مواقيت نباشند مىتوانند با نذر از جده محرم شوند، و احتياطاً در ادنى الحل تجديد احرام نمايند. واللََّه العالم.
سؤال 674- در مسئله عدم جواز احرام از جده حتى با نذر اجازه مىدهيد رجوع به غير شود يا خير؟
جواب: مجالى براى رجوع به غير نيست در آن فرض كه كافى نمىدانيم.
سؤال 675- آنچه معروف است اين است كه وادى السيل همان قرن المنازل است آيا جايز است احرام بستن از آن يا خير؟
جواب: بايد رجوع نمايد به تصديق نمودن اهل خبره ثقه اهل آن محل.
سؤال 676- اگر احرام ببندد حاج يا عمره كنندهاى از جده يا جاى ديگرى بعد از ميقات از روى جهل و نادانى، حكم حج او چيست؟
جواب: در صورت عدم معذور بودن او عمره و حج او فاسد است.
سؤال 677- اگر شخصى از روى نادانى يا فراموشى احرام عمره تمتع را از غير ميقات (خواه قبل از ميقات يا بعد از آن) ببندد و بعد از رسيدن به مكه چه التفاتش به حكم مسئله قبل از اعمال باشد، يا بعد از آن و برگشتن او به يكى از مواقيت دشوار و شاق باشد، آيا جايز است براى او احرام از حدود حرم يا از خود مكه ببندد، يا همين احرام براى او كافى است و اگر بعد از فراغ اعمال عمره، علم پيدا كند، حكمش چيست؟
جواب: حكم او حكم تارك احرام از روى جهل و فراموشى است كه در مسئله 169 و 172 (مناسك) ذكر شده است. واللََّه العالم.