انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام نيابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 638- آيا نايب عمل به تقليد خود يا منوب عنه كند؟

جواب:  اگر به وصيّت نائب شود عمل به تقليد ميّت كند، و اگر نمى‏داند، به تقليد صحيح خود مى‏تواند اكتفا كند. واللََّه العالم.

سؤال 639- آيا نيابت از زنده در عمره مفرده جايز است مانند حج مستحبى يا نه؟ و نيز آيا مى‏تواند يك نفر نيابت از دو نفر زنده يا مرده، عمرهء مفرده را يا نه؟

جواب:  بلى در عمره مستحبه هم مى‏توان از زنده نايب شد و هم به يك عمره از دو نفر يا بيشتر. واللََّه العالم.

سؤال 640- كسى كه حج نيابتى قبول كرده و در همان سال حج بذلى يا استطاعت شخصى پيدا كرده در صورتى كه طرف، شرط نكرده كه در چه سالى نيابت رود آيا مى‏تواند حج نيابتى را به سال بعد موكول نموده و امسال حج خود را به جاى آرد يا خير؟ لطفاً حكم آنها را مرقوم فرمائيد.

جواب:  اگر انصراف به همان سال نداشته باشد مى‏تواند نيابت را تأخير بيندازد و اگر انصراف به همان سال داشته باشد كما هوالغالب پس حج بر خودش واجب است و اجاره قبلى باطل بوده است. واللََّه العالم.

سؤال 641- كسانى كه به نيابت از ديگرى به حج رفته باشند از نظر اختلاف دو روز در موقف عرفات و مشعر نتوانسته‏اند به وظيفه خود عمل نمايند، آيا نسبت به حج از طرف منوب عنه برى‏ء الذمّه شده‏اند يا خير؟

جواب:  در صورتى كه نيابت آنها مقيد به همين سال نبوده، صحيح است و بايد در سالهاى بعد حج را بجا بياورد، و اگر نيابت مقيد به همين سال بوده باطل است و در اين صورت اگر اجاره بر مقدمات و عمل حج هر دو بوده، نسبت به مقدمات مستحق اجرت است و اگر اجاره بر عمل حج فقط بوده مستحق اجرت بر مقدمات نيست و اين فرض در صورتى است كه قطع به خلاف داشته باشد، و امّا در صورتى كه احتمال مطابقت در بين باشد و قطع به خلاف نباشد حج اجير مبرى‏ء ذمّه و مستحق اجرت مى‏باشد. واللََّه العالم.

سؤال 642- خدمه كاروانها معمولاً در شب عيد، اضطرارى اول شب را درك كرده و به منظور مهيا كردن امور حجاج قبل از فجر به منى كوچ مى‏كنند، آيا چنين اشخاصى مى‏توانند نائب در حج از طرف ديگرى شوند يا خير؟

جواب:  اشخاص مزبور نمى‏توانند نايب شوند. واللََّه العالم.

سؤال 643- آيا نيابت دادن حج تمتع به كسى كه با عمره مفرده داخل مكه شده است و نمى‏تواند احرام از ميقات ببندد مگر از حدود حرم، جايز است؟

جواب:  بلى جايز است، مگر اينكه نيابت دهنده وكيل از غير باشد كه در اين صورت بايستى از يكى از مواقيت معهوده نايب بگيرد. واللََّه العالم.

سؤال 644- روحانى كاروان كه جهت راهنمايى زائران مكه مشرف مى‏شود، آيا مى‏تواند حج نيابى قبول كند يا خير؟ و همچنين كارمندان گروه در صورت عدم امكان، به چه نيت محرم شوند؟

جواب:  بلى مى‏تواند قبول كند و همچنين كارمندان قافله. واللََّه العالم.

سؤال 645- شخص زنده مستطيع اگر از رفتن مكه عاجز شود آيا مى‏توان به جهت او حج ميقاتى استيجار نمود يا اينكه بايد از بلد باشد؟

جواب:  ميقاتى هم كفايت مى‏كند. واللََّه العالم.

سؤال 646- اگر براى نايب، در حج پيش‏آمدى شود آيا مى‏تواند نايب بگيرد؟ مثلاً در رمى جمره يا ذبح و يا غيره؟ و آيا نايب دوّم قصد از طرف منوب عنه اولى بايد بكند يا امرى كه بايد نايب اوّل انجام دهد قصد كند؟

جواب:  بلى مى‏تواند نايب بگيرد و نايب دوّم از هر كدام قصد كند صحيح است. واللََّه العالم.

سؤال 647- وضوى براى طواف حج و نماز آن نسبت به نايب، آيا قصد نمايد از خودش يا از منوب عنه؟

جواب:  بله قصد نمايد از خودش.

سؤال 648- آيا اعمال نايب در حج بايد به نحو تقليد خودش باشد يا تقليد منوب عنه؟

جواب:  بايد به نحو تقليد منوب عنه باشد.

سؤال 649- آيا نايب در حج از غير، تقصير و حلق را نيت از خود كند يا از منوب عنه؟

جواب:  كليه وظايف حج و عمره را بايد به قصد منوب عنه بياورد غير از كفارات كه سبب آنها خودش شده كه به قصد خود مى‏آورد.

سؤال 650- اگر كشف شود باطل بودن وضوى نايب از حج از غير خود، يا در عمره بعد از ساليان درازى، اين نايب چه بايد بكند، و اگر اين نايب عاجز شود از رفتن به مكه به خاطر پيرى و غير آن، آيا واجب است بر او برگرداند اجرت را؟ و اگر صاحبان آن اجرت را نداند[1]، يا موجود نباشند چه بايد بكند؟

جواب:  بله بايد تدارك كند هر اندازه كه مى‏تواند، يا اجرت را دفع كند به صاحبان آن و اگر غير موجودند بايد حج بدهد براى او باجرة المثل.

سؤال 651- آيا شخصى كه در اثر ضعف مزاج، قدرت بر عمل حج ندارد و استطاعت مالى دارد، بايد حج بلدى بدهد يا حج ميقاتى كافى است؟ در مفروض سؤال منوب عنه حى است نه ميت.

جواب:  بلى حج ميقاتى كافى است. واللََّه العالم.

سؤال 652- شخصى فوت نموده و مبلغ 250000 تومان دارايى بجا گذاشته و به اظهار عيالش، شخصى با تقوا نبوده و مى‏گفته مى‏خواهم وجوهات بدهم و حج بكنم و بى‏وصيت فوت نموده يك مادر و عيال و دو دختر از او باقى مانده. آيا وظيفه ورثه است كه وجوهات بدهند و از طرف او حج كنند يا خير؟ چون يقين ندارند به عين مال، خمس تعلق گرفته باشد، فقط مى‏دانند كه وجوهات نمى‏داده.

جواب:  آنچه را كه يقين دارند ذمه متوفى مشغول است از اصل تركه بايد بدهند و اگر بدانند ذمه او به حج مشغول است بايد از اصل تركه از ميقات براى او نايب بگيرند.


[1] مقصود اين است كه اجير صاحبان اجرت را نشناسد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -